דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
20.0°תל אביב
  • 14.1°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 19.3°אשדוד
  • 17.7°באר שבע
  • 20.4°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

גז ישראלי לצרכן הלבנוני, בתיווך מצרים: נחתם הסכם אזורי לסיוע במשבר האנרגיה בלבנון

שר האנרגיה הלבנוני וליד פיאצ' הודיע כי ארצו, שסובלת ממשבר אנרגיה, חתמה עם מצרים על הסכם לייבוא 650 מיליון קוב גז | המאגרים הישראלים הם שצפויים לספק את הגז, שצפוי להוסיף כארבע שעות חשמל בכל משק בית בלבנון

אסדת הגז הצפה של מאגר כריש (צילום: משרד האנרגיה)
אסדת הגז הצפה של מאגר כריש (צילום: משרד האנרגיה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

לבנון חתמה היום (שלישי) על הסכם עם מצרים ליבוא גז דרך סוריה. מקור הגז הממשי צפוי להיות מאגרי הגז הישראלים, אך מבחינה מסחרית, החברות הישראליות ימכרו את הגז לשותפות מצריות, שימכרו אותו בשנית ללבנון. נתיב הגז הממשי מהמערכת הישראלית ישתמש בצנרת הקיימת לירדן, וממנה ללבנון דרך סוריה.  

לפי הודעת שר האנרגיה הלבנוני וליד פיאצ', כמויות הגז שבהסכם – 650 מליון קוב – צפויות להוסיף כארבע שעות יומיות לאספקת החשמל בלבנון, שסובלת מאי רציפות כרונית כבר תקופה ממושכת. ההסכם מהווה אישוש לאסטרטגיה האמריקאית של ייצוב הכלכלה הלבנונית, ונראה כי ביקורו של השליח האמריקאי עמוס הוכשטיין בשבוע שעבר בלבנון היה הזרז לחתימה.

ארה"ב פטרה את העסקה מהסנקציות האמריקאיות המוטלות על פעילות כלכלית מול סוריה במסגרת "חוק קיסר", דבר שמאפשר את העברת הגז. מערכת ייצור החשמל בלבנון זקוקה לשדרוג משמעותי על מנת לנצל ביעילות אספקת שוטפת של גז מכל הבחינות – היקף כושר הייצור, מצב תחזוקת המתקנים ואולי גם הסבת יחידות ייצור לשימוש בגז.  

בשורה למאמצי הפשרה בגבול הימי ? 

ישראל וארצות הברית הסכימו על מתווה מכירת הגז ללבנון כבר בינואר השנה. מכיוון שהסכם זה מחזק את צעידתה של לבנון במתווה האמריקאי, ייתכן והוא יוביל לריכוך עמדתה במחלוקת עם ישראל על הגבול הימי בין המדינות. לאחרונה, החריפה לבנון את המחלוקת וכיום היא תובעת שקו הגבול הימי יהיה קו 29 – קו שכולל את מאגר הגז הישראלי כריש.

דרישתה הקודמת של לבנון, כפי שהוגשה לאו"ם, הייתה קו 23, עליו ישראל חולקת. מפגשי משא ומתן ישירים בשנת 2020, בעת כהונתו של שר האנרגיה הקודם יובל שטייניץ לא הצליחו להביא לפשרה מוסכמת, ודרישות לבנון כיום הן חריפות מאי פעם, מה שמונע הסכמה.  

ללא הסכמה בין המדינות, ישראל תוכל לקיים חיפושי גז בשטחים ימיים רחוקים מהגבול, אך לבנון תתקשה למשוך חברות בינלאומיות שיסכימו לבצע חיפושים מסוג זה, מחשש שסכסוך הגבולות עם ישראל ימנע את פיתוח השדות בפועל, גם אם יימצאו מרבצי גז מחצבים. במדינה שורר כיום משבר הומניטרי שמחריף בשל עליית מחירי המזון והאנרגיה, לצד שיתוק פוליטי ממושך.  

להסכם לא צפויה השפעה על רווחי חברות הגז הישראליות, שממילא מייצאות ככל יכולתן גז לפי הקיבולת הקיימת בצנרת ובאסדות ההפקה, כאשר הביקוש המצרי עולה על כושר האספקה הישראלי. לחוזה בין מצרים ללבנון יש משמעות רק במקרה בעל סבירות נמוכה מאוד, שהביקוש לגז באירופה ירד בחדות, והביקוש מלבנון ישמש לו תחליף.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!