דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

דעה / ממשלה אכזרית

יש מתאם מוחלט בין המצב הסוציו אקונומי של מצביעי הממשלה הזו, לפעולות הכלכליות שלה | חברה שצדק חברתי במרכזה רואה עולים; אומת ההיי-טק רואה מחזורים כלכליים

נפתלי בנט ואביגדור ליברמן (צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש90)
נפתלי בנט ואביגדור ליברמן (צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש90)
גיל פלוטקין
גיל פלוטקין
עורך אתר החדשות ״דבר״
צרו קשר עם המערכת:

זרם של 17 אלף עולים ופליטים כבר הגיע לישראל, וההערכות מדברות על תרחיש של 40 ו-50 אלף עולים לקליטה. אבל ממשלת ישראל לא מתבלבלת. העין תמיד נשארת על המטרה: הרחבת הפערים והרעבת השכבות החלשות (למרות שקשה להאמין שאנשים בשר ודם ירצו בכך). אכזריות היא הדרך.

"צריך להעלות את עניין העלייה לא רק על ראש שמחתנו, אלא גם על ראש תקציבנו״, אמר שר האוצר אביגדור ליברמן, בוועידת "ידיעות אחרונות" בתחילת השבוע, ״אנחנו נצטרך לעשות פה קיצוץ רוחבי בפעילות הממשלה.

״אני מתכוון בעוד עשרה ימים להביא קיצוץ רוחבי. אין לנו שום דרך להביא 4.5 מיליארד שקלים. זאת ההערכה של כל נושא קליטת העלייה: דיור, דמי קיום, סל קליטה, שירותי בריאות והכול, וזה לא סכום שהאוצר יכול להביא מהרזרבה. הסכום הזה מחייב קיצוץ רוחבי ואני מקווה שכולם יבינו ויתמכו".

לשפשף את העיניים ולא להאמין. למרות עודפי תקציב של עשרות מיליארדי שקלים, למרות צמצום הגרעון מעבר לציפיות, למרות נתוני הצמיחה הכלכלית, השכבות הנמוכות יצטרכו שוב לשאת בעול הכלכלי. הפעם של קליטת עולים מרוסיה ואוקראינה.

לא צריך להתפלא אחר כך מתופעות כמו גזענות ולאומנות. השכבות החזקות כבר מכינות את הצקצוק.

***

מאיר שפיגלר, ראש צוות המשימה הלאומי לקליטת עולים, ומנכ״ל הביטוח הלאומי (שידע בשנים האחרונות לא מעט עימותים עם אגף התקציבים באוצר סביב הזרמת כספים לשכבות הנמוכות), אמר בראיון ל׳דבר׳, שהופקו לקחים מקליטת העלייה בשנות ה-90. נעים לחשוב כך, אבל לא נראה שזה הכיוון.

מבחינת סגן יו״ר הכנסת, ח״כ צבי האוזר (תקווה חדשה), המשימה היא, כנראה, לקלוט קודם כל את החזקים ביותר. "מול 10 מיליון פליטים פוטנציאלים, יש לנו זכות לעשות את חלקנו בצורה מושכלת״, אמר האוזר לגלי צה״ל. ״צריך לתת עדיפות למי שכבר עובד בתעשיית ההיי-טק הישראלית וקשור לתוצר, כדי לא לשבש את הרצף התפקודי של החברות האלה״. זה ייעודה של מדינת ישראל? לדאוג לא לשבש את הרצף התפקודי של חברות ההיי-טק? איפה זה כתוב במגילת העצמאות?

***

ממשלות ישראל האחרונות משנות את הדי.אן.איי של ישראל, וממשלת בנט לפיד מעמיקה את השינוי הזה. הכסף במרכז, השארת הכלכלה פתוחה במרכז. האזרחים, בני האדם, נועדו לשרת את זה, ובעיקר החלשים ביותר. חברה שצדק חברתי במרכזה רואה עולים; אומת ההיי-טק רואה מחזורים כלכליים.

האוצר חשף השבוע שתוכנית בנט וליברמן למאבק ביוקר המחייה תזרים מיליארד שקלים מהשכבות הנמוכות לשני העשירונים העליונים. באמצעות הטבת המס של ליברמן, אלו שמשתכרים 55 אלף שקלים בחודש, יקבלו עוד יותר.

יש מתאם מוחלט בין המצב הסוציו אקונומי של מצביעי הממשלה הזו, לפעולות הכלכליות שלה. החרדים, הערבים, שכבות מעמד הביניים הנמוך, יכולים להסתכל בעיניים כלות על הפערים המתרחבים בכל מהלך של הממשלה.

***

סל המוצרים הבסיסי ביותר לקראת פסח התייקר ברמי לוי ובשופרסל ב-30% ביחס לשנה שעברה. קיצוץ רוחבי של 4.5 מיליארד שקלים ידרוש מהשכבות הנמוכות לשלם יותר על שירותי בריאות, תחבורה, חינוך, רווחה ותרבות.

כשעננת ההפצצות בקייב תתפזר, יתגלה שגם בליבה של החברה הישראלית מונחת פצצה מתקתקת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!