דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

בית המשפט דחה את עתירת ההורים נגד שילוב התלמיד הטרנסג'נדר עם ילדיהם

העתירה נדחתה בעקבות מעבר של התלמיד הטרנסג'נדר לבית ספר אחר | בית הדין ציין מסמכים רשמיים של משרד החינוך האוסרים על אפליה על רקע זהותו המגדרית של תלמיד, ומתח ביקורת על החלטת ההורים העותרים לא לשלוח את ילדיהם לבית הספר כמחאה

כניסה לבית ספר בהרצליה. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: דוברות עיריית הרצליה)
כניסה לבית ספר בהרצליה. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: דוברות עיריית הרצליה)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט המחוזי בלוד דחה היום (שני) את עתירתם של ההורים מגבעת שמואל שדרשו שהתלמיד הטרנסג'נדר הלומד עם ילדיהם בכיתה ג' יגיע עם תלבושת בית הספר המיועדת לבנות, בהתאם לתקנון בית הספר, או להעביר את ילדיהם למוסד חינוכי אחר. הנתבעים התבקשו לשלם 2,500 שקלים למשיבים השונים מעיריית גבעת שמואל ומהממשלה, ו-5,000 שקל להורי התלמיד.

הטיעון העיקרי לדחיית התביעה הוא שינוי הנסיבות. בזמן הדיון בבית המשפט התלמיד עבר לבית ספר אחר לבקשת בית הספר, ובאישור המחוז. השופט, סגן הנשיאה אורן שוורץ כתב בהחלטתו כי "החלטה זו משנה מהיסוד את האדנים עליהם מונחת העתירה שלפניי והופכת אותה במידה רבה לעתירה אקדמית ותיאורטית".

מלבד זאת מובאים מראי מקום ממסמכים רשמיים של משרד החינוך כמו חוזר מנכ"ל וזכויות התלמיד האוסרים על אפליה על רקע זהותו המגדרית של תלמיד ומונעת מבית הדין לקבוע אחרת.

כחלק ממאבק ההורים בבית הספר הם לא שלחו את ילדיהם לבית הספר, וקיימו ימי לימודים בבית הכנסת בניגוד לחוק החינוך חובה. שוורץ ביקר מהלך זה בפסק הדין. "על העותרים מוטלת החובה לשלוח את ילדיהם ללימוד במוסד חינוך מוכר. פעולה חד צדדית של חלק  מהעותרים להוצאת ילדיהם ממוסד החינוך מהווה עשיית דין עצמי בלתי לגיטימית".

העתירה היא שיאו של מאבק שהחל בקיץ האחרון, כאשר ההורים גילו על זהותו של התלמיד שנשמרה בסוד במשך שנתיים, בהחלטה משותפת של בית הספר וההורים. המאבק כלל הפגנות מחוץ לבית הספר ולימודים בבית הכנסת בתמיכתם של רבנים כאמור.

משרד החינוך פרסם לפני כחודשיים נוהל של השירות הפסיכולוגי ייעוצי (שפ"י) בנוגע להתמודדות חינוכית עם תלמידים להט"ב, שבו אחד העקרונות המנחים הוא שמירה על פרטיות התלמידים, וכן לאפשר לתלמידים לאמץ זהות מגדרית שאינה תואמת את מינם הביולוגי ולפנות אליהם בהתאם לבחירתם. העבודה על הנוהל נמשכה מספר שנים, ללא קשר למקרה בגבעת שמואל, אך פרסומו הציף מחדש את המורכבויות איתן מתמודדת מערכרת החינוך סביב סוגיות של זהות מינית ומגדרית.

ההורים העותרים הגיבו לפסק הדין: "אנחנו המומים וכואבים, זכויות ילדינו נרמסו. בית המשפט בכלל לא ראה את אותם, אלא ראה רק ילד אחד שהזכויות שלו עולות על זכויות הילדים האחרים והוריהם. למעשה, בית המשפט בפסיקתו מבטל את הזכות שלנו לבחור את החינוך שלנו לילדינו ומחליט בעבור ההורים מה טוב להם,  דוחף את הורי החמ״ד להעביר את ילדיהם לחינוך עצמאי ומונע מהם להיות כחלק מהחינוך הממלכתי במדינת ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!