דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

הדואר מאיץ את המהלך לצמצום השירות הפרונטלי: גם הסניף במשכן הכנסת ייסגר בערב פסח

סגירת סניפים תואץ בעקבות החלטת שר התקשורת לחתום על הרישיון החדש של הדואר עם דרישות מופחתות | גם סניף הדואר בכנסת ייסגר בערב פסח | סמנכ"ל בכיר דואר במשרד התקשורת לשעבר: "עדיין חלה חובה על הדואר לספק שירותים בסיסיים לכלל הציבור"

סניף דואר בירושלים (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש 90)
סניף דואר בירושלים (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברת הדואר מאיצה את המהלך לסגירת סניפים, כולל סניף הדואר במשכן הכנסת. בעקבות התערבות מנכ"ל הכנסת גיל סגל, הסגירה נדחתה לערב פסח.

סגירת הסניפים היא המשך ישיר לחתימה של שר התקשורת שלמה קרעי על הרישיון החדש של הדואר, בעל דרישות מופחתות מהדואר לפרישת סניפים. במקום חלק מהסניפים, פותח הדואר עמדות שירות בשירות מצומצם. אחרים נסגרים בלי לפתוח נקודות שירות כאלה.

70 סניפים נסגרו עוד לפני חתימת השר. כעת הוכרז על סבב סגירה חדשה, שבו ייסגרו הסניפים הבאים:
ירושלים: הכנסת, רחביה, שערי ירושלים.
תל אביב: דרך השלום, וייצמן, התחנה המרכזית החדשה, שכונה ל'.
חיפה: דרך יפו, צ'ק פוסט.
באר שבע: שיכון ה', הדסה.
טבריה: קריית שמואל. 

הרפורמה בדואר ישראל, שאושרה בוועדת הכלכלה ועל ידי השר, נועדה לפתור את מצוקת חברת הדואר, שנפגעה מהירידה העקבית והמתמשכת בביקוש לשירותי דואר בישראל. מתווה הרפורמה לא נועד לספק לדואר מימון מספק לשמור על רמת השירות, אלא להתאים את רמת השירותים להכנסות הדואר ולצמצם אותם בהתאם. התוכנית כוללת שלבים נוספים של מציאת משקיע חיצוני שירכוש את הדואר ויבצע בו השקעות גדולות לטובת שכלול השירותים, אך כדי להחזיק מעמד חברת דואר ישראל מכרה את עיקר הנדל"ן שלה למדינה, מה שמקטין את הסיכוי למצוא משקיע.  

הירידה בפקידת סניפי הדואר ב-2022-2019 (מקור: משרד התקשורת)
הירידה בפקידת סניפי הדואר ב-2022-2019 (מקור: משרד התקשורת)

עו"ד יגאל לוי, לשעבר סמנכ"ל בכיר דואר במשרד התקשורת, טוען שסגירת הסניפים מנוגדת לחוק: "חוק הדואר מחייב את חברת הדואר לספק שירותים בסיסיים 'לכלל הציבור בכל המדינה'. הפגיעה הנוכחית בשירותי הדואר לציבור מבוססת על מדיניות שגויה, שלפיה שר התקשורת רשאי כביכול לצמצם שירותים בסיסייים באזורים מסוימים, מה שוועדת הכלכלה סירבה לאשר בדיון שקיימה בנושא ערב הבחירות לכנסת".

הפגיעה ממוקדת בקשישים החלשים 

לפי עמותת "כן לזקן", הנפגעים הישירים מסגירת הסניפים הם קשישים בעלי קשיי ניידות וחסרי מיומנות דיגיטלית. "סגירת סניפי בנק הדואר בשכונות בבאר שבע או ביישובים כמו מטולה ועפולה עילית מערערת את כל עולמם של הקשישים", כתבה העמותה לח"כ אברהם בצלאל (ש"ס), יו"ר הוועדה לצמצום פערים בפריפריה. "הם נדרשים להשתמש בתחבורה ציבורית כדי להגיע לסניף הדואר, לקבל את קצבאות של הביטוח הלאומי ולהסדיר את התשלומים לחשמל, לארנונה וכדומה.

"זו אוכלוסייה שלא מתמצאת בחידושים הטכנולוגיים ובשימוש באינטרנט או בטלפון החכם, ובחלקה אף אינה דוברת או קוראת עברית בצורה שמאפשרת לה להשתמש בשירותים המקוונים שבנק הדואר מתגאה בהם. בחלק מהיישובים אין כלל קווי אוטובוס בין השכונות שנסגרו בהן בתי הדואר לבין שכונות שעדיין קיים בהן סניף מתפקד". 

מאבק על כהונת יו"ר דואר ישראל

קרעי הודיע ליו"ר הדואר מישאל וקנין בשבוע שעבר שהוא מעוניין להדיח אותו מתפקידו. וקנין לא התפטר, וטען שהדחתו תסכן את הרפורמה בדואר. מנכ״ל דואר ישראל דוד לרון אף הודיע לבכירים במשרד האוצר שיתפטר מתפקידו אם תתממש תוכניתו של קרעי להדיח את וקנין. עד כה, קרעי לא הצליח למנות שלושה דירקטורים לחברת הדואר, בשל אי-הסכמה עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. בכירים במשרד האוצר, בהם מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים, ראש אגף תקציבים יוגב גרדוס והחשב הכללי יהלי רוטנברג סבורים שכהונת וקנין ולרון נועדה לשים סוף למינויים הפוליטיים בדואר, כחלק מהבראת החברה.  

וקנין שלם עם המהלך של פגיעה בשירות לציבור. "עדיף שירות מרודד",  אמר בוועדת הכלכלה, "משירות שלא קיים בכלל". כשהציע יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן (הליכוד) למצוא מימון לשימור רמתם של שירותי הדואר בפריפריה הגיב וקנין: "יש דברים יותר חשובים להוציא עליהם 300 מיליון שקלים מקופת המדינה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!