דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

בלעדי: אלו 42 הנכסים שחברת דואר ישראל תמכור למדינה ב-610 מיליון שקלים

הרשימה כוללת בניין ברחוב יפו בירושלים בשווי 135 מיליון שקלים, וברחוב כנפי נשרים ב-77 מיליון, אבל לא מבנים גדולים בתל אביב | נכסים משמעותיים יישארו למשקיע הפרטי שיקנה את החברה

מרכז המיון והחלוקה של דואר ישראל בתל אביב (נעם אלקלעי)
מרכז המיון והחלוקה של דואר ישראל בתל אביב; בניין זה לא יימכר למדינה (צילום: נעם אלקלעי)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברת דואר ישראל תמכור את מרבית נכסיה בירושלים, אך תשמור על נכסיה הגדולים בתל אביב במסגרת תכנית ההבראה, כך על פי רשימת הנכסים שהגיע לידי 'דבר'. המכירה למדינה תיעשה על בסיס שומה עדכנית, ובתנאים נוחים כך שהמדינה תישא בעלויות המס ותעניק לדואר זכויות שימוש ללא תשלום ל-4 שנים. התכנית שומרת בידי הדואר נכסים משמעותיים המיועדים להימכר עם החברה במסגרת הליך ההפרטה, אך מכירת נכסים בכל מקרה תקשה על מאזן החברה בעתיד.

חברת דואר ישראל מוכרת חלק מהטובים שבנכסיה לידי המדינה כדי לספק לחברה מימון שיאפשר פרישת עובדים. רשימת הנכסים הגיעה לידי "דבר" ובה שומות עדכניות ולא סופיות לשווי הנכסים.

הנכסים הבולטים ביותר הנמכרים הם בירושלים – בית המיון שטנר ברחוב כנפי נשרים, המוערך ב-77.6 מליון שקלים, ובניין הנהלת הדואר ברחוב יפו המוערך ב-135.8 מליון שקלים. נכסים בולטים נוספים הן בניין הדואר באילת המוערך ב-15.7 מליון שקלים, בית הדואר ברעננה המוערך ב-16 מליון שקלים, בניין הדואר בשדרות יצחק רגר בבאר שבע ב-24.7 מליון שקלים ובניין הדואר בשדרות ירושלים ביפו ב-31.3 מליון שקלים. 32 נכסים נמכרים לפי הערך שווי של 545 מליון שקלים, ו-6 נכסים נוספים, שמכירתם עדיין תלוי בבדיקות משפטיות, מוערכים בשווים של 65 מליון שקלים נוספים.

המכירה נעשית בתנאים מועדפים – המדינה משלמת מראש מעל השווי המוסכם כשההפרש מוגדר כ"השקעת בעלים", כאשר השומה המדויקת עשויה להתעדכן בעתיד. המדינה גם תישא בעלות מסי הנדל"ן על המכירה ודואר ישראל תזכה לזכויות שימוש של 4 שנים בנכסים ללא תשלום – תמורה השווה ביחד לכמעט 300 מליון שקלים.

ברשימה לא מפורט מי השמאים האחראים להערכות השווי, אך מציינת שמדובר בשומות מהחודשיים האחרונים.

חלק מהנכסים יהיו 'בונוס' למשקיע שיקנע את החברה 

בדיון בועדת הכספים הגדיר יו"ר החברה מישאל וקנין את הנכסים הנמכרים כ"ליבת הנכסים של החברה" – מתוך סך נכסים הרשומים בספרים בשווי של כמיליארד שקלים. עם זאת, מחשיפת הרשימה המלאה עולה שהיא איננה כוללת כמה נכסים גדולים ובעלי ערך שוק גבוה במיוחד בתל אביב.

בשנת 2018 פנה העיתון כלכליסט לשמאים אהוד דנוך ויפתח ספקטור בבקשה להעריך כמה מנכסי הנדל"ן הבולטים של הדואר, עת אושרה מתכונת ההפרטה החלקית של הדואר – שלא יצאה לפועל. לפי הפרסום, רק נכסי הדואר בתל אביב שווים לבדם כחצי מיליארד ש"ח. הערכות השווי דאז לא מבוססות על בדיקת הנכסים באופן פרטני, אלא על גודלם והמחירים הידועים למטר באותם איזורים מאותה התקופה. הזינוק במחירי הנדל"ן בישראל בשנים האחרונות גרם לשומות העדכניות להיות גבוהות בעשרות אחוזים בנכסים הבודדים החופפים בין הפרסום דאז לרשימה העדכנית של המכירה בפועל.

זה אומר שדואר ישראל לא תמכור בשלב זה כמה נכסים יקרים במיוחד בתל אביב: בניין משרדים ברחוב המסגר, קרקע של 2.5 דונם ברחוב הרצל, בניין משרדים ברחוב הרכבת. מבין הנכסים הגדולים, רק בית הדואר ברחוב ירושלים ביפו צפוי להימכר, בכפוף לבדיקות משפטיות מול חברות פרטיות. הנכסים שהדואר מוכר בתל אביב הם בתי דואר קטנים יחסית: דיזינגוף 286, ויצמן 58, קרליבך 10, המלך גורג' 60, הירקון 61, ברודצקי 15, הקשת 6 ואחימאיר 33. לדואר יישארו מאות נכסים אחרים ברחבי הארץ.

פירושו של דבר, שדואר ישראל תמשיך להחזיק בנכסים בשווי של מעל חצי מיליארד שקלים בדרום תל אביב, בעלי פוטנציאל השבחה משמעותי. כיום, כמעט כל נכסי דואר ישראל יכולים לשמש בעבור שירותי דואר בלבד ולוגיסטיקה של חברת הדואר – אלו שירותים שהביקוש אליהם הולך ודועך ושווים המעשי בעבור הדואר שואף לאפס, ובחלקם הוא אפילו שלילי. כחברה ממשלתית, דואר ישראל מנועה ממסחור שלהם במחירי שוק. תכנית ההפרטה, אם וכאשר תצא לפועל, תאפשר לרוכש פרטי גמישות רבה יותר בשימוש בנכסים שיימכרו עם הדואר.

למרות תנאי המכירה הנדיבים, אבדן הנכסים עלול להכביד על ההוצאות של דואר ישראל בעתיד, ויתבע צמצומים נוספים ברמת השירות, או תשלום נוסף למדינה או לבעלי נכסים פרטיים בגין שימוש בנכסים אחרים.

במסגרת תכנית ההבראה החברה זקוקה למימון בהיקף גדול כעת, כדי לממן תכניות לפרישת עובדים בהיקף גדול ובפיצויים משמעותיים. דואר ישראל שלאחר תכנית ההבראה הנוכחית תהיה חברה שונה מאוד מזו הנוכחית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!