דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

דעה / שליחים יכולים ליהנות מגמישות ומזכויות סוציאליות, למרות שבוולט מספרים אחרת

חברת המשלוחים מגדירה את השליחים כ"שותפים", ולא שכירים, כך שיוכלו ליהנות מגמישות בעבודה | דוגמאות חיות מרחבי העולם מוכיחות אחרת

שליחי וולט (צילום: אור גואטה)
שליחי וולט (צילום: אור גואטה)
הדס יום טוב

זה היה צפוי. וולט כבר הודיעה שתערער על החלטת בית הדין האזורי לעבודה ת"א לאשר את התביעה הייצוגית נגדה, שהולכת לדרוש ממנה להעסיק את השליחים שלה ולשלם להם שכר וזכויות סוציאליות כראוי. לטובת העניין היא וידידיה הליברטריאנים, דוגמאת "פורום קהלת", שגם גייסו (באמצעות שליחת מיילים, שלא ברור מאיפה היה להם אותם, והצעה של ייצוג משפטי בחינם) ארבעה שליחים להתנגדות לתביעה, כבר התחילו בקמפיין שמנסה להציב את השליחים לצידם באמירות כוזבות שאם יהיו יחסי העסקה הם יפסיקו ליהנות ממשמרות גמישות.

אגב, בזמן שוולט מדברת על הבחירה של השליחים, כדאי להזכיר לה שרק לפני כמה חודשים אותה השופטת הציעה באותו תיק בדיוק פשרה לפיה היא תיצור שני מסלולי בחירה לעובדים – כעצמאיים או כשכירים, והיא סירבה.

זו אחת הטענות שוולט מעלה בלי הפסקה. אבל למעשה, אין קשר בין השניים: אין שום חוק שקושר בין גמישות במשמרות לבין יחסי העסקה. יותר מזה, במקומות רבים ברחבי העולם, ביניהם מקומות בהם וולט פועלת, שניהם מתקיימים בהרמוניה. במדינות שונות באירופה למשל פסקו אחרי תביעות רבות בבתי הדין לעבודה תנאים שכל שליח שעונה עליהם ייחשב כמועסק. בספרד חוקק אפילו חוק ראשון מסוגו, בסוף 2021, שמסווג את כל שליחי המזון במדינה כשכירים.

והנה, חברות השליחויות בספרד לא התפרקו מיד לאחר שחוקק החוק. להיפך, ממש חודש אחרי שעבר, שליחי ענקית המשלוחים "ג'סט איט טייקאווי" חתמו על הסכם קיבוצי לפיו הם זוכים ללא פחות מ-30 ימי חופשה שנתית וביטוחי בריאות ובטיחות מוגדלים, וזה מעבר לזכויות שכל שכיר בספרד כבר זכאי להם. כל זה בלי שינוי של הפלטפורמה עצמה בה השליחים עולים ויורדים ממשמרות, עד 9 שעות ליום עבודה. ולא, החברה לא נפלה.

שליח Just Eat בבולגריה (צילום: נתי שושת/פלאש90)
שליח Just Eat בבולגריה (צילום: נתי שושת/פלאש90)

דוגמה נוספת היא בשוויץ: בדצמבר 2021 מאות שליחי "צ'סקיס אס-איי", אפליקציה שמספקת שליחויות מזון עבור "אובר איטס" בז'נבה, שם הוגדרו כמועסקים, התאגדו באיגוד השליחים והנהגים במדינה וחתמו הסכם קיבוצי עם החברה שמבטיח להם הפרשות דמי ביטוח לאומי, ביטוח תאונות מורחב, ימי מחלה, הבטחת עבודה של בין 3 ל-40 שעות בשבוע ומינימום שעתיים בכל משמרת מהחברה (זאת אומרת, שגם אם אין עבודה משלמים לשליחים על שעתיים לפחות).

השליחים עדיין עולים ויורדים ממשמרות דרך האפליקציה בזמן שלהם, והם גם מקבלים מענק לרכישה ותחזוקה של כלי רכב וטלפון נייד. והכי חשוב, השליחים שם מקבלים שכר מינימום של 23.14 פרנק שוויצרי (שהם 78.24 שקלים!) על כל שעה, גם על שעת המתנה. וגם פה, החברה ממש לא נפלה. היא עדיין עובדת, ואם אתם מזדמנים לג'נבה אתם יכולים להתפנק בפיצה, המבורגר או אוכל מקומי שוויצרי (אם זה הקטע שלכם) דרכה.

***

שליחים הם ממש לא היחידים. יש בשנים האחרונות, וגם ממש כרגע, מאות מאבקים ותביעות של עובדי פלטפורמה, במדינות שונות בעולם נגד חברות שפועלות באופן דומה. אחת המפורסמות שבהן היא אפליקציית הנסיעות אוּבר, שנאבקה בבית המשפט בבריטניה כדי להישאר לא-מעסיקה אבל הפסידה, ונאלצה להעסיק את כל הנהגים שלה על פי חוק.

נהגי אובר בהפגנה מחוץ למשרדי אובר בלונדון. (צילום: Photo by Peter Summers/Getty Images)
נהגי אובר בהפגנה מחוץ למשרדי אובר בלונדון. (צילום: Photo by Peter Summers/Getty Images)

גם אז, היא איימה שזה יפיל אותה ויפגע בנהגים, אבל האמת היא שזה ממש לא מה שקרה. החברה עדיין פועלת, גם בבריטניה, וזמן קצר אחרי המשפט, במרץ 2021, מנכ"ל אובר דארה קוסרשאהי אפילו התבטא בנושא, הודה ב"טעות" ואמר ש"החשיבה שלו בנושא התפתחה".

אולם, עדיין יש מאבקים בעולם בנושא, והחברות האלה חזקות מאוד. למשל בקליפורניה, בבחירות האחרונות שהיו בנובמבר 2020, הצליחו דורדאש (חברת האם של וולט), אובר ודומותיה, בהשקעה של מיליארדים, להחריג את עצמן מחוק שעבר במשאל עם ("הצעה 22") שהיה מחייב אותן להעסיק את העובדים שלהן. אבל שלא נטעה: זה ממש לא כי אכפת להן מהשליחים או הנהגים. הם פשוט רצו לשלשל לכיסן כסף, וכמה שיותר, גם על חשבון העובדים.

***

שליחים יקרים, אתם המהות של וולט. בלי שליחים אין וולט. חברת וולט לא רוצה שתהיו עובדים כי זה פשוט לא משתלם לה. היא מנסה להגיד לכם שזה לא משתלם לכם כדי לקחת אתכם לצד שלה, אבל זו אשליה. למעשה, זה מאוד משתלם לכם, וזה ממש לא הכרח שהעסקה תפגע לכם בגמישות, שהיא יתרון מאוד גדול בעבודה בוולט. זה פשוט ייאלץ את וולט להשקיע בכם יותר, וזה מה שהיא לא רוצה לעשות.

נכון, זה עולה לה יותר. אבל שתתאמץ. זה התפקיד שלה, כמו כל חברה אחרת שמתחרה, בין השאר, על כך שירצו לעבוד אצלה, לספק לעובדים תנאים שימשכו אותם אליה. מה שטוב להייטק (המגזר בו עובדים המנכ"לים של וולט), טוב גם לכם. אל תיתנו לוולט ולבעלי אינטרסים לעבוד עליכם- אתם עובדים קשה, יש זכויות שמגיעות לכם, ורק ביחד הכוח שלכם גדול יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!