דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
19.0°תל אביב
  • 13.5°ירושלים
  • 19.0°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 16.3°באר שבע
  • 23.5°אילת
  • 18.5°טבריה
  • 12.0°צפת
  • 18.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הפריפריה לא ערוכה לרעידות אדמה: משרד השיכון לא חיזק 93% ממבני המגורים ו-70% מבתי הספר שדרשו זאת

בדו"ח חמור שפרסם מבקר המדינה בעקבות רעידת האדמה בטורקיה, הוא קורא לממש את ההבטחות לחיזוק המבנים כבר בתקציב המדינה הקרוב: "הדבר מחייב הירתמות של כל הגורמים המקצועיים והקצאת משאבים מתאימה, ויפה שעה אחת קודם"

בניין שפונה בטבריה מחשש לקריסה (צילום: דוברות המשטרה)
בניין בטבריה שפונה מחשש לקריסה. האחריות על גיוס התקציב לחיזוק המבנים בערי הפריפריה מוטלת על משרדי השיכון והאוצר (צילום: דוברות המשטרה)
דוד טברסקי

המבנים בפריפריה לא ערוכים לתרחיש של רעידת אדמה רצינית בישראל, לפי דו"ח שפרסם היום (שלישי) מבקר המדינה מתניהו אנגלמן. לדבריו, לא חוזקו 93% ממבני המגורים ו-70% מבתי הספר בפריפריה שהמדינה התחייבה לחזקם. "התזכורת שקיבלנו מרעידת האדמה בטורקיה", כתב המבקר, "צריכה להרעיד את אמות הספים של הממשלה". הוא קרא לתקצב את חיזוק המבנים כבר בתקציב הקרוב.

הדו"ח נכתב בעקבות רעידת האדמה בטורקיה שהביאה למותם של יותר מ-50 אלף תושבים ולהרס של יותר מ-12 אלף בניינים, שהותיר יותר מחצי מיליון בני אדם מחוסרי בית. לדברי המבקר, העלות הכוללת לחיזוק של יותר מ-1,100 מבנים בערי הפריפריה שנמצאות בסכנה ססמית גבוהה, בהן בית שאן, טבריה וצפת, עומדת על כ-2.3 מיליארד שקלים. האחריות על גיוס התקציב מוטלת על משרדי השיכון והאוצר. אנגלמן הדגיש שההיערכות לרעידה צריכה להיות מגולמת כבר בתקציב הדו-שנתי הקרוב כדי להוביל מהלך לביצוע פעולות החיזוק עוד השנה.

המבקר הוסיף שעל פי בדיקה שביצע פיקוד העורף בשנה האחרונה, רמת המוכנות של חצור הגלילית היא הנמוכה מכלל היישובים. טבריה וצפת קיבלו ציון 'טוב', ורק קריית שמונה קיבלה ציון 'טוב מאוד'. בבדיקת עומק בכלל הרשויות עלה שאף שפיקוד העורף מיפה והעביר לרשויות והמדינה את המידע לגבי המבנים שדורשים חיזוק עוד ב-2018, דבר לא נעשה לקידום המהלך. המבקר מצא שרק שני שלישים מבעלי הדירות ביטחו את דירתם, ואם רעידת אדמה חזקה תפקוד את ישראל ותוביל לקריסתם של עשרות אלפי מבנים, רק הם יוכלו להגיש תביעה לפיצויים.

המבקר חזר על כך שתמ"א 38, שנועדה לקידומו של חיזוק מבנים בפריפריה, עדיין לא קודמה באף אחד מיישובי הצפון, מאחר שהתבססה על מודל כלכלי שנועד להעלות את שווי הנכסים, והפך לכדאי רק במרכז הארץ.

לפי בדיקת 'דבר', רק 450 מ-96 אלף יחידות דיור (כ-0.5%) שמשרד השיכון הגדיר בסכנת קריסה בפריפריה יעברו תהליכי פינוי-בינוי בסיוע המדינה, אבל התהליך עדיין לא החל. משרד השיכון עצמו קבע ששליש מיחידות הדיור שנבנו לפני כניסת תקן הבנייה לרעידות אדמה, כ-36 אלף דירות, נמצאות באזורים סיכוניים.

בדיוני ועדת הפנים בספטמבר האחרון נחשף שמשרד השיכון מחזיק כבר שנה בתוכנית לחיזוק והאצה של תהליכי פינוי-בינוי ל-10,800 יחידות דיור בפריפריה, שעלותה מוערכת ב-6.5 מיליארד שקלים ותמומן בעיקר דרך הטבות מס – אך משרד האוצר מסרב בתוקף ליישום שלה. "נוכח המשאבים התקציביים הגדולים שנדרשים לחיזוק המבנים והתשתיות ביישובי הפריפריה", כתב המבקר, "שרובם במעמד חברתי-כלכלי נמוך, הדבר מחייב הירתמות של כל הגורמים המקצועיים והקצאת משאבים מתאימה – ויפה שעה אחת קודם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!