דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / רק 2% מתקציב משרד השיכון ישמשו לבניית דיור ציבורי, וגם הסכום הזה יקוצץ

למרות הבטחותיו להגדיל את מלאי הדירות, השר יצחק גולדקנופף הקצה לרכישת דירות דיור ציבורי רק 120 מיליון שקלים מתקציב משרדו לשנתיים הקרובות |הקיצוץ הרוחבי ינגוס עוד בסכום הזה

שר השיכון יצחק גולדקנופף (צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90)
שר השיכון יצחק גולדקנופף. לא תיקצב רכישת דירות חדשות בטענה שיש דברים חשובים יותר (צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90)
דוד טברסקי

הממשלה צפויה לאשר היום (ראשון) את המימון להקמתו של המשמר הלאומי על ידי קיצוץ רוחבי של 1.5%, בעקבות ההסכמה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר לביטחון פנים איתמר בן גביר. משרד האוצר פרסם ביום שישי ש-35 מיליון שקלים יקוצצו מתקציב משרד השיכון ל-2023, ובהם 9.6 מיליון מתקציבי הסיוע לשכר דירה והמשכנתאות המסובסדות, ו-2.2 מיליון מתקציבי הדיור הציבורי. הקיצוץ הרוחבי יבוצע למרות עודף תקציבי של יותר מ-10 מיליארד שקלים.

תקציב המשרד יעמוד על כ-6 מיליארד שקלים, כך שקיצוץ של כ-2 מיליון שקלים מתקציב הרכישות והשיפוצים, סכום שמספיק בערך לרכישה של 2 דירות ממוצעות. תקציב הרכישות כולו, שיעמוד בשנתיים הקרובות על 120 מיליון שקלים – 2% בלבד מהתקציב של המשרד.

על פי הסכמות הממשלה, המשרד יוציא בשנתיים הקרובות כ-500 מיליון שקלים בשנה לרכישה ושיפוץ של דירות דיור ציבורי, כ-4% מסך התקציב של המשרד. על פי נוסח הצעת התקציב, 380 מיליון שקלים מכוונים לשיפוץ בלבד, כך לשצורך רכישה, יועמדו לרשותו של המשרד רק 120 מיליון שקלים. מדובר בכספים שהאוצר מחויב להעביר למשרד לצורך רכישות, והם לא כוללים עוד כ-660 מיליון שקלים שמגיעים מקרן שמחזיקה את תקבולי רכישת הדירות שנמכרו בהנחה, ובכל מקרה ניתן להשתמש בהם לרכישות בלבד.

נכון להיום, שר השיכון יצחק גולדקנופף הבטיח לרכוש יותר מ-2,400 דירות חדשות בכספים אלה, אך לא תיקצב רכישה של 1,500 דירות נוספות שהיו אמורות להיות ממומנות מאותם התקציבים, בטענה שהיו דברים חשובים יותר לתעדף בתקציב המשרד.

לעומת התקציב הזעום שעובר לדיור הציבורי, תקציב הסיוע בשכר דירה עומד על כ-37% מתקציב המשרד. מדובר בכ-2.7 מיליארד שקלים בשנה, שמתחלקים בין 183 אלף משפחות זכאיות למענק, יותר מ-30 אלף מהן זכאיות לדיור ציבורי, אבל נאלצות להסתפק בסיוע בגלל מחסור בדירות.

15% מהתקציב, כ-920 מיליון שקלים, יוקצו לסבסוד משכנתאות לזכאים, שנעולות תחת הקריטריונים הקשיחים ביותר במשרד, ולאורך השנים היו בתת-ביצוע מתמשך. כמו בקיצוץ המסתמן בתקציב הדיור הציבורי, קיצוץ של 9.6 מיליון שקלים מתוך 3.6 מיליארד שקלים לא נראה משמעותי – אלא עבור 800 משפחות שלא יוכלו לקבל אותו בשנה הקרובה.

המספרים הגדולים חושפים תמונה רחבה יותר – משרד השיכון ממשיך לתעדף, בפער ניכר, העברת כספי מדינה לבעלי דירות בשוק הפרטי, בין אם הזכאים שוכרים ובין אם הם רוכשים את דירתם, במקום לתת מענה ישיר ליותר מ-30 אלף זכאים שהוא מחויב להעניק להם דירה.

עם זאת, וכפי שהתייחס לכך השר בעצמו, בעקבות הפקת הלקחים הראשונית מרעידת האדמה בטורקיה, המשרד החליט להשקיע ישירות 60 מיליון שקלים בחיזוק מבנים בסכנה מוגברת לרעידות אדמה בפריפריה, שהם פחות מ-1% מ-6.5 מיליארד שקלים שהמליצה להשקיע בעניין ועדה בין-משרדית, שבראשה עמדו בכירי המשרד הקודמים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!