דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

טור אורח / לא לברון ולא מסי: קוראים לה בריטני גריינר והיא מעל 200 ימים בכלא הרוסי

שחקנית כדורסל, מהשורה הראשונה בעולם, נידונה ל-9 שנות מאסר בכלא הרוסי ולא נשמע קול צעקה | אפשר לדמיין ששחקן NBA או כוכב כדורגל היו במצבה והעולם היה יושב בשקט?

בריטני גריינר, הכלואה ברוסיה, ממתינה לפסק דינה באולם בית המשפט (צילום: Avgenia Novozhnina AP)
בריטני גריינר, הכלואה ברוסיה, ממתינה לפסק דינה באולם בית המשפט (צילום: Avgenia Novozhnina AP)
ליעד סואץ קרני
ליעד סואץ קרני
כותבת אורחת
צרו קשר עם המערכת:

200 ימים. תנו למספר הזה רגע לחלחל. מעל 200 ימים שבריטני גריינר, שחקנית כדורסל מהשורה הראשונה בעולם, שחקנית סגל נבחרת ארה"ב, פעמיים אלופה אולימפית, אלופת ה-WNBA, שבע פעמים אולסטאר ועוד ועוד תארים. היא כן היא, יושבת מעל 200 ימים בכלא הרוסי ואף אחד לא מרים קול צעקה.

ספורטאית שבאה לשחק בארץ זרה, נכלאת כחלק ממשחק פוליטי. כמובן שהרוסים מצאו תירוץ לכליאה – נמצא משאף עם שמן קנאביס בתיק שלה. אבל כמו המקרה של נעמה יששכר, ברור לכל שמדובר במלחמה הקרה החדשה בין רוסיה לארה"ב, בין רוסיה לשאר העולם.

בריטני גריינר מלווה לאולם בית המשפט בחימקי, רוסיה (צילום: AP/Alexander Zemlyanchenko)
בריטני גריינר מלווה לאולם בית המשפט בחימקי, רוסיה (צילום: AP/Alexander Zemlyanchenko)

אפשר בכלל לדמיין שלברון גיימס יהיה כלוא ברוסיה וככה הדברים יעברו בשקט? נעזוב רגע את לברון גיימס, הוא אולטרה פופולארי, ניקח שחקן "פחות אהוב", נגיד ראסל ווסטברוק, יש מצב שהוא יהיה בכלא הרוסי וכל הארגונים הגדולים – פיב"א ואפילו האו"ם היו יושבים ככה בשקט? שחקנים מרחבי העולם יושבים בשקט? אז נכון, שחקניות ה-WNBA וכמה שחקני NBA כמו מנסים לעשות רעש, לברון אפילו רשם מכתב לנשיא, אבל אין אנשים ברחובות שמפגינים לשחרורה.

***

שאלה שעולה היא, אז מה יש לה לחפש שם ברוסיה? למה לא לשחק רק בארה"ב אם היא כל כך טובה? אז המצב של הכדורסלניות ב-WNBA הוא כזה, שהליגה משוחקת רק בחודשי האביב והקיץ, מחודש מאי עד אוקטובר, ואז הן נוסעות לשחק באירופה כהשלמת הכנסה. כאשר הכסף היותר גדול הוא באירופה וספציפית ברוסיה (גם בסין).

בריטני גריינר במדי פיניקס מרקורי (צילום: AP Photo/Rick Scuteri)
בריטני גריינר במדי פיניקס מרקורי (צילום: AP Photo/Rick Scuteri)

ב-WNBA, השחקנית הממוצעת תקבל 50,000 דולר לעונה, כאשר הטובות יקבלו כ- 110,000 דולר. לעומת זאת, שחקנית כמו בריטני גריינר יכולה לקבל פי 10 מזה ברוסיה, היא תקבל מעל מיליון דולר לעונה.

הסיטואציה הזו יוצרת מצב שהשחקניות משחקות שנה שלמה בלי פגרה, דבר שמייצר שחיקה גבוהה ופציעות. אם הן מחליטות לשמור על עצמן ולא לנסוע לאירופה, אז נוצרת להן פגרה מאוד ארוכה בעצם בלי לשחק וזה עלול לפגוע ביכולת שלהן.

אז אולי בעצם חוסר הרעש בנושא של בריטני קשור בכסף? הרי לברון או ווסטברוק שווים כמה עשרות מיליונים. פערי השכר בין הליגות הוא אסטרונומי, אז אפשר להגיד שזה קשור למחזור שהליגות מגלגלות. אבל גם כשמסתכלים על הנתח מהכנסות השחקניות, על-פי 'פורבס' ב-2017 השחקניות מקבלות בערך 22% מההכנסות בליגה, בעוד השחקנים מקבלים בערך 50% מההכנסות.

לברון ג'יימס עם חולצה במחאה על הטבח בקליפורניה (צילום: AP Photo/Marcio Jose Sanchez)
לברון ג'יימס עם חולצה במחאה על הטבח בקליפורניה (צילום: AP Photo/Marcio Jose Sanchez)

שחקן מתחיל ב-NBA מקבל 560,000 דולר לעונה. חשוב לציין שאורך העונה הוא שונה בין הליגות אבל עדיין הפער בהתחשב בכל הפרמטרים הוא דרמטי. ייאמר לזכות שחקני ה-NBA שבתקופה האחרונה הם עוזרים במאבק של השחקניות להגדלת המשכורות שלהן.

***

חזרה לבריטני גריינר, ב-4 באוגוסט 2022 היא נידונה ל-9 שנות מאסר בפועל בכלא רוסי, כאשר נכון לרגע זה לא נראה שיש פתרון באופק. היו גישושים בהקשר של חילופי שבויים עם שוכר נשק רוסי, אבל בהיעדר לחץ ציבורי מאסיבי אין לרוסים מוטיבציה גבוהה להסכים.

גריינר המסכנה כבר מעל 200 ימים בכלא, בלי תקווה אמיתית לעתיד, לא מרשים לה לתקשר יותר מדי עם העולם החיצוני. אני רק יכולה לדמיין איזה תנאים ירודים היא נמצאת בהם, כמה השפלות היא בטח עוברת, במיוחד כשמדובר בשחקנית אמריקאית, שחורה ולסבית, כל ההגדרות מהן המשטר הרוסי סולד במיוחד.

אני לא יכולה שלא לתהות מה היה קורה אם בריטני הייתה ספורטאי גבר במעמדה? הם הרי לא היו מרשים לעצמם בכלל לכלוא אותה מלכתחילה, וגם אם כן, כל העולם היה נעמד על הרגליים, לפחות העולם הספורטיבי. אז לרוע המזל, לא קוראים לה לברון, לא מסי ולא רונאלדו. אז מה שנותר הוא לקוות שהמצב העגום הזה ייפתר במהרה ושלא תגיע ל-300 ימים בכלא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!