דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
26.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.1°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הנכס הדיגיטלי הפך למסך שגיאה: קישורי NFT מתחילים להישבר

השרתים שמאחסנים את ה-NFT היו קשורים לפלטפורמת קריפטו שקרסה, מה שהופך את אותם לכתובות אינטרנט חסרות משמעות | כפי שרבים הזהירו, הטכנולוגיה שמבטיחה רכישה לכל החיים מבוססת על הרבה גורמים זמניים ואקראיים

עמוד שגיאה באינטרנט, אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)
עמוד שגיאה באינטרנט, אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אסימוני NFT שנמכרו בפלטפורמת הקריפטו FTX חדלו לתפקד. מתכנת בכלכלת הקריפטו תחת הכינוי jac0xb.sol צייץ בטוויטר דוגמאות קוד של NFT שנוצר באמצעות FTX, שמראה את הקישור לאתר של FTX  לשליפת התמונה המקושרת לNFT. אתר זה חדל לתפקד, ולכן אסימון הNFT  הוא כעת חסר כל תוכן מקושר.

מי שמקדם אסימוני NFT  מציג אותם כהמצאה שמסולגת לאפשר בעלות על תכנים דיגיטליים ואחרים. מדובר במצג שווא, אך גם רגולטורים בעולם ובישראל משתמשים בה במסמכים רשמיים.

עד כה, היה מדובר בויכוח הגדרתי משפטי. ויקיפדיה, למשל, סירבה להכיר במכירות NFT כמכירות של יצירות אומנות. יוצרי הNFT של הסרט 'אגדת חורבן', הבהירו במסמכים משפטיים, שמדובר בלא יותר מאשר רכישת מזכרות יקרות מהסרט (1,000 דולר ביום ההשקה, וכ-400 דולר בלבד כיום, לאחר קריסת שערי הקריפטו) ללא כל זכות בעלות על איורים מהפקת הסרט.

לא רק ש-NFT לא מייצג בעלות על תוכן דיגיטלי, הוא מהווה קרקע פורייה להפרת זכויות בעלות. לטכנולוגיה זו אין שום מנגנון סינון מובנה, כך שכמעט כל אחד יכול לגנוב או לזייף בקלות תכנים דיגיטליים ולקשר אליהם אסימון NFT  ואז למכור אותו, תחת האשליה שמדובר בתוכן שחוקי למכור.

מבוסס על טכנולוגיה שבירה

הטכנולוגיה שמאחורי ה-NFT כלל לא מאחסנת בו שום תוכן דיגיטלי, מכיוון שאחסון תוכן בבלוקצ'יין הוא יקר ומסורבל. ה-NFT מכיל רק פיסות קוד קצרות ובהן גם קישור לתוכן חיצוני. פלטפורמת FTX, אפשרה הנפקת אסימוני NFT, כאשר התוכן שמקושר אליהם מאוחסן בשרתים של FTX. קריסת החברה והליכי פשיטת הרגל גרמו גם לאתר להשתנות, והוא איננו מאפשר יותר גישה לתוכן המבוקש על ידי קישורים המוטמעים בקוד.

יש הנפקות NFT שמבוססות על פרוטוקולים עמידים יותר כמו IPFS, אך גם הם לא מבטיחים עמידות לנצח. בסופו של דבר, משהו נדרש לשלם על אחסון תוכן באינטרנט, וכאשר קובץ מסויים ננטש, הוא נעלם לנצח. פרוטוקול IPFS דומה בשיטת פעולתו להפצת קבצים בשיטת TORRENT, הידועה בעיקר בתחום הפצה פיראטית של תוכנות, מוסיקה וסרטים. קישורים פופולריים במיוחד מחזיקים מעמד שנים ארוכות, אך קישורים בלתי פופולריים ננטשים. מכיוון ששוק ה-NFT קרס, נראה שזמן התפקוד התקין של תכני NFT קצוב גם הוא.

לפי מחקר על תופעת "ריקבון הלינקים", כ-79% מהקישורים לאתרים משנות ה-90 הם כיום שבורים. מחקר אחר מצא ש-49% מהקישורים שמופיעים בפסקי דין של בית המשפט העליון האמריקאי כבר לא פעילים כיום. קשה להניח שגורלם של אסימוני NFT יהיה שונה, אך הפעם מדובר באירוניה מרה.

מסרים שיווקיים בעלם הקריפטו טוענים כי שימוש בבלוקצ'יין הוא בלתי ניתן לשינוי ולכן מתאים לשמירת מידע לנצח. בחינה מציאותית יותר מראה כי הדבר נכון רק תחת מספר תנאים – שהבלוקצ'יין בכלל קיים ופעיל ושלא התקיים רוב ברשת המחשבים של התוכנה שמפעילה את אותו הבלוקצ'יין שתומך בשכתוב התוכן, כפי שכבר התרחש בעבר. כאמור, זאת בהמשך להסתרה המכוונת שNFT הן רק פיסות קוד מוטמעות בבלוקצ'יין, שמקשרות לתכנים שנמצאים בכלל מחוץ לבלוקצ'יין ויכולים להשתנות או להיעלם בקלות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!