דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

לבנון תקבל את מאגר הגז, הכרה בדרישות הביטחוניות של ישראל: לקראת ההסכם עם לבנון

בצל ביקורת כבדה של האופוזיציה, הושגה הסכמה עם לבנון על הגבול הימי החדש | לבנון תקבל את מרבית הגז במאגר 'קאנא', הגבול הימי יתחיל בקו המצופים שקבעה ישראל ואחר כך ייסוג דרומה | נתניהו תקף את ההסכם, וזכה להדהוד מהחיזבאללה

מפגינים לבנונים שטים ליד כלי שיט של חיל הים במהלך מחאה מול שדות הנפט והגז הימיים שלה, בעיירת הגבול הימי הדרומי נקורה (צילום: AP Photo/Mohammed Zaatari)
מפגינים לבנונים שטים ליד כלי שיט של חיל הים במהלך מחאה מול שדות הנפט והגז הימיים שלה, בעיירת הגבול הימי הדרומי נקורה (צילום: AP Photo/Mohammed Zaatari)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

המגעים לחתימת הסכם הפשרה המקודם עם לבנון לגבי סימון הגבול הימי בין המדינות מתקרבים לסיום, בצל ביקורת של האופוזיציה. לשכת ראש הממשלה לפיד הודיעה כי ההסכם נמצא בבחינה משפטית לקראת חתימה ואמר ש"ההצעה שומרת על מלוא האינטרסים הביטחוניים והמדיניים של ישראל, וגם על האינטרסים הכלכליים שלנו". קביעה זו זכתה לביקורת חריפה מצד גורמי ימין, הטוענים גם נגד סמכותו של לפיד לאשר הסכם כזה וגם נגד עומק הפשרה המסתמנת בו.

לפי דיווחים, הסכם הפשרה מקבל את 'קו המצופים', הגבול שקבעה ישראל בהתאם לשיקוליה הביטחוניים, לגבי 5 הק"מ הראשונים של הגבול הימי. לאחר מכן נסוג לקו פשרה בין הקו הלבנוני המקורי לישראלי. הוא מעניק ללבנון את עיקר הזכויות בחלקת הגז "קאנא", בה ייתכן שיש גז בכמות מסחרית בשווי מיליארדי דולרים, תוך שהוא מחייב את בעלת הזיכיון, חברת טוטאל הצרפתית, לשלם לישראל על חלקה בגז, אם וכאשר יופק.

גבול ימי ישראל לבנון (עיצוב: דבר)
גבול ימי ישראל לבנון (עיצוב: דבר)

מאגר כריש: 'הישג ישראלי' המפוקפק

המשא ומתן חודש בשנת 2020 ע"י שר האנרגיה לשעבר יובל שטייניץ (הליכוד) ולא הגיע להסכם לאחר כמה סבבים. חלק מהסיבות לכך הוא החרפת הקו הלבנוני הרבה מעבר לקו ההיסטורי שהציגה והופקד באו"ם, כך שגם מאגר כריש הישראלי יכלל ברובו בשטח המים הכלכליים של לבנון.

דרישה זו לוותה באיומים מצד ארגון הטרור חיזבאללה כי לא יאפשר להפיק גז ממאגר כריש לפני שלבנון "תקבל את מה שמגיע לה" ואף לאחר שליחת מספר מל"טים מלבנון לכיוון אסדת כריש, שצה"ל תקף והפיל. בכך, הצליח חיזבאללה להכניס את מאגר כריש לשיח על הסכם הפשרה. בממשלת ישראל יש המציגים את ההסכמה לכך למאגר כריש יוכר כישראלי כהישג ישראלי, למרות שעצם הכללתו בשיח הציבורי על ההסכם היא הישג לצד הלבנוני.

מחסום בפני איראן?

שרת האנרגיה קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה הבוקר (שני) לאריה גולן ברשת ב' כי "יש יתרון לכך שגם ללבנון תהיה אסדה, במובן הזה שזה ירגיע את האזור וימנע ממנה לקחת גז ואנרגיה אחרת מאיראן". עוד אמרה אלהרר כי "מדינת ישראל אמרה שכריש הוא ישראלי ואין עליו מחלוקת".

דבריה של אלהרר מדגישים את הקו האמריקאי, שנועד לפגוע בדומיננטיות של איראן בלבנון, אך זוכים לביקורת מימין לגבי עומק הפשרה באינטרסים הישראליים והלגיטימציה לאשר את ההסכם ללא הצבעה בכנסת או משאל עם.

מחלוקת בישראלית על תוכן ההסכם והלגיטימציה להעבירו

בארגון קהלת דורשים שלא לחתום על ההסכם בטרם ייערך משאל עם, בטענה שהוא כולל ויתור על שטחים ריבוניים. השר לשעבר יובל שטייניץ, ששלל דרישה זו, העביר הבוקר ביקורת ברדיו על תוכן ההסכם, לפיו הפשרה הנוכחית משקפת בעיקר את הדרישות הלבנוניות, ומקפחת את הדרישות הישראליות.

הצעות קו הגבול לא פורסמו רשמית ושרטוטי הקווים של טיוטת ההסכם מגיעות מתדרוכים של גורמים אמריקאים וישראלים. לפי מפות אלו, הקו המוצע מחלק את השטח שבמחלוקת לטובת לבנון, אך יחס החלוקה המדויק לא יתברר לפני פרסום מלא של כלל ההסכם.

לקראת אישור ההסכם בקבינט המדיני בטחוני, שעשוי להתרחש ביום חמישי הקרוב, דרוש ארגון לביא להביא את ההסכם קודם כל לאישור הכנסת ולהימנע מאישור ממשלתי בעת ממשלת מעבר.

את הביקורת החריפה ביותר הביע יו"ר הליכוד וראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, כשאמר ש"יאיר לפיד נכנע באופן מביש לחיזבאללה. אם המחטף הלא חוקי הזה יעבור, הוא לא יחייב אותנו".

ארגון הטרור חיזבאללה ציטט את דברי נתניהו, בתור הכרה ישראלית בניצחון פוליטי של הארגון על ישראל.

היועצת המשפטית לממשלה, שאמורה לבחון את חוקיות החתימה הישראלית על ההסכם ואופן אישורו טרם כתבה חוות דעת משפטית בנושא.

שר הביטחון בני גנץ התייחס אתמול להסכם המתגבש בין ישראל ללבנון, ואמר כי "מטבע הדברים, במהלך משא ומתן לא ניתן לחשוף את הפרטים לציבור, אך אם אכן נגיע לנוסח סופי של ההסכם, הוא יונח על שולחן הכנסת ועיקריו יוצגו לציבור באופן מסודר ושקוף. כל זאת כמובן בהתאם להנחיות היועמ"שית". שר הביטחון לא הבהיר מה ייעשה קודם – האישור והחתימה בקבינט, או הצגתו בכנסת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!