דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.2°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.2°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 20.3°באר שבע
  • 29.3°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 15.0°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הנשורת של FTX: חברות פושטות רגל בזו אחר זו ופרזנטורים נתבעים במיליארדים

קרנות השקעה שהיו מעורבות במסחר בזירה הקורסת, מחקו מיליארדי דולרים בשבוע האחרון כחלק מהליכי פשיטת רגל | חברות הקריפטו נצמדות זו לזו ולכן גם קורסות יחד, ומפילות איתן משקיעים רבים

אולם הכדורסל של קבוצת ה-NBA מיאמי היט, ששינה את שמו ל-FTX Areana. 12 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Marta Lavandier)
אולם הכדורסל של קבוצת ה-NBA מיאמי היט, ששינה את שמו ל-FTX Areana. 12 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Marta Lavandier)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

קריסת זירת המסחר FTX מובילה מספר חברות קריפטו לפשיטת רגל, אך גם להפסדים וקשיים עבור מוסדות פיננסיים רגילים כמו קרנות פנסיה ובנקים שהיו חשופים ל-FTX. לא מעט חברות קריפטו אחרות התגלו כצדדים קשורים, ולכן קרסו או שעלולים לקרוס בקרוב.  

המשקיעים בזירת המסחר לקריפטו FTX של סם בנקמן פריד מחקו השקעות מצטברות של 1.9 מיליארד דולר, ששוויים ירד לאפס בשל הליכי פשיטת רגל. הפער בנכסים של FTX לעומת ההתחייבויות שלה מוערך בכ-8 מיליארד דולר, אך מספר זה יכול להשתנות  באופן דרמטי לשני הכיוונים, ככל שיתבררו יותר פרטים על הסבך של כ-130 חברות שנרשמו בבקשת פשיטת הרגל ואיסוף כלל נכסיהן וההתחייבויות שלהן.  

קרן ההשקעות סופטבנק היפנית, הנשענת על מימון נרחב מסעודיה, מחקה 100 מיליון דולר. קרן ההשקעות סקויה קפיטל מחקה 263.5 מיליון דולר. קרן הפנסיה הקנדית של מורי אונטריו מחקה 95 מיליון דולר. קרן ההשקעות הריבונית של סינגפור טמסק מחקה השקעה של 275 מיליון דולר, ולטענתה "הדו"חות הכספיים של FTX נבחנו בקפידה בשנת 2021 ושיקפו חברה רווחית". 

לפי הצהרת המנכ"ל החדש בהמשך להליך פשיטת הרגל, אחת מחברות ראיית החשבון שערכה את הדו"חות חסרת מוניטין מקצועי בתחום ראיית החשבון, אך התפרסמה בזכות פתיחת סניף ביקום המטאוורס "דסנטרלנד". 

קרן ההשקעות בקריפו Pradigm מחקה השקעה של כ-278 מליון דולר. קרן ההשקעות Tiger Global מחקה השקעה של כ- 38 מליון דולר.  בחברה נערכו עוד השקעות מחברות קריפטו שונות כמו קוינבייס, ביננס ואחרות. 

צבא הסלבריטאים של FTX

שחקן הפוטבול טום בריידי ובת זוגו דאז הדוגמנית ג'יזל בונדשן, כדורסלן ה NBA בעבר שאקיל אוניל, הכדורסלן סטפן קרי והטניסאית נעמי אוסקה היו מושקעים גם הם ב-FTX ואף לקחו חלק בפרסום המותג.

בריידי, ג'יזל וקארי השתתפו בקמפיין פרסומי לFTX  תמורת 20 מיליון דולר, וכעת החברה והם נתבעים בתביעה ייצוגית בגובה 11 מיליארד דולר בפלורידה על הונאת משקיעים. בתביעה נכללים גם אוניל והקומיקאי לארי דיוויד שכיכב בפרסומת ארוכה של FTX ששודרה בגמר הסופרבול. באופן אירוני, הדמות של דיוויד קראה לא להשקיע ב-FTX, לאחר שהדגימה שגיאות בזיהוי הפוטנציאל של המצאות וחידושים לאורך ההיסטוריה כמו הנורה החשמלית, האסלה, הקפה והמזלג.  

איש העסקים ומנחה הטלוויזיה הקנדי קווין אולירי היה מושקע גם הוא בFTX. לזירת המסחר היו הסכמי חסות עם ספורטאים וסלבריטאים נוספים, שקיבלו תמורה בקריפטו, בשונה מאלו שקיבלו מניות בחברה. הסכמי חסות אלו סייעו לחברה לזכות במיתוג ולגיטימציה בקרב משקיעים קטנים ברחבי העולם.  

הבנק שהסתבך וחשוף להפרות רגולציה 

בנק סילברגייט הקטן מארצות הברית התפרסם כאחד הבנקים היחידים שמוכנים לעבוד עם חברות קריפטו. סילברגייט משרת חברות מתחום כריית הביטקוין וגם חברות מסחר כמו FTX. מכיוון שFTX- התאגדה באי אנטיגואה ופעלה מאיי הבהאמה, היא התקשתה להשיג חשבון בנק. בסילברגייט היה חשבון לחברה האחות של סם בנקמן פריד – אלמדה ריסרצ'.

למעשה, כשלקוחות ביקשו להפקיד כסף ל-FTX, הם נשלחו להפקיד אותו בחשבון של אלמדה ריסרצ' בסילברגייט. מצב זה חושף את הבנק לחקירה בגין הפרות אפשרויות של הרגולציות הנוגעות להלבנת הון וזיהוי הלקוחות. הבנק לא הפנה איש, אך קיבל הפקדות במשך שנים לחברה אחת בעבור חברה אחרת.

סם בנקמן פריד הסביר לאחרונה ש"זה לא בדיוק שכספי הלקוחות ב-FTX עברו לאלמדה". למעשה, הם מראש הופקדו בחשבון של אלמדה מההתחלה, כך שטכנית היו נגישים לשימוש שלה כל הזמן. מבחינה משפטית, לא מדובר בחברות קשורות, אלא ב-2 קבוצות שונות של פעילות עסקית, שחולקות רק בעל שליטה משותף – סם בנקמן פריד.  

חברות קריפטו נדבקות זו לזו, ולכן קורסות זו עם זו 

המעורבות הרבה בין חברות בכלכלת הקריפטו, גם בצורת אחזקות צולבות וגם בצורה לוות ומלוות זו לזו, גוררת בהכרח מצבים קשים מבחינה עסקית לחברות נוספות.  

חברת ג'נסיס, בעלת מאזן הלוואות פעיל של 2.8 מיליארד דולר בקריפטו, עצרה בשבוע שעבר את המשיכות מהפלטפורמה. החברה הודיעה היום (שלישי) כי איננה מתכוונת לפשוט רגל, אך לא ברור מהיכן תגייס כספים להמשך הפעילות. לבעיות בג'נסיס יש גם השלכות על זירת המסחר בקריפטו ג'מיני בבעלות התאומים ווינקלבוס (ממייסדי פייסבוק), שחלק ממוצרי ההשקעה שלה פועלים בשיתוף עם ג'נסיס. 

זירת הקריפטו הגדולה בעולם, בינננס, לא עומדת כרגע בפני סיכון מיידי, אך זוכה לביקורת בשל מהלך שנתפס כתרמיתי. החברה עודדה חברות קריפטו להציג "הוכחת רזרבות" עם פרסום כתובות ארנקי הקריפטו ותכולתם, אך נתפסה בהזזת נכסי קריפטו בשווי 2.8 מיליארד דולר מהארנק שפורסם כ"ארנק הרזרבה". למעשה, להכרזות ולתזוזות הללו אין כל משמעות מבחינת עמידות פיננסית, אם הוכחת הרזרבות לא מגיעה בצד הצהרה לגבי גובה ההתחייבויות של החברה. 

חברת Crypto.com הקפיאה גם היא משיכות ללקוחות בשבוע שעבר, בתוך מצב של "ריצה אל הבנק" ולא ברור האם ומתי הן יתחדשו. לחברה השקעות של מאות מליוני דולרים בפרסום, לרבות בפרסומות בסופרבול, במונדיאל הנוכחי וברכישת שם האולם של קבוצת ה-NBA לוס אנג'לס לייקרס. נכון להיום, אין דרך להחזיר את ההשקעה בהוצאות הללו, בתקופת "חורף הקריפטו" בה משקיעים מושכים נכסים וכספים החוצה. טוקן הקריפטו שהחברה הנפיקה (Cronos) צנח בערכו, ויקשה עליה לממש אחזקות.  

Crypto.com Arena, מגרשה הביתי של לוס אנג'לס לייקרס, שקיבלה חסות בסך 700 מיליון דולר מהאתר (צילום: AP Photo/Jae C. Hong)
Crypto.com Arena, מגרשה הביתי של לוס אנג'לס לייקרס, שקיבלה חסות בסך 700 מיליון דולר מהאתר (צילום: AP Photo/Jae C. Hong)

קרן הקריפטו Multicoin Capital , שבגובה 450 מליון דולר, הודיעה שהיא צנחה החודש בשוויה ב55% ושהיא חשופה ל-FTX.  

ענקית הקריפטו Blockfi, שהשהייתה בקשיים ותלויה ב-FTX לצרכי מימון שוטף, הקפיאה משיכות וצפויה לפשוט רגל בקרוב. לחברה היו הפקדות של בין 14 מיליארד ל21 מיליארד דולר בשנת 2021 בנכסי קריפטו. היות ושערי הקריפטו צנחו מאז, כך גם המאזן של החברה, אך ברור כי Blockfi לא מסוגלת לכסות את ההתחייבויות שלה בכוחות עצמה.  

חברת הקריפטו וויאג'ר, שכבר פשטה רגל, הייתה אמורה להשלים עסקת חילוץ ומכירת נכסיה לחברת FTX US, תמורת 1.3 מיליארד דולר, מה שהיה מאפשר לה להחזיר ללקוחותיה 70% מהנכסים שהפקידו אצלה. העסקה מוקפאת והסבירות להשלמתה נמוכה מאוד, מה שפוגע בלקוחות של וויאג'ר. 

האפקט החזק ביותר – שבירת הדימוי 

ככל הנראה הנזק הגדול ביותר מקריסת FTX אינו הנזק האמפירי, אלא שבירת הדימוי של קריפטו כחדשנות פיננסית שיכולה להביא עושר חדש ורב. כעת מתברר שמדובר בכלכלה בעלת מבנה תרמיתי, מעין הונאת פונזי מבוזרת, בה משקיעים זוכים לתשואה שלא כתוצאה מפעילות כלכלית כלשהי, אלא רק כתוצאה מזרימת כסף חדש של משקיעים חדשים.  ההשתתפות של סלבריטאים בשידול להשקעות כלכליות עשוי לגרום לציבור להטיל ספק ששחקני ספורט ודוגמנים הם מקור רלוונטי לקבלת עצות פיננסיות. 

תובנה זו מרחיקה משקיעים מוסדיים ובנקים וכניסה לקריפטו וגם משקיעים יחידים נוטים כיום למשוך ולהוציא כספים מפלטפורמות קריפטו, יותר מאשר לבצע השקעות חדשות.  

עם זאת, לכלכלת הקריפטו יש אשליה נוספת שעדיין לא נופצה, והיא אשליית השווי של הנכסים בכסף מדינות רגיל. חלק ניכר מהזירות למסחר בקריפטו לא מאפשרות משיכה החוצה בדולרים, אלא רק בקריפטו. יש לכך שתי סיבות – הרבה מחברות אלו לא מצליחות לעמוד בדרישות הפיקוח שיאפשרו להן להשיג חשבון בנק וגם המיעוט היחסי של דולרים במערכת, לעומת שווי תיאורטי של מאות מיליארדים לנכסי הקריפטו. לקוחות שהצליחו למשוך קריפטו החוצה לארנק דיגיטלי פרטי, עדיין חשופים לסכנות של אבדן המפתח הפרטי לארנק (סיסמה) או פריצות לטלפון ולמחשב. כשירצו בכל זאת למכור את הקריפטו תמורת כסף רגיל, יש פחות ופחות מקומות אמינים לבצע זאת, שבאמת מסוגלים וגם מוכנים לשלם בדולרים של ממש תמורת נכסי קריפטו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!