דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגזין דבר

הצד הימני (קיצוני) של המטבע

דיוויד גולומביה (צילום: אלבום פרטי)
פרופ' דיוויד גולומביה: "כל הפגמים שיש במטבעות מדינתיים קיימים בקריפטו, אבל אין בו אף אחת מהחוזקות" (צילום: אלבום פרטי)

ניאו-נאצים, שוליים סהרוריים ורמאים: פרופ' דיוויד גולומביה, חוקר ספרות אנגלית מאוניברסיטת ריצ'מונד בווירג'יניה, חושף תיאוריות קונספירציה בספרי תכנות, ומזהה גילויי ניאו-נאציזם מאחורי תעשיית הקריפטו | "כשאתה מתחיל לחפור, אתה רואה הרבה תיאוריות קונספירציה, למשל על התפקיד של הבנק המרכזי ועל אינפלציה, שכולן לא תואמות מה שכל אדם אחראי היה אומר"

ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

פרופ' דיוויד גולומביה לא קונה את מה שנביאי הקריפטו מנסים למכור. לדבריו, קריפטו הוא מפגש בין רעיונות שונים שכולם מגלמים קיצוניות פוליטית של מפיצי תיאוריות קונספירציה על ה"דיפ סטייט"; קפיטליסטים מתנגדי מיסוי; וניאו-נאצים תומכי "תיאוריית ההחלפה". זה אוטופיזם טכנולוגי שמתיימר לדלג מעל בעיות חברתיות בעזרת קוד מחשב, ורמאות פיננסית שמשגשגת בחסות אותן אידיאולוגיות קיצוניות.

גולומביה הוא פרופסור לספרות אנגלית באוניברסיטת ריצ'מונד בווירג'יניה, המתמחה בתרבות דיגיטלית, בייחוד בסוגיית הפוליטיקה שהתרבות הזו מקדמת. עמדותיו האישיות הן בין המרכז הדמוקרטי לשמאל הפרוגרסיבי, והוא חוקר בעיקר את האגף הימני בפוליטיקה. "לדעתי, מדיה דיגיטלית מאוד מסייעת לימין", הוא אומר בראיון ל'דבר'. "אנשים מכיוון פוליטי אחר, שמנסים להשתמש במדיה דיגיטלית, משיגים פחות".

הגילום הקיצוני ביותר של פוליטיקה ימנית נמצא, לדעתו, במטבעות הקריפטו, בייחוד בביטקוין. הטכנולוגיה שלהם מבוססת לדבריו על תיאוריות כלכליות משולי הימין הליברטריאני, בשילוב עם תיאוריות קונספירציה נגד הדיכוי שגלום לדעתם במוסדות המדינה, שאותו יש לפרק עד כמה שניתן, תוך העצמת זכויות הפרט והבעלות על רכוש פרטי.

"אני מתכוון לפילוסופיה כלכלית בעיקר", הוא מסביר, "אבל גם להרבה מאוד אנטי דמוקרטיה, אנטי ממשלה, אנטי מיסוי. זו תפיסה ליברטריאנית ונצלנית שלא אכפת לה מאנשים. היא רואה אנשים כמטרות לתרמית, טרף קל".

וול סטריט והמודעות בעמודים הוורודים

גולומביה עבד בשנות ה-90 בוול סטריט, בפיתוח מוצרי מחשב עבור בנקים. "רוב הקולגות שלי היו שמאלנים בוגרי מדעי הרוח", הוא מספר, "אבל היו גם קצת מהנדסים. אז לא ידעתי הרבה על פיננסים, אבל הייתי צריך ללמוד על זה במהירות – איך עובד שוק המניות ואיך פועלים תאגידים. אז קראתי את ה'וול סטריט ז'ורנל'. למדתי שיש הרבה ידיעות מיינסטרים, ויש כל מיני דברים אחרים בעמודים האחוריים, או דברים שמקדמים רק בעיתונים קטנים יותר, כמו השקעות מפוקפקות, מודעות פרסומת להשקעות ומניות שעיתונים רגילים לא סיקרו.

"זה היה בעמודים הוורודים – מניות מאוד זולות, שלא רשומות בנאסד"ק או בזירה גדולה אחרת, אבל מסיבה חוקית מסוימת מותר לסחור בהן, מניה שאולי שווה 2 סנט או עשירית סנט, והחברות לא נדרשות לדווח כמו חברות רגילות. אין להן דו"חות מבוקרים. אלו שאריות של חברות שפעם נסחרו בבורסה ופשטו רגל, שלפעמים המשיכו להתקיים. אבל כשיש מניה שנסחרת בפני אחד אני יכול לקנות כמה כאלו בקלות. גם הנושא של קניית זהב התפרסם באותם מקומות".

ומה למדת מזה?
"קיבלתי עצות מהעובדים הוותיקים שאמרו בצורה מאוד חדה: אל תשקיע בזה. זה נמצא בעמודים האחוריים מסיבה טובה. עדיף להימנע מזה, וכדאי למצוא חברה ששמעת עליה, כמו אפל, ולהשקיע בה. אבל מניה של אפל עולה 500 דולר, ולא יכולתי לקנות אותה. הם אמרו לי: 'אז תחסוך עד שתוכל לקנות'. זה אולי נשמע לא הגיוני, אבל זה נכון. הסיכוי שאפל תיפול לאפס לא קיים. אבל הסיכוי שמניה מפוקפקת תיפול הוא 90%-100%".

וזה הסיפור של הביטקוין?
"ככל שקראתי על זה יותר, גיליתי שהקהילה הזו ממש החייתה את הרעיונות הללו מהעמודים האחוריים של העיתונות הכלכלית. ועכשיו זה בכל מקום. ראיתי שמקדמי ביטקוין השתמשו באותה שפה של השקעות מפוקפקות. זה כביכול להציע השקעות רגילות לאדם שיש לו, נגיד, רק 1,000 דולר, או שיש לו תוכנית פרישה לפנסיה. הדבר האחרון שאתה רוצה לעשות זה להתקרב לדברים סופר-ספקולטיביים, כי אתה תפסיד כסף".

תיאוריות קונספירציה בספרי לימוד

ב-2016 פרסם גולומביה את הספר "הפוליטיקה של הביטקוין". "מאשימים אותי שכתבתי אותו כדי להרוויח כסף מהביקורת", הוא אומר, "אבל ספרים בעד קריפטו מרוויחים הרבה יותר מספרים ביקורתיים. הטיעון העיקרי בספר הוא שביטקוין מקדם תיאוריות קונספירציה כלכליות שמבוססות בימין הפוליטי בארצות הברית, כולל ניאו-נאציזם".

כמה הרווחת ממנו?
"הוא מכר די טוב, אבל אני הרווחתי בסך הכול 1,000 דולר".

כרזת תעמולה בעד ביטקוין. "עובדים ותיקים בוול סטריט אמרו: 'אל תשקיע בזה. זה נמצא בעמודים האחוריים מסיבה טובה'" (צילום: דבר)
כרזת תעמולה בעד ביטקוין. "עובדים ותיקים בוול סטריט אמרו: 'אל תשקיע בזה. זה נמצא בעמודים האחוריים מסיבה טובה'" (צילום: דבר)

למה אתה עוסק בנושא הזה?
"כחוקרי אנגלית אנחנו קוראים כל מיני טקסטים ומנסים להבין מה הפוליטיקה שהם מקדמים. אחרי בועת הדוט.קום בתחילת שנות ה-2000, התחלתי לקרוא הרבה יותר על התרבות והפילוסופיה שסביב מחשבים. זה הפתיע אותי. הרבה מהספרות הזו נראית מאוד טכנית והיא באמת מאוד טכנית, איך לעשות תוכנה כזו או אחרת, אבל אני בוחן מה נאמר בשוליים, מה לא מדובר, אבל בעקיפין מוזכר. שמתי לב שהרבה מהספרות הזו כן מדברת על החברה, ומה שנאמר שם הוא פילוסופיה שלא הסכמתי איתה. היא לא נעימה בכלל לשמאלנים ולדמוקרטים. לא ציפיתי למצוא בספרות הנדסית דיון חברתי".

מאיפה הגישה האנטי-דמוקרטית מגיעה לספרות התכנות?
"כשאתה מתחיל לחפור, אתה רואה הרבה תיאוריות קונספירציה, למשל על התפקיד של הבנק המרכזי ועל אינפלציה, שכולן לא תואמות מה שכל אדם אחראי היה אומר על אינפלציה. יש לזה היסטוריה ארוכה".

רשימות דיוור ודיבורים על המדינה המושחתת

גולומביה מוצא דמיון בין תיאוריות הקונספירציה הוותיקות נגד הבנקים המרכזיים לתיאוריות אנטישמיות כמו הפרוטוקולים של זקני ציון. "יש דמיון צורני בין הקיצוניים", הוא אומר. "האנטישמים שונאים יהודים ומאשימים אותם בכל חוליי העולם, בדומה לאיך שקיצוני הקריפטו שונאים בנקים מרכזיים.

"הרבה מההוגים יגידו, ואני מסכים איתם, שזה בעצם לב לבו של הפשיזם – להחצין את החלקים בעצמנו שאנחנו לא רוצים להתמודד איתם, ולהטיל אותם על שעיר לעזאזל. לכולנו יש צדדים אפלים שכדאי להכיר בהם. זה לא פשוט מחוצה לנו".

מה הקשר בין ניאו-נאצים ואנטישמיות לקריפטו?
"מטבעות קריפטו צמחו מתוך קבוצות 'סייפר-פאנקס' (חובבי הצפנה), או 'קריפטו-אנכריסטים'. אנשים כמו טימותי מיי (ליברטריאן, אבי התנועה הקריפטו-אנרכיסטית), שהייתה להם בתחילת שנות ה-90 רשימת דיוור דיגיטלית. המיילינג ליסט ממשיכה עד היום ומלאה בניאו-נאצים גלויים. הם יותר עסוקים בלדבר על יהודים, ומעט פחות על שחורים, ומדברים על מטבעות קריפטו, על המדינה המושחתת ואיך נפרק את הדמוקרטיה.

"כיום תמצא שם הרבה פרו-רוסים שתומכים בפלישה לאוקראינה, וטוענים שכל המדיה המערבית היא שקרנית. גם אם קריפטו לא קשור לנאציזם ישירות, יש הרבה ניאו-נאצים שרואים התאמה בין האמונות שלהם לבין מטבעות קריפטו".

מה הייתה המטרה של רשימות הדיוור המקוריות, לפני התמיכה ברוסיה של פוטין?
"היו בהן הרבה הצעות ומעט עשייה, במטרה לבנות מטבע דיגיטלי מחוץ לשליטה ממשלתית. הם בעיקר השתמשו בזה לקנות סמים ונשק, והם משוגעים על הצפנות. הם שונאים את המדינה, כל המדינות לא לגיטימיות בעיניהם, הדמוקרטיה לא לגיטימית. ג'וליאן אסאנג' (מייסד אתר 'ויקיליקס') היה חבר בקבוצה הזו. הממציא הפסבדונימי של ביטקוין, סאטושי נקמוטו (האדם או הקבוצה שמאחוריו), היה חבר שם. רובם, כיום, מקדמי מטבעות קריפטו. מבחינתם הביטקוין זו הייתה גרסה 10. אם תקרא את הארכיונים שלהם, יש שם תמיד גם ניאו-נאצים".

בין ניאו-נאצים למטבעות קריפטו

נשמע שלא כולם שם רוצים אותם דברים. מה מושך אותם לאותו פורום?
"יש משהו בדרך שבה הם מדברים על המדינה, 'לא לגיטימית', 'מרושעת', 'רצחנית', מוסד ש'משקר לגבי הכול והורג את ילדינו'. יש בזה קרבה לרטוריקה של QAnon (תיאוריית קונספירציה אמריקאית שמופצת באינטרנט)".

איך זה מסתדר עם האידאולוגיה הנאצית, שדוגלת במדינה כביטוי העליון של העם?
"יש כאן פרדוקס מסוים לגבי הניאו-נאצים. הם מדברים על 'מדינות', אבל מתכוונים ל'מדינה הזו', והם בהחלט כן רוצים מדינה מסוג אחר שהם ישלטו בה".

מה הקשר של כל זה להמצאה של כסף מסוג חדש?
"אנשי קריפטו מדברים על דמוקרטיזציה של עולם הפיננסים. כביכול, כי להרבה אנשים אין גישה לפיננסים, וקריפטו מספק את זה. אבל הקריפטו שודד אותם בהיקפים ענקיים. אין להם גישה לשירותים פיננסיים אמיתיים שאולי הם באמת זקוקים להם. אין להם גישה להשקעות. הסיבה שרוצים אותם זה כי הם טרף קל. אנשי הקריפטו צריכים למכור טוקנים דיגיטליים כדי להתעשר. הם מחפשים קונים להתעשר על חשבונם, ובסוף הקונים נשארים בלי כלום".

אבל גם המערכת הבנקאית בארצות הברית לא תמיד הוגנת ומבטיחה.
"נכון, אבל מצד אחד, האנשים האלה פשוט תוקפים את הפדרל רזרב עם תיאוריה שלמה, שכביכול הדפסת כסף גוזלת כסף מהאזרח הפשוט; ומצד שני, הם מקדמים אחזקה בזהב והשקעות מפוקפקות אחרות. הקונספירטורים אומרים שבגלל הדפסת דולרים בבנק המרכזי הדולר איבד את ערכו, אבל הקונספירטורים הם הרבה פעמים אנשים עשירים שחסכו הרבה כסף".

הדפסת כסף היא לא אינפלציה?
"אם לאנשים כיום יש יותר דולרים, אז אין בזה שום בעיה. אז מה אם הערך של הדולר הבודד ירד? הם טוענים ש'הדולר איבד 95% מערכו מ-1910'. במובן הכי כללי זה אולי נכון, אבל זה לא נכון כמו שהם מתכוונים. מאז ועד היום ראית בעיקר אינפלציה מאוד איטית, כמו ברוב המדינות המפותחות. רוב הכלכלנים חושבים שזה טוב. זה אפילו מעודד השקעה בחלק היוצר של הכלכלה ומעודד השקעה בתשתיות. זה לא סחרור אינפלציוני שיוצא משליטה.

פרסומת לביטקוין: "כסף יותר טוב".  "יש כל כך מעט דיון עם הבנה פיננסית לגבי איך שווקים עובדים" (צילום: דבר)
פרסומת לביטקוין: "כסף יותר טוב".  "יש כל כך מעט דיון עם הבנה פיננסית לגבי איך שווקים עובדים" (צילום: דבר)

"רוב הדיון הרציני כביכול לגבי למה להשתמש בקריפטו זה רק תיאוריות קונספירציה. יש כל כך מעט דיון עם הבנה פיננסית לגבי איך שווקים עובדים, שבהתחלה זה נראה לי מאוד מפתיע. הביטוי 'גולד באג' זו המצאה של וול סטריט ככינוי גנאי לאדם משוגע לזהב. הוא רוצה לקנות זהב, כי הוא מאמין שהמטבעות המדינתיים הולכים לקרוס. הם נחשבים לאנשי שוליים שאף אחד לא לוקח ברצינות, אבל כיום יש הרבה אנשי טכנולוגיה שמתנהגים כך, ועושים השוואות לא נכונות בין ביטקוין לזהב, ומדברים על זה המון".

פצצות הזמן של הקריפטו

למה הוויכוח על אינפלציה הוא מהותי?
"הם ניסו להגדיר מחדש אינפלציה כ'הדפסת כסף', כהגדלת כמות הכסף. זה באמת קרה בתחילת המאה ה-20. למשל בזימבבואה קורה שבנק מדפיס המון כסף והמטבע מתמוטט. אבל אינפלציה היא עליית מחירים, ולא קשורה בהכרח לכמות הכסף במחזור".

אז הגבלת מספר המטבעות על ידי קוד תוכנה לא מונעת אינפלציה?
"מאמיני הקריפטו טוענים שהגבלה בביטקוין ל-21 מיליון מטבעות היא אנטי-אינפלציונית כי יש להם טעות בהבנה. מחיר הביטקוין משתנה כל הזמן באופן משוגע, לפעמים ב-50% תוך כמה חודשים. זה גם תלוי איך אתה מגדיר ביטקוין. אבל נניח לרגע שזה כביכול מטבע. אם ערך המטבע נופל ב-50% ב-3 חודשים, זה היפר-אינפלציה ששום מטבע בעולם לא מתקרב אליה. לפחות 2,000% בשנה. הנקודה מבחינתי היא לא כמה מטבעות יש, אלא שביטקוין קונה כיום הרבה פחות מאשר בעבר.

"תוסיף על זה גם את פצצת הזמן של 'מטבעות יציבים'. ראינו את הצמד טרה ולונה שהתמוטט. רובנו מרגישים שמבנה המחיר של ביטקוין מוחזק על ידי 'מטבעות דמויי דולר' ללא ביקורות פיננסיות".

לאן כל זה מוביל?
"כל הפגמים שיש במטבעות מדינתיים קיימים בקריפטו, אבל אין בו אף אחת מהחוזקות. יש במערכת הזו המון "פצצות זמן" שעוד יתפוצצו בעתיד. שום דבר לא מונע מאנשים להנפיק עוד ועוד מטבעות קריפטו. אז ההגבלה המלאכותית על מספר הביטקוינים לא בולמת את יצירת היצע אינסופי. גם ההגבלה בביטקוין עצמו היא הגבלה שמפתחי הקוד יכולים להחליט גם לשנות אותה. זה רק מצריך הסכמה בין כל מי שמריץ את התוכנה".

אתה מאמין שזה יקרה?
"אחת הסיבות שאנשים מריצים מכונת כרייה ברשת ביטקוין זה שהם רוצים תגמול בביטקוין. אם סיימת לכרות אותם, לא יהיה תגמול. אז למה להפעיל את הרשת ללא תגמול? זה עולה הרבה כסף, אז הם יצטרכו תגמול מסוג חדש, וכלכלית זה בדיוק כמו להדפיס עוד ביטקוין. הכי קל זה להוסיף עוד ביטקוין למערכת. הרעיון שלפיו נדירוּת המטבע היא בעלת ערך בפני עצמה שגוי. רוב מטבעות הקריפטו נדירים, אבל השווי שלהם הוא אפס".

אין לך שום ביקורת על הבנקים?
"צריך להתמודד עם הטיעון שהבנקים לא שילמו שום מחיר על המעשים שלהם ב-2008, ולכן לא צריך לבטוח בבנקים. יש בעניין הזה בעיה מושגית. בארצות הברית למילה בנק יש שתי משמעויות. יש בנק מסחרי ויש בנק השקעות, כמו מורגן סטנלי או סיטיגרופ, שהם אלה שחמקו מהפשע. הם משרתים תאגידים. התפקיד שלהם הוא להנפיק חברות חדשות ולהנפיק אגרות חוב. הם חשובים לכלכלה.

"אבל הבנק המסחרי בפינת הרחוב שמוכר לך משכנתא או הלוואה לרכב, שיש לך חיסכון בו, הוא לא בנק השקעות. הבנקים האלה לא חמקו מרצח ולא גנבו כסף. כשמדברים על אנשים בבנקאות זה יותר נוגע לבנק מהרחוב ולא לבנק השקעות. המילה 'בנקים' גרמה לאנשים להטיל את הדימויים השליליים על הבנק ששומר להם על הכסף, שלא יפשוט רגל והכסף שם מבוטח. זה הבנק שלא ירמה אותי. אלו שני סוגי חברות אחרים לגמרי".

ובכל זאת, זו תעשייה שמרוויחה כסף מטיפול בכסף ומתייחסת רע מאוד לעניים.
"התעשייה הפיננסית מאוד ממוקדת בעשירים ולא רגישה לצרכים של אנשים רגילים. אבל בארצות הברית יש לנו איגודי אשראי, בנקים בלי מטרת רווח, שהם מוסדות נפלאים עבור האדם הרגיל. ברוב איגודי האשראי אין שום מינימום הפקדה. אפשר לפתוח חשבון חיסכון על 100 דולר, חשבון עו"ש מבוטח עד 100 אלף דולר עם כרטיס אשראי, עם משכנתא. כל מי שלא הורשע בהונאה יכול להשתמש בהם.

"לאזרח בארצות הברית אין בעיה של גישה לבנקאות זולה ויעילה שתשמור לו על הכסף, אלו מוסדות טובים מאוד ברמה היסודית, ובעיקרון אסור להם לפרסם. הם איגודים ללא מטרות רווח. רק תנסה להגיד למישהו שחושב שיתעשר מביטקוין לפתוח חשבון של 100 דולר באיגוד אשראי ולהרגיש טוב מזה".

מה לגבי ההשפעה העדכנית של קריפטו?
"זה מאוד מפחיד. תעשיית הקריפטו מופעלת על ידי מספר קטן מאוד של אנשים מאוד עשירים שיודעים בדיוק מה קורה בוול סטריט. אחת הבעיות בתעשייה זה שיש כל כך מעט כסף שם, שהם כל הזמן צריכים למכור עוד מטבעות כי הם רוצים את הדולרים. צריך כל הזמן זרם חדש של דולרים. אני יותר מודאג מקריפטו כיום מאשר כשכתבתי את הספר שלי ב-2016".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!