ועדת הכלכלה אישרה היום (ראשון) את ביטול הפיקוח על מרבית תעריפי הדואר ושירותי בנק הדואר. שינוי התקנות אושר בנוכחות 2 חברי כנסת בלבד; ענבר בזק (יש עתיד) שלא מתמודדת בבחירות הקרובות, ויו"ר הוועדה מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי).
הוועדה הגדירה מהם שירותי הדואר הבסיסיים, בהפרדה גמורה מהחלטה אילו שירותים יסופקו במחיר מפוקח. החלטות אלו נקבעות ברישיון חברת הדואר או מאושרות בתקנות תעריפים על ידי משרד האוצר ומשרד התקשורת. שירות נוסף שייצא מהגדרת שירותי החובה של הדואר הוא מתן שירות מעבר בין קופות חולים.
השינוי משמעותי בעיקר לחברות עסקיות גדולות כחברת חשמל, חברות הביטוח והבנקים שהן הלקוחות העיקריים של שירותי דואר בישראל. הן יוצגו בדיון על ידי דפוס בארי, שמדפיס חלק ניכר מדברי הדואר בישראל.
"מי יאכוף עמידה ברמת השירות המובטחת"
עו"ד נגה רובינשטיין, מטעם דפוס בארי, אמרה בדיון: "מחיר סביר זה מונח ריק מתוכן. תשאל את משרד התקשורת כמה פעמים נעשה שימוש בסעיף הזה כדי לקבוע מחיר, זה לא קרה וזה לא יקרה". מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין הגיבה: "לא כל דבר צריך להיות מאושר בוועדה", ומנכ"ל דואר ישראל, דוד לרון אמר "חברת מסר מחלקת בעצמה דברי דואר תוך שבוע".
מנכ"ל דפוס בארי, בן סוכמן אמר בדיון: "הלקוחות שלי יעשו כל מה שהם יכולים כדי להפסיק לשלוח מכתבים. היום זה קורה מהר ובמחיר סביר. אבל כשהמכתבים הרגילים יחולקו רק אחת לשבוע, זה יפגע בלקוחות וגם בדואר עצמו". הוא הציג כדוגמא את חברת החשמל, שדחייה בחלוקת החשבונות עלולה להתגלגל עבורה לדחייה בגביית תשלום מלקוחות שמשלמים באמצעות שובר תשלום בדואר.
יו"ר הוועדה, מיכאל ביטון, אמר: "אני לא מבין מה הבעיה. יהיה שירות חלוקה תוך שבוע, תוך 72 שעות ותוך 24 שעות". עו"ד רובינשטיין הוסיפה: "אתם לא רואים את התוצאות של מה שאתם מאשרים כאן. אתם כאילו מוסיפים דואר של 72 שעות כשירות בסיסי ומפוקח, אבל בעצם מרוקנים מתוכן את המשמעות של שירות של 24 שעות, שלא יהיה בפיקוח מחירים".
מנכ"ל חברת "מסר", יגאל שטרית אמר: "הבעיה היא באכיפת הסטנדרטים. 24 שעות זה לא 24, שלושה ימים זה לא שלושה ימים. מי יאכוף עמידה ברמת השירות המובטחת". בן חורין השיבה: "הגדלנו בצורה גדולה את סכומי העיצומים המקסימליים שניתן להטיל על דואר ישראל".
שר התקשורת, יועז הנדל, אמר בדיון: "הדואר הגיע למצב קשה בגלל הפוליטיקאים, לא בגלל העובדים. זה היה חצר אחורית של מינויים. בשנים האחרונות יש בה בעיות קשות של ניהול, חוסר הבנה של הוצאות והכנסות, כמה עובדים צריך, איך נותנים שירות טוב לציבור. מדי כמה שנים המדינה הכניסה יד לכיס, שמה מאות מיליונים ומכבה את השריפה".
והוסיף "זה עובד אם לפחות אתה מקבל שירות טוב, אבל כאשר השירות לא מספיק טוב והתחרות לא מספיק טובה ויש הפסדים כאלה וניהול לא תקין ויותר מדי עובדים וחוסר יעילות, השאלות חייבות להגיע לקצה".
יו"ר הוועדה מיכאל ביטון אמר: "אני ביקשתי 20 דיונים של הוועדה בתקופת הבחירות. הנושא היחיד שאושר בהסכמה בין הקואליציה לאופוזיציה זה נושא הרפורמה בדואר. הסכמה כזו היא דבר נדיר. הדואר הולך לקראת הפרטה, אבל בינתיים הוא צריך לעבור הבראה".
בנק הדואר יקבע בעצמו את תעריפיו
כאמור, הוועדה אישרה לבסוף את התקנות שמאפשרות לבנק הדואר לקבוע בעצמו את תעריפי השירות. מקבלי קצבת הבטחת הכנסה יזכו לעמלות בגובה של עד 50% ממחיר השירות ללקוח שלא זכאי לקצבה זו. יחד עם זאת, לקוחות בנק הדואר כוללים אוכלוסיות חלשות רבות, לרבות עובדים זרים, שלא זכאים לשום קצבה. לפי ח"כ ביטון, כ-110 אלף לקוחות מקבלי קצבה יזכו להקפאת תעריפים ל-3 שנים ו-50% הנחה בשירותים חדשים.
עו"ד יגאל לוי, לשעבר סמנכ"ל בכיר במשרד התקשורת, אמר ל'דבר': "העובדה שמקבלי קצבאות יקבלו הקלה בצורת מחצית גובה העמלות שבנק הדואר יקבע ליתר הלקוחות, אמנם מצמצמת במעט את הפגיעה, אך עדיין מדובר בפגיעה קשה. כך ללא דיון ציבורי ראוי, בא לידי סיום קיומו של בנק הדואר החברתי, במתכונת שהכרנו עד היום".