דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.0°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.1°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 23.0°טבריה
  • 15.2°צפת
  • 22.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

בשיאה של הסערה בארה״ב: מחירי החשמל בטקסס זינקו ב-400% תוך יממה

במדינה בדרום ארה״ב מורגשות הפסקות חשמל נרחבות, בעקבות עומסים על רשת האספקה | העלייה לצרכנים הביתיים צפוייה להיות מתונה יותר בשל חוזים שנחתמו מראש | במקביל, גובר השימוש בדלקים פוסיליים בטקסס בניסיון לעמוד בביקושים

תושבי העיר טקסס ממתינים בשדה התעופה על מנת להימלט מהסופה שפוקדת את המדינה (צילום: AP Photo/LM Otero)
תושבי העיר טקסס ממתינים בשדה התעופה על מנת להימלט מהסופה שפוקדת את המדינה (צילום: AP Photo/LM Otero)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רשת החשמל של טקסס מתקשה לעמוד בביקושים, ומחיר החשמל זינק השבוע ב-400% ביממה אחת, כך לפי נתוני ERCOT, מנהל מערכת החשמל של המדינה.  

רשת החשמל בטקסס נפרדת משאר ארצות הברית, כחלק מגישה אידיאולוגית נוקשה, שמטרתה לשמור על אפשרות פרישה נוחה יותר מארצות הברית בעתיד. כך, בטקסס אין אפשרות לייבא חשמל ממדינות אחרות בשעת מחסור, או לייצא חשמל אליהן בשעת עודף.  

בסופה הנוכחית, לא נצפו מיליונים מנותקים מחשמל כמו בשנה שעברה, אך ERCOT מתקשה לעמוד בביקושים וישנן הפסקות חשמל מקומיות ברחבי המדינה. 

משבר האקלים מגביר את תדירותן של תופעות מזג אוויר קיצוני כמו גלי קור וגלי חום, והסופה הנוכחית מצטרפת לסופה החמורה בטקסס בשנה שעברה, כאירועי קיצון בתדירות מתגברת.

הדלקים הפוסיליים נותנים את הטון 

הטמפרטורות הנמוכות, ביחד עם התיאום בין עצמת הרוח לשעות השמש, הפכו את הדלקים הפוסיליים למשענת העיקרית של יצור החשמל בטקסס, יותר מאשר בזמני שגרה, בהן אנרגיות מתחדשות מצליחות לספק נתח משמעותי בחשמל. 

ייצרו כ-90% מהחשמל בשיא הביקוש, בעיקר גז מחצבים ומיעוט בפחם. בשעות ביקושי השיא בערב, הרוח סיפקה רק 4.8%, כשמים ושמש לא מספקים חשמל בכלל, והשארית סופקה בעזרת כורים גרעיניים.  

גם בשעות שיא הביקוש, מספקת הרוח רק 14.6% מצריכת החשמל, ללא חשמל ממים ושמש. מציאות זו מדגישה את הצורך בגיבוי פוסילי גם כאשר ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות יהפוך להיות האמצעי העיקרי לייצור חשמל בעתיד.  

כורי הביטקוין מייקרים את החשמל לכל השאר 

ביום שישי זינקו מחירי החשמל הסיטונאיים ב-400% ביממה, עד ל-500 דולר למגה-ואט/שעה. לקוחות ביתיים שנהנים ממחירי צמוד למחיר היסטונאי בשגרה, יראו קפיצה בחשבונות החשמל שלהם, בדומה לשנה שעברה. רוב הלקוחות יראו עליית תעריף מתונה יותר, בשל חוזים קמעונאיים מסוג אחר.  

כמות מהותית מכריית ביטקוין העולמית מתרחשת בטקסס, אך בעת הסופה היא השובתה לחלוטין, במה שהכורים מכנים "עזרה לרשת החשמל". מדובר בעזרה יקרה במיוחד, היות ומרבית הכורים נהנהים מהסכמי רכישה ארוכי טווח לחשמל במחיר מאוד נמוך, תוך פיצוי כספי גבוה בעבור שעות אי האספקה, כמו בסופה השבוע. כך, החשמל מתייקר לשאר הצרכנים, בכדי לסבסד אותו לכורי הביטקוין. בטקסס יש מחסור בכוחות ייצור חשמל לשעת חירום, אך תושבים במדינה מתלוננים שהמושל גרג אבוט לא פעל כדי להגדיל אותם, מה שיבטיח אספקת חשמל באירועי מזג אוויר קיצוני.  

אבוט עצמו, צייץ בטוויטר ברכות למשמר הלאומי, שהפעיל במהלך הסופה מחסומים באיזור אל-פאסו, כדי לסכל חציית גבולות בלתי חוקית ממקסיקו השכנה 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!