דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

האיש שנלחם במכונת הרעל הקריפטוגרפית

אלכס דה וריס (צילום: אלבום פרטי)
אלכס דה וריס. "ההצלחה של את'ר בהפחתת הצריכה תאפשר למקבלי החלטות להציב דרישות יותר חד-משמעיות לשאר המטבעות" (צילום: אלבום פרטי)

זיהום אוויר, פסולת אלקטרונית ונסיקה במחירי החשמל: הכלכלן ההולנדי אלכס דה וריס מתריע עוד מ-2015 מנזקי הקריפטו | אבל הוא לא אומר נואש - במאמר שפרסם לאחרונה, מתאר דה וריס את ההצלחה של את'ריום להוריד את צריכת החשמל ב-99%, בתקווה שהרגולטורים ילחצו גם על ביטקוין ללכת באותה הדרך

ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

קריסתה של FTX נתנה תזכורת כואבת לנזק כלכלי שגורמת כלכלת הקריפטו, שמבוססת על בועות וספקולציות.

אבל הנזק העצום שגורמים המטבעות האלה לא מסתכם בכך. הם מסבים גם נזק סביבתי, בשל קוד תוכנה שנבנה כדי לצרוך כמות בלתי מוגבלת של חשמל. רשת את'ריום הצליחה כמעט לאפס את צריכת החשמל שלה בזכות עדכון תוכנה, אבל קהילת הביטקוין מתנגדת לשינוי כזה, וממשיכה לזהם יותר ממה שכל כלי הרכב החשמליים בעולם חוסכים. מקור הפליטה העיקרי של גזי החממה בקריפטו הוא רשת הביטקוין, שמכונות הכרייה שלה נשענות בעיקר על חשמל ממקור פוסילי.

כדי לעקוב אחר צריכת החשמל ופליטות גזי החממה של מטבעות קריפטו, הקים הכלכלן ההולנדי אלכס דה וריס ב-2015 את האתר "דיגיקונומיסט". דה וריס פרסם מאמרים מדעיים והתראיין בעיתונות, אך עד לאחרונה נראה שמאמציו לא נשאו פרי, וצריכת החשמל רק הלכה וגאתה.

כריית את'ריום. "שתי רשתות – ביטקוין ואת'ריום – צרכו ביחד בערך 1% מצריכת החשמל הגלובלית" (צילום: לורן דסיקה/Getty Images)
כריית את'ריום. "שתי רשתות – ביטקוין ואת'ריום – צרכו ביחד בערך 1% מצריכת החשמל הגלובלית" (צילום: לורן דסיקה/Getty Images)

בחודשים האחרונים נעשו שני תיקונים מעניינים. האחד, שינוי מהותי בקוד התוכנה של רשת את'ריום, שהוריד את צריכת החשמל שלה ביותר מ-99%. לעומתה, רשת ביטקוין מופעלת על ידי קהילה שמתנגדת לשינוי כזה, אך סבלה מנפילה בערך המטבע בשוק. נפילה זו פוגעת בכדאיות הכרייה, ולכן מיולי האחרון נרשמת ירידה מסוימת בצריכת החשמל. עם זאת, הפסולת האלקטרונית מצטברת, בשל הוצאה משימוש של מכונות כרייה רבות שלא מסוגלות לספק הפעלה רווחית.

לפי חישובי דה וריס, ממוצע הפליטות של רשת ביטקוין הוא 672 ק"ג פחמן דו-חמצני לתשלום בודד, כמעט פי מיליון וחצי מממוצע הפליטות של ויזה לעיבוד של תשלום בודד. הפסולת האלקטרונית נאמדת ב-417 גרם בממוצע לכל תשלום – השלכה של 2.5 אייפונים לפח.

"בוא נתחיל בנזק העכשווי שרק מתגבר", מסביר דה וריס בראיון ל'דבר'. "שתי רשתות – ביטקוין ואת'ריום – צרכו ביחד בערך 1% מצריכת החשמל הגלובלית. זו כמות עצומה של חשמל שמופנית לניחוש מספרים אקראיים. כרייה מייצרת האש (חתימה קריפטוגרפית), שזה מקביל למציאת מספר אקראי. הם פשוט עושים את זה הרבה פעמים בשנייה, 24/7, ולכך מוקדשת כל האנרגיה".

מה הנזק החברתי של שימוש באנרגיה כה רבה?
"יש לך מערכת שצורכת 1% מצריכת החשמל בעולם, והיא גם פולטת הרבה פחמן. ראינו בשנה שעברה כורי ביטקוין שגורשו מסין, והם הגיעו לקזחסטן, והגיעו לארצות הברית למדינות כמו טקסס, ג'ורג'יה וקנטקי. יש שימוש גבוה בדלקים פוסיליים בכל המיקומים האלה. רוב החשמל שנוצר ברשתות הללו הוא חשמל מזהם – בערך 7 מיליון טונות פחמן דו-חמצני בשנה".

"האדם הממוצע בטקסס נדפק ממעבר הכורים לשם"

לדברי דה וריס, המעבר של כורים לטקסס גורם גם לעליית מחירי החשמל לציבור הרחב. "הם משתמשים בכל כך הרבה חשמל, שהם הצליחו להשיג הסכם רכישה נפרד רק להם עם הרשת של טקסס, וכך הם השיגו חשמל מאוד זול, במחיר של 2.5 סנט לקילו-ואט/שעה עד סוף העשור. אחרים משלמים בממוצע כבר 18.5 סנטים לקוט"ש. והחלק המעניין הוא שהכורים בטקסס מקבלים אפילו יותר כסף כדי להשבית את הציוד אם יש שיא ביקוש".

אז האזרחים מסבסדים את הכורים?
"ברור. מישהו צריך לשלם על זה, וזה נופל על שאר הלקוחות. כורי ביטקוין לא סוגרים מכונות בהתנדבות. הם מקבלים תשלומים עצומים על אי-אספקת חשמל, ששאר הלקוחות סופגים. הטקסני הממוצע נדרש לשלם אפילו יותר. בטקסס יש להם בעיית אספקה והרבה בעיות ברשת החשמל. זו רשת עצמאית שלא מחוברת לשתי הרשתות של החוף המערבי והחוף המזרחי בארצות הברית".

זה מכוון, כדי לאפשר לטקסס לעזוב את ארצות הברית בעתיד.
"אם הם היו מתחברים לרשתות החשמל האמריקאיות, הם היו פותרים את בעיית הרשת שלהם, ואז יכלו לייבא חשמל בעת מחסור. במקום זה, הפתרון שלהם הוא להעניק חלק מהיצע החשמל לכורי ביטקוין, ולקנות אותו בחזרה ביוקר כשצריך אותו. זה בכלל לא מגביר את סך ההיצע. יש להם מחסור בכושר ייצור לחלק משיאי הביקוש בשנה. הפתרון שלהם לא הגיוני".

אוטובוס חשמלי בווטרטאון, טקסס. "התושבים נדרשים לשלם על חשמל אפילו יותר" (צילום ארכיון: AP Photo/Steven Senne)
אוטובוס חשמלי בווטרטאון, טקסס. "התושבים נדרשים לשלם על חשמל אפילו יותר" (צילום ארכיון: AP Photo/Steven Senne)

למה חברות החשמל מאפשרות את זה?
"חברות החשמל לא מספקות ביקוש שיא רוב הזמן. יש להם קיבולת ייצור לא מנוצלת חלק נכבד מהשנה. מבחינתן, זה יכול להיות מעניין למכור את הקיבולת העודפת שאתה לא משתמש בה. זו דרך מעניינת להרוויח, וכנראה הם יכולים לשרשר הלאה את הצורך לקנות בחזרה חלק מההיצע".

אבל ריוט בלוקצ'יין לא כל כך רווחיים. יש להם המון חשמל בזול, אבל הם עדיין הצליחו למוטט את הרווחים וערך המניה שלהם ב-85% בשנה.
"זה אכן אבסורד. טקסס מספקת להם חשמל כמעט בחינם. היצרנים לא מרוויחים עליו הרבה כסף. אלא שריוט הם פשוט מהמרים כמו כל שאר קהילת הקריפטו. הם לא מוכרים את המטבעות שהם כורים מיד, אלא צוברים אותם. ואם יש קריסת קריפטו, זה גורם להפסד גדול".

באיזו מידה הם משתמשים באנרגיות מתחדשות?
"הקיבולת העודפת ברשת היא בהכרח בדלקים פוסיליים, כי אנרגיות מתחדשות נמצאות קודם בסדר ההעמסה. דלקים פוסיליים זה הגיבוי. אם חברת חשמל רוצה עוד כסף על ניצול קיבולת – זה תמיד דלקים פוסיליים וזה תמיד רע לסביבה. ריוט בלוקצ'יין הבטיחו להביא המון משרות לקהילה, והן לא ממש נוצרו".

גם מכונות כרייה אוטומטיות צריכות לפחות כמה עובדים שיתפעלו אותן.
"הם יגידו: 'יצרנו 100 או 200 משרות', אבל 200 משרות לצריכת חשמל כמו עיר שלמה זה יחס נוראי. הם לא יוצרים שום דבר טוב, אולי חוץ מקצת רווח לחברת החשמל. הם לא תיקנו את המחסור בהיצע, ובשיא הביקוש כולם צריכים להיפגע מזה שאין מספיק חשמל. האדם הממוצע בטקסס נדפק לחלוטין".

יש טענה שכריית ביטקוין מועילה בכך שהיא מפחיתה פליטות של הבערת גז בקידוחי נפט.
"כורי ביטקוין טוענים שבמקום להבעיר גז מתאן שמגיע מקידוחי נפט, אנחנו הולכים לשרוף אותו כדי לייצר חשמל לכורי קריפטו, וכך לנקות את הסביבה. זה חסר היגיון מלכתחילה. אם אתה מבעיר מתאן או שורף אותו לייצור חשמל, בשני המקרים – אתה שורף מתאן, ומתרגם אותו לפחמן דו-חמצני. זה לא משנה הרבה. זה כן משנה לחברות הדלקים, כי הן מרוויחות קצת כסף מתוצר לוואי חסר שימוש של קידוחי נפט, אבל זה נהיה קצת יותר מורכב".

למה?
"הבערת גז היא חובה רגולטורית. כשיש קידוח נפט, אתה חייב לוודא שאתה לא נותן לגז המתאן להיפלט לאוויר, אז אפשר להשתמש במערכת של הפיכת מתאן עודף לחשמל לטובת כורי ביטקוין במקום הבערה".

זה נשמע כמו פתרון, לא כמו בעיה.
"כן, אבל השימושים בטכנולוגיה הזו מיועדים לחיפושי נפט חדשים ולהארכת שימוש בשדות נפט קיימים. מתקן הביטקוין יותר משתלם מסתם מבער גז, אבל זו לא הסיבה העיקרית לעשות את זה. מה שהם רוצים זה לחמוק מרגולציה סביבתית להפחתת שימוש במבערים, תוך המשך קידוח הנפט".

אבל מה עוד אפשר לעשות עם עודפי גז בקידוחי נפט?
"יש לזה כמה פתרונות. יש אפילו רגולציה לגבי מה לעשות עם זה במדינה כמו ניו מקסיקו, שאוסרת שחרור לאוויר והבערה בלפידים מ-2026. יש טכנולוגיות, כמו מערכות להשבת אדים, שיכולות לסייע ללכוד את המתאן, ואולי אפילו לחסוך דלק פוסילי במקום אחר".

ואז מה?
"יש כל מיני אופציות. אפשר ללכוד את הגז ולהשתמש בו במקום אחר, או להחזיר אותו בחזרה לבאר – כחלק משיטה שיכולה להגביר את תפוקת הנפט בבאר. אם אתה לוכד את הגז ומאחסן אותו ומשתמש בו במקום אחר, הוא יכול להחליף מקור פוסילי אחר. בכל מקרה, יש עוד פתרונות במקום הבערה".

אז כורי ביטקוין עושים גרינווש לקידוחי נפט במקום להפחית פליטות במציאות?
"כן. אני חושב שהם פשוט פוגעים בתמריצים לפתרונות אחרים, שיכולים להפחית פליטות בסך הכול. כריית ביטקוין במקום הבערה לא יכולה להפחית פליטות. לכן הפליטות נשארות אותו דבר, אבל חברות הדלקים מקבלות יותר כסף, והן משתמשות בזה כדי לקדוח עוד ולמצוא עוד מקומות לקידוח – לפחות על פי הפרסומים שלהן – אז לעולם לא יהיה לזה אפקט סביבתי חיובי".

הלחץ על ביטקוין גובר

דה וריס טוען שהפלח הרווחי ביותר הוא ייצור מכונות לכרייה. "בזמן הבהלה לזהב, יצרן אתי החפירה הרוויח הכי הרבה כסף. חברות כמו ביטמיין מרוויחות מצוין. המחיר של מכונות הכרייה בדרך כלל מושפע משווי הביטקוין, והיצרנים יכולים להרוויח המון כסף, אבל כשיש התרסקות בשווי הביטקוין גם הם יפסידו. ביטמיין היא בטח אחת החברות הכי רווחיות בעולם הקריפטו".

יש לרווחים האלה מחיר חברתי?
"הנזק הכי גדול הוא בשימוש היומיומי במכונות האלה, לא הייצור שלהן, אבל צריך להביא בחשבון את החומרי הגלם שנדרשים לייצור הזה, וזה נתח לא קטן מכושר הייצור של שבבים מתקדמים, שהופכים לפסולת אלקטרונית במהירות.

"עדיין קיים מחסור בשבבים, ומכונות כרייה יוצאות משימוש די מהר. ככל שיותר מהן מחוברות, הן הופכות לפחות רווחיות, ובנקודה מסוימת לא יכולות להתחרות בשאר הרשת. אלו מכונות כה ייעודיות, שניתן רק לשים אותן על המדף, למקרה ששער הביטקוין יזנק, למכור אותן למישהו אחר שמאמין שזה יקרה, או להשליך אותן. אי אפשר להשמיש אותן למשימות אחרות".

כריית ביטקוין. "אנחנו לא יודעים מה קורה ל-85% מהפסולת האלקטרונית, כי לא ממחזרים אותה" (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
כריית ביטקוין. "אנחנו לא יודעים מה קורה ל-85% מהפסולת האלקטרונית, כי לא ממחזרים אותה" (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

דה וריס מסביר שככל שעובר הזמן, הסיכוי שמכונה תחזור להיות רווחית יורד. "אנשים ממשיכים לתכנן ציוד חדש ומשוכלל יותר, כך שהציוד הישן לא יכול להתחרות. זה פשוט פסולת אלקטרונית. אנחנו לא יודעים מה קורה ל-85% מהפסולת האלקטרונית, כי לא ממחזרים אותה. זה כולל מכונות כרייה, שיגרמו לדליפת חומרים רעילים לקרקע, ואז יפורקו ויישרפו – מה שפולט עוד פחמן דו-חמצני וגם מפיץ לאוויר עוד חומרים רעילים".

יש מדינות שאסרו על כריית ביטקוין כמו סין, או על הוספת מכונות כרייה חדשות כמו מדינת ניו יורק.
"כמעט עברה רגולציה בנושא הזה באירופה. המילה האחרונה עדיין לא נאמרה, אף שבינתיים זה ירד מהפרק, בייחוד לאחר שרשת את'ריום ביצעה את 'המיזוג' ועברה לפרוטוקול שלא מבוסס על צריכה מרבית של אנרגיה".

מאז שהתחלת לעקוב אחרי צריכת האנרגיה של מטבעות קריפטו, פרסמת הרבה מאמרים, התראיינת בתקשורת, אבל הצריכה רק עלתה.
"אני מרוצה שהצלחתי להכניס את הנושא הזה לשיח הציבורי אצל מקבלי החלטות. נכון שהאיחוד בינתיים לא התערב בכרייה, אבל המאמר האחרון שלי מתאר את ההצלחה של רשת את'ריום להוריד את צריכת החשמל של הרשת ביותר מ-99%. זה יגביר את הלחץ על ביטקוין לשנות את הקוד".

יש בקהילת הביטקוין אנשים שתומכים במהלך דומה?
"נכון לעכשיו, הם מגלים התנגדות עקרונית לוויתור על הפרוטוקול שמבוסס על צריכת חשמל מרבית (פרוטוקול POW), אבל ההצלחה של את'ר היא תקדים שיאפשר למקבלי החלטות להציב דרישות יותר חד-משמעיות בנושא צריכת האנרגיה של ביטקוין ושאר מטבעות שמבוססים על קוד דומה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!