דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
21.5°תל אביב
  • 16.6°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 28.9°אילת
  • 22.9°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

רשת המטבעות הדיגיטליים את'ריום עוברת לשיטה 'ירוקה', אבל מוקדם לקבוע אם תצמצם את צריכת האנרגיה

הפרויקט עבר לשיטת כריית מטבעות והחזקתם שלא מבזבזת אנרגיה | הצעד צפוי להגדיל לחץ פוליטי על ביטקוין ומטבעות אחרים לעבור לשיטה דומה | למרות השינוי, כורי את'ריום מחפשים מטבעות חלופיים לכרייה, מה שלא מבטיח הפחתה בבזבוז החשמל

כריית את'ריום (צילום: לורן דסיקה/Getty Images)
כריית את'ריום (צילום: לורן דסיקה/Getty Images)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

פרויקט את'ריום עשוי לחולל שינוי משמעותי בעולם המטבעות הקריפטוגרפיים, לאחר שאתמול (חמישי) הושלם המעבר של רשת המחשבים של הפרויקט ממנגנון המבוסס על צריכה מרבית של חשמל לשיטה שאינה תלויה בבזבוז אנרגיה. לצעד יש פוטנציאל סביבתי חיובי, בשל צמצום צריכת החשמל, אך ההשפעה הממשית שלו תתברר רק בשבועות הקרובים.  

רשת את'ריום היא רשת הבלוקצ'יין שצריכת החשמל שלה עומדת על כמחצית מזו של הביטקוין. היא מבוססת על מטבע הקריפטו את'ר – אך בשונה מרשת ביטקוין, המאפשרת אך ורק העברות דיגיטליות של מטבע קריפטו בין ארנקים שונים, היא מאפשרת הרצת תוכנות ולכן ניתן לבנות על גביה יישומים פיננסיים אחרים.

בין היישומים הקיימים ניתן למנות "מטבעות יציבים" – אסימוני קריפטו המתיימרים להיות צמודים בערכם למטבע מדינתי כמו הדולר; NFT  – אסימונים יחודיים שכל מהם אחד מקושר לכתובת אינטרנט בה מאוחסנת תמונה או סרטון, וגם ישומים כמו TORNADO CASH – "מערבל תשלומים" להסוואת כתובות של ארנקים דיגיטליים, ששימש להעברת כספים לצפון קוריאה, והוטלו עליו סנקציות בארצות הברית מאחר שהוא משמש לכאורה גם למטרות הלבנת הון והתחמקות ממס.  

משבר האנרגיה עשוי להגביר את הלחץ נגד קריפטו

השינוי בשיטת כריית האת'ר נעשה על רקע משבר האנרגיה העולמי ובמציאות של מודעות גוברת למשבר האקלים. צריכת החשמל של מטבעות קריפטו המנצלים אנרגיה רבה נגזרת ביחס ישר לשווי המסחרי שלהם. כלומר, ככל שניתן למכור את מטבע הקריפטו בעבור יותר כסף, "משתלם יותר" לשרוף אנרגיה כדי להגדיל את רשת המחשבים המפעילה אותו.  

מטבעות קריפטוגרפים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
מטבעות קריפטוגרפים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

לצמצום של הוצאת האנרגיה כבסיס לכריית קריפטו באת'ריום צפויה השפעה בדמות הגברת הלחץ הפוליטי לאסור על כריית מטבעות ביטקוין וכל מטבעות הקריפטו הדומים לו. הצעת חוק אירופאית ראשונית בנושא כבר נבלמה השנה, אך המאמץ לחוקק אותה צפוי להתחדש אם יסתבר שאת'ריום הצליח לבצע את השינוי בהצלחה. הלחץ הפוליטי נגד ביטקוין בנושא זה צפוי להתגבר, כאשר שותפים לו גם מספר משקיעי ביטקוין וגם פעילים חברתיים המבקרים את בזבוז החשמל של רוב מטבעות הקריפטו.

מהלך השינוי באת'ריום נעשה באמצעות יצירת רשת מחשבים חלופית, בשיטה חסכנית באנרגיה (POS), שפעלה במקביל לרשת הרגילה, בשיטה הבזבזנית (POW). לאחר מספר רב של בדיקות הרצה לרשת החדשה בשנתיים האחרונות, עודכן הקוד של את'ריום כך שכרייה הנאלצת לבזבז חשמל הפכה לבלתי משתלמת בכל קני המידה, כך שרק הרשת החדשה תוכל לאפשר הנפקה של מטבעות את'ר חדשים.  

שיטתPOS  נהגתה לראשונה ככל הנראה בשנת 2011. משנת 2014 ישנן הבטחות של מובילי פרויקט את'ריום על מעבר ל-POS, אך המעבר עצמו התעכב עד שנת 2022. 

לשינוי יש פוטנציאל משמעותי של צמצום הפגיעה הסביבתית העצומה של מטבעות קריפטו, אך ההשלכות יתבררו רק בשבועות הקרובים. לפי הערכות הכלכלן אלכס דה וריס, יוצר פרויקט המעקב דיגיקונומיסט העוקב אחר צריכת החשמל של מטבעות קריפטו, פרויקט את'ריום החל להגביר את צריכת החשמל שלו באופן דרמטי בחודש ינואר 2021, מ-9 TWH (טרה-ואט/שעה) בשנה, ועד ל-90 TWH, יותר מצריכת החשמל של כל מדינת ישראל, העומדת על פחות מ-80 TWH.  

שינוי "ירוק" לא מונע כרייה של מטבעות אחרים 

למרות השינוי, היות וברשת את'ריום פעלו כורים רבים עם ציוד מחשוב שנרכש בסכום מצטבר של מיליארדי דולרים, רבים מהם ניסו להציל חלק מהשקעתם על ידי מעבר לכריית מטבעות קריפטו אחרים, שממשיכים לתגמל את המשתתפים ברשת ביחס ישיר לכמות האנרגיה שהם מוציאים. מספר מטבעות קריפטו הכפילו פי 2 עד פי 5 את כושר החישוב וצריכת החשמל שלהם תוך יממה. הבולטים ביניהם הם אית'ריום קלאסיק, ErgoBEAM ו-Ravencoin.  

במילים אחרות, למרות שאית'ריום נטש את שיטת הכריה שזוללת חשמל, לכורים אין שום מגבלה טכנית לעבור למטבעות אחרים. מה שמגביל אותם, הוא סוגיית הרווחיות. תוספת כוח כריה לרשת מחשבי קריפטו, מקטינה את התגמול לכל משתתף ברשת, שמושג באופן יחסי למספר החישובים שכל משתתף ביצע. במצב זה, חלק גדול מפעילות הכרייה נעשה בהפסד. כרייה הפסדית היא למעשה הימור פיננסי על כך שערך הקריפטו שנכרה היום יאמיר בעתיד לשווי משתלם.  

דווקא השינוי מבליט את פרדוקס הקריפטו 

הצלחת השינוי חושפת את האופי הפרדוקסלי ועתיר הסתירות הפנימיות ממנו בנויה כלכלת הקריפטו. בתיאוריה, מטבע קריפטו נשען על הסכמה בין מספר רב של צדדים בלתי קשורים זה לזה להריץ את אותו קוד וליצור רשת מחשבים מבוזרת. בפועל, לגוף אית'ריום פאונדיישן ולעומד בראשו, ויטאליק בוטרין, יש שליטה מרכזית אפקטיבית בהתפתחות המטבע. הנסיונות ליצור פיצול ברשת כשלו, והכורים נותרו מורחקים שלא מרצון מהאפשרות לבצע כריית את'ר.  

לשיטה החדשה (POS) שפירושה 'הוכחת אחזקה' או 'הוכחת סיכון' יש בעיות משלה. היא מתגמלת מחזיקי את'ר שבוחרים 'לסכן' אותו. ככל שארנק דיגיטלי מקדיש יותר את'ר לטובת הרשת, כך הוא זוכה בנתח גדול יותר מהנפקת מטבעות את'ר חדשים. שיטה זו בנויה להעשיר את העשירים ממילא. 

בעיה נוספת בשיטת POS היא שמתכונת ה'סיכון' של את'ר לטובת אבטחת הרשת תמורת תגמול באת'ר דומה להפליא לחוזה השקעות, ולכן יכולה ליפול בהגדרת 'נייר ערך בלתי מורשה' ולכן גם בלתי חוקי לאחזקה.  

השינוי בצריכת האנרגיה לא משנה את העובדה שהשימושים העיקריים במטבעות קריפטו הם ספקולציות, הונאות והלבנת כספי פשע. ג'ורג' סטולפי, פרופסור למדעי המחשב מברזיל ומבקר קריפטו בולט, הביע ביקורת על המעבר לPOS- באית'ריום. לדבריו, "POS לא מהווה שום 'שיפור'. להפוך דבר מאוד מזיק ליעיל יותר הופכת אותו לגרוע יותר, לא לטוב יותר".  

אלכס דה וריס מ'דיגיקונומיסט' אומר ל'דבר' כי "כדי להקטין את הנזק הסביבתי של מטבעות קריפטו, עדיף להשתמש ברגולציה פיננסית. אם הרגולציה תחנוק את האחזקה והסחר במטבע קריפטו, השווי שלו ירד במהירות, ויחד איתו גם הרווחיות של הכרייה שלו".  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!