דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

אדם, טבע ו-NFT: ארגון הסביבה מעודד השקעה בקריפטו ל״צרכים סביבתיים״

הארגון מעודד השקעה בפרויקט רכישת NFT לתמונות של אבוקדו, ומבטיח "להשתמש בקריפטו שאינו מזהם", כדי לתרום לנושאי איכות הסביבה | ביקור באתר שלו מעלה אינספור סימני שאלה | תגובת הארגון: "התרשמנו כי החברה מנסה לייצר ערך סביבתי אמיתי"

צוות האבוקדו ב-NFT של ארגון הסביבה אדם טבע ודין (צילום: אתר הארגון)
צוות האבוקדו ב-NFT של ארגון הסביבה אדם טבע ודין (צילום: אתר הארגון)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ארגון "אדם טבע ודין" פרסם ביום שישי האחרון הודעה לעוקבי רשימת הדיוור שלו, תחת הכותרת "כלכלה כחולה ו-NFT ירוק". ההודעה הוקדשה לתיאור פרויקט NFT בשם "Avocado Eco Guardians", למסחר עתידי בתמונות NFT של אבוקדואים תמורת מטבעות קריפטו.

שיתוף הפעולה אמור לשלב "מסחר בטכנולוגיית NFT ביצירות אמנות שיצרו, לצד תרומה לארגונים ובניית קהילות סביבתיות לקידום נושאים סביבתיים", ללא כל הסבר באילו ארגונים מדובר ואיך יקבלו תרומה.

מייסד הפרויקט, אלירן סעדיה, הסביר ל"דבר" בשיחת זום כי הפרויקט נמצא בפיתוח, וכי בינתיים אין חוזה עם אף גורם. גם בעתיד, הכוונה היא לייעד קופה לקהילה שתתפתח מסביב לפרויקט, אם וכאשר תהיה קהילה כזו, כך שאין דרך לדעת מראש למי יגיע הכסף. למעשה, גם אין בו שום מנגנון שיחייב את היוצרים לתרום חלק מההכנסות למאבקים סביבתיים, ולא, למשל, כפי שכבר קרה בעבר בעולם ה-NFT, לקחת את כל הכסף לעצמם.

באתר הפרוייקט אין כל פרסום לתכנית עסקית, או פרטים של היוצרים, שבמקומם מופיעות תמונות מונפשות של אבוקדו. בפרויקט אין פרטים טכניים על חוזה ה-NFT עצמו ובשונה מהמקובל בתחום – גם אין ROADMAP – מונח בתחום הקריפטו המייצג בדרך כלל הבטחות לפיתוח מוצרים נלווים ותהליך בניית קהילה בעתיד, כאמצעי שידול למכירת הNFT בהווה. "בקרוב נפרסם את הROADMAP", אומר סעדיה.

בשיחה עם היוצרים של הפרויקט, התברר שבכוונתם להתחיל בעוד חודש במכירת אלפי תמונות NFT של אבוקדו, במחיר שנקוב במטבע הקריפטו SOL ברשת SOLANA או במטבע MATIC ברשת פוליגון. בפרסום של אדם טבע ודין, נכתב שייעשה שימוש באית'ריום 2, אלא שמטבע קריפטו זה עדיין איננו פעיל ולא ניתן להשיק בו פרויקטים בחודש הקרוב.

קריפטו הוא מקום מסוכן להשקעות  

רשתות קריפטו אינן מקום בטוח במיוחד או יציב. בדיקה באתר WEB3ISGOINGGEREAT המתעד פרצות ותרמיות בעולם הקריפטו, יש 10 אירועים שונים רק מאז חודש מרץ, בהם רשת סולנה (בה ייעשה שימוש בפרויקט) כשלה, הותקפה, או שפרויקטים שרצים על גביה התגלו כתרמית.

ל-MATIC, המטבע השני שמוצע, אין רקורד כה שלילי לאחרונה, אך בעבר סבל מפריצות בהיקף של מאות מליוני דולרים. גם ללא פריצות רבות, המטבע MATIC איבד כשני שלישים משוויו בחודשים האחרונים וקשה לקבוע שהוא איננו מזיק לסביבה.

מדובר ב-TOKEN שנמצא כ"שכבת עליונה", כאשר הבסיס הוא פרויקט את'ריום – הפרויקט השני ברמת הזיהום שלו מכל מטבעות הקריפטו אחרי ביטקוין, המזהם העיקרי. הערכה מחודש פברואר של הכלכלן אלכס דה-וריס, מצאה כי הפליטה הממוצעת של CO2 לכל תשלום ברשת פוליגון היא 420 גרם. זה לכאורה עדיף מ-82 ק"ג של פליטה בשימוש ישיר באת'ריום, או מעל 800 קילו בביטקוין, אך הוא תלוי בקיום של אית'ריום לצורך תפקוד תקין.

גם סולנה וגם פוליגון סובלות מאותה בעיה – קוני הקריפטו מעדיפים ביטקוין ואת'ר, למרות שהם מזהמים, מפני שהסיכוי למכור אותם ולקבל תמורתם כסף רגיל גדול יותר. זה הסיבה שקשה יותר לגרום לפעילים בשוק ה-NFT להשתמש במטבעות הפחות מזיקים לסביבה, גם כשהעמלות לגביהם נמוכות יותר.

ארגון עתיר זכויות מקדם שותפות עם פרויקט עלום

ארגון "אדם טבע ודין" נוסד ע"י הפעיל הסביבתי אלון טל בשנת 1990- כיום פרופסור וחבר כנסת מטעם מפלגת כחול לבן. לארגון שורת הישגים בתחום הסביבתי, כמו בלימת המשך פרויקט הבניה בחוף "מגדלי חוף הכרמל", בלימת התכנית להרחבת בתי הזיקוק במפרץ חיפה, ויזום חוקים חשובים, דוגמת חוק שמירת הסביבה החופית, חוק אוויר נקי וחוק אקלים לישראל.

שיתוף הפעולה עם פרויקט ה-NFT לא צפוי להימנות ביחד עם שורת הישגיו המרשימים. יוזם הפרויקט, אלירן סעדיה, הוא סטודנט למנהל עסקים בן 24 עם ניסיון במסחר בקריפטו, אך ללא ניסיון בפעילות בארגוני סביבה, ניהול כספי תורמים וכדומה. גם לשותפיו אין ניסיון בפעילות סביבתית או בניהול כספי תרומות. לא ברור מהו הליך בחירת השותפים של 'אדם טבע ודין', אך הארגון עומד מאחורי החלטתו.

התועלת היחידה של NFT לסביבה מגיעה כשהוא מתרסק 

שוק ה-NFT היה לתקופה קצרה טרנד לוהט, אבל סימני השאלה לגביו מתרבים. תחת ההבטחה "לקנות" יצירת אומנות דיגיטלית, ה-NFT איננו היצירה, אלא קוד תוכנה קצר הכולל קישור לאתר אחר באינטרנט, שם אמור להיות מאוחסן עותק דיגיטלי של יצירה כלשהי. הוא בדרך כלל לא מקנה לרוכשיו שום זכויות לגבי תמונה כלשהי, והתמונה אף עלולה להיעלם בעתיד מהאינטרנט, ללא כל פיצוי לרוכשים.

בשנה האחרונה התרסק שוק ה-NFT, תנועת הקונים צנחה בקרוב ל-90%, ומרבית מחזיקי ה-NFT נמצאים בהפסד משמעותי על השקעתם. גם בתקופת ההייפ, חלק נכבד מהמכירות היו "מסחר מכובס" בין ארנקים דיגיטליים שונים של אותו בעלים, במטרה לייצר תמונה מזוייפת של שוק תוסס, כדי שאדם אחר יסכים לרכוש את הNFT במחיר מנופח מלאכותית.

מבחינת יוצרי "Avocado Eco Guardians" שדיברו עם "דבר", "אפילו היום יש מסחר בשווי של 12-15 מיליון דולר ב-OPEN SEA (הפלטפורמה המרכזית ל-NFT, א.ר). אחוז אחד מתוך זה שיגיע אלינו זה יהיה הישג משמעותי", אלא שהסחר הזה מתרחש במטבע את'ר, בו הודיעו מראש שלא ישתמשו. הסחר היומי באתר זה ברשת פוליגון עומד על 164 אלף דולר בלבד, וברשת סולנה על 59 אלף דולר בלבד.

ההשפעה הסביבתית החיובית היחידה שניתן לזקוף לזכות טכנולוגית הקריפטו היא התרסקות השווי של מטבעות קריפטו, שיוצרת בעיה כלכלית משמעותית למזהמים הישירים – חברות לכריית מטבעות קריפטו וכורים יחידים, כמו גם הפסדים כלכליים משמעותיים למי שהימר בקריפטו לפני ההתרסקות.

ישנם מטבעות קריפטו כמו SOL שלא גורמים לצריכת חשמל עצומה ופוגענית בסביבה, אך הפופולריות שלהם נמוכה, והם מפוקפקים לא פחות מבחינה פיננסית, כשהשימוש העיקרי בכל מטבעות הקריפטו הוא הימורים פיננסיים ופשיעה.

מדוע ארגון סביבה רציני משדל להשקעה מפוקפקת? 

ארגון "אדם טבע ודין" לא פירט מהו שיתוף הפעולה בין הפרוייקט, אך יוצריו אמרו ל׳דבר׳ כי פנו למספר ארגונים וזכו להיענות מ"אדם טבע ודין" בפגישה בה הציגו את תכניתם בפירוט. סעדיה לא זוכר עם מי נפגש מ״אדם טבע ודין״ ומה תפקידו בארגון.

לחיצה על הקישור לאתר הפרוייקט, חושפת כמה פרטים מטרידים. מי שנכנס ובוחן מי עומד מאחוריו, זוכה רק לראות תמונות של אבוקדואים.

המייסד מכונה "אבו הס", מנהל הקהילה נקרא "אבו אטינגר" ומנהל המדיה החברתית מזוהה בשם "אבו מלומה". באתר עצמו אין תקנון המגדיר מה זכויות וחובות הרוכשים. הוא דל מאוד בפרטים, ומפנה לשאלות נוספות באתר ה"דיסקורד", ללא קישור אליו. שרת דיסקורד בשם זהה אכן קיים מחודש מרץ האחרון, אך הוא ריק מפעילות ומפרטים כלשהם מטעם המייסדים.

סעדיה אמר ל"דבר" כי "ככה זה מקובל בעולם ה-NFT. יש לנו כוונה בקרוב לחשוף מי אנחנו בדיוק ולהיות שקופים ומסודרים״. לדבריו, מכל מכירה משנית של NFT, אם יהיו כאלו, 9% מסכום המכירה בקריפטו ילכו למייסדים, כאשר שליש מסכום זה יוקדש לקופת התרומות.

סוגיית התרומות היא ברמת הצהרות כוונות בלבד. האמירה לפיה יום אחד בעתיד תהיה קהילה של מחזיקי NFT של אבוקדואים, שלה תינתן הזכות להצביע לאן ילך הכסף, לא מעוגנת בשום חובה חוקית ובאותה מידה המייסדים יכולים לקחת את כל הכסף לכיסם, ככל שיצליחו לגייס סכום כלשהו.

אריאל רווח, מייסד שותף, אמר ל"דבר" כי "קהל היעד זה אנשים שיושב להם בלב הנושא הסביבתי האקולוגי. אנחנו יודעים שהרבה לא מתעסקים בזה, ההישרדות קשה, הכל מתייקר. הרעיון שהולדנו – איך יוצרים גם מצב שאתה יכול לדאוג לעתיד שלך, אולי להרוויח מזה, וליהנות מעולם שמפתח, וגם לקחת חלק מקהילה".

אבל אפשר גם להפסיד
"השוק עולה ויורד", השיב סעדיה. "אני התחלתי בכלל מהשקעות בבורסה. כשמשהו מרוויח, משהו אחר מפסיד. ככה זה".

ארגון "אדם טבע ודין" בתגובה: "שיתוף הפעולה עם מיזם 'אבוקדו אקו גרדיאן' החל בעקבות פנייתם אלינו ורצונם לתרום לארגון. בפגישה שקיימנו איתם, התרשמנו כי החברה מנסה לייצר ערך סביבתי אמתי למוצר אותו היא מקדמת באמצעות יצירת קהילות והנעתן לפעולה בנושאים סביבתיים. מדובר בשיתוף פעולה טרי שנמצא בתחילת דרכו ועל כך ידענו את הציבור בניוזלטר החודשי שלנו".

בנוגע לנושא הסביבתי: "ככל הידוע לנו המסחר ב-NFT הוא באמצעות מטבעות קריפטו וכמובן שהמיזם יעבוד רק עם מטבעות בטכנולוגיית Proof of stake בעלות צריכת אנרגיה נמוכה ב-99% פחות אנרגיה ממה שקיים כיום לדוגמא רשת polygon או Ethereum 2.0 שיושק בקרוב״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!