דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ו' באייר תשפ"ד 14.05.24
22.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 22.5°תל אביב
  • 18.5°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 22.9°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 14.4°צפת
  • 21.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

לא רק בישראל: וולט שינתה את שיטת התשלום לעובדיה ב-8 מדינות, השליחים זועמים

החברה הכניסה מערכת "תמחור דינמי", והשליחים טוענים שהשיטה החדשה הורידה את שכרם בכ-20-25%, והסירה את השקיפות לגביו | בדומה למאבק שנקטו העובדים הישראלים בתחילת השנה, השליחים האירופאיים לא נשארו אדישים לשינויים

שליחי וולט מציגים את עומס המשלוחים והתגמולים עליהם בהפגנה בירושלים (צילום: אור גואטה)
שליחי וולט מציגים את עומס המשלוחים והתגמולים עליהם בהפגנה בירושלים (צילום: אור גואטה)
הדס יום טוב

מגזין ״גיג אקונומי פרוג׳קט״ של אתר החדשות הבריטי Brave New Europe, פרסם כי חברת המשלוחים וולט הכניסה לאחרונה לתוקף שינוי אלגוריתמי בשיטת התשלום לשליחים, צעד דומה לזה שהפעילה הנציגה הישראלית בירושלים ובחיפה.

בצ'כיה, יוון, דנמרק, פינלנד, גאורגיה, קרואטיה, גרמניה וסרביה החברה הכניסה מערכת "תמחור דינמי", והשליחים טוענים שהשיטה החדשה הורידה משמעותית את שכרם, בכ-20-25%, והסירה את השקיפות לגביו. 

חלק מהפרסומים מגדילים וטוענים שחוסר השקיפות בשיטת התשלום החדשה מכוון. למשל, על פי התחקיר של TGEP, החוזה החדש של החברה, שנחתם ב-17 לינואר השנה, קובע כי הנתונים הקובעים את תעריף התשלום החדש, שנקבע אלגוריתמית, מבטל את טבלת השכר הקודמת, כאשר החישוב "כולל, לדוגמא, מרחק משלוח, תנאי מזג אוויר, גודל המשלוח, מיקום השליח או המסעדה והשעה ביום". 

למעשה, בגלל המילה "לדוגמא", אין מניעה שגם נתונים אחרים יכללו בחישוב. כולל נתונים מהיסטוריית החשבון האישי של השליחים, שיעורי קבלת משלוחים, נתונים בגין התנהגות השליח ועוד. לטענת המפרסמים, החוזה גם מדגיש כי "השותף השליח לא יקבל הודעה לגבי הפרמטרים הספציפיים ו/או השינויים בפרמטרים המשפיעים על העמלה המוצעת". 

שיטת התשלום לפי שיטת המרחק האווירי לא הוכיחה את עצמה בישראל

כזכור, בינואר האחרון הפגינו שליחי וולט בירושלים וחיפה כנגד החברה, בטענה להפחתה בשכרם עקב כניסתו של מודל תשלומים חדש לפועל. לטענת השליחים, השינוי הפחית את התשלום עבור משלוח בכ-20%-30%, וביטל את התשלום הכפול עבור משלוחי "באנדל" – שני משלוחים או יותר שנאספים מאותה מסעדה לאותו האזור או ממסעדות סמוכות לאותו האזור. 

טענה נוספת, היא שבעוד שבאופן רגיל השליחים של וולט, שבישראל אינה מקיימת יחסי עבודה עם שליחיה והם עובדים תחתיה כ"עצמאיים" ללא שכר מינימום וללא זכויות סוציאליות, יודעים כי משולם להם תשלום קבוע עבור משלוח, 18 שקלים, ותשלום של שקל נוסף עבור כל 250 מטרים נוספים או חלק מהם, כעת שיטת חישוב התשלום עבור המשלוח בחיפה ובירושלים אינו שקוף להם. חלק מהשליחים המוחים טענו ששליחים שונים מקבלים תמחור שונה עבור איסוף המשלוחים גם אם הם זהים, ושבכל מקרה התשלום כמעט תמיד נמוך יותר מבעבר. 

למרות זאת, בוולט טענו שלא הייתה פגיעה בהכנסות השליחים מאז השינוי, ושמטרת המודל אינה לפגוע בהכנסות. החברה אף טענה שהמודל שונה לטובת השליחים, ושהחלפת המרחק האווירי במרחק כביש מתאים יותר לחיפה וירושלים ההרריות. אבל השליחים לא השתכנעו, ואומרים שבפועל הם פשוט מרוויחים פחות. 

"איך אני יכול להתנהל אם כשאני הולך לעבודה, אני לא יודע כמה אני הולך להרוויח?" 

השליחים האירופאיים לא נשארו אדישים לשינויים. ביוון, שליחי וולט נקטו בפעולות שביתה מ-31 במרץ עד 3 באפריל בהשתתפות של יותר מ-2,000 שליחים, וקבעו עוד שלושה ימי שביתה מ-29 באפריל עד 1 במאי. בגאורגיה שובתים כמחצית מהשליחים בחברה ומקיימים מחאות ברחבי טביליסי מאז ה-5 בפברואר, ושליחי וולט שובתים בטביליסי נאסרו מהאפליקציה לכל החיים.  

בפינלנד, מולדתה של וולט, החלו שליחים בערים טורקו, הלסינקי וג'יווסקילה בהפגנות ושביתות החל מה-27 בינואר, בהתנגדות להכנסת שיטת התמחור החדשה, ובטענה ששכרם קוצץ בחודשים האחרונים. "איך אני יכול להתנהל אם כשאני הולך לעבודה, אני לא יודע כמה אני הולך להרוויח?", אמר פסקל, אחד הרוכבים שהצטרף להפגנה, לערוץ הציבורי הפיני- Yle. "אנחנו אפילו לא יודעים איך הם קובעים את גובה התשלומים. זה מרגיש כאילו בגדו בנו".  

כך גם בדנמרק מערכת התמחור החדשה עוררה את אותה תגובה, ושליחים בבירה קופנהגן ובערים נוספות ארגנו שביתות וחסימות של "חנויות שחורות" של וולט (חנויות מהן ניתן להזמין רק באפליקציה, כמו וולט מרקט) במרץ.  

בגרמניה, קבוצה של שליחי וולט נקטה בפעולות שביתה בברלין בשבוע שעבר, והפגינה מחוץ למטה הגרמני של החברה, ונעלו אותו באמצעות מנעולי אופניים. בגרמניה השליחים מועסקים בחברה כשכירים, כאשר 4,000 שליחים עובדים בוולט ישירות ברחבי המדינה, אך רבים גם עובדים דרך קבלני משנה 

בצ'כיה אירעו שתי שביתות של שליחי וולט בפראג בחודשיים האחרונים. שם שם, השליחים טענו ששכרם ירד בעד 20%. כך גם בסרביה, כאשר עשרות שליחי וולט יצאו לצעדת מחאה בבירה בלגרד ב-6 באפריל, בדרישה לשקיפות בשיטה החדשה ולהעלאת שכר.  

ויש גם מי שלקחו את זה צעד קדימה. בעקבות השינוי, שליחי וולט בזאגרב, בירת קרואטיה, המועסקים באמצעות חברות קבלן, הקימו בתחילת 2023 איגוד מקצועי, וארגנו הפגנות ושביתות במהלך החודשים האחרונים כנגד השינוי בשיטת התשלום וכנגד שיטת ההעסקה באמצעות חברות קבלן ובדרישה למעבר להעסקה ישירה. "זהו מאבק עבורנו לשמור על הרווחים והכבוד שלנו, ובסופו של דבר להישאר לעבוד בקרואטיה ולא להצטרך לעבוד במדינות אחרות", אמר דומאגוי מרטיניץ', אחד ממייסדי איגוד שליחי וולט בקרואטיה 

בעיית התמחור הדינמי בשכר עבודה 

הביטוי "תמחור דינמי", לצד "זכויות איסוף מידע ונתונים", נשמע הרבה לאחרונה ברחבי אירופה בהקשר של שכר עובדים, כשבמרכז השיח נמצאים הניהול האלגוריתמי וכלכלת הפלטפורמות. רוב הגופים המדינתיים מציגים את התמחור הדינמי בשכר העבודה, מצב בו מערכת אוטומטית מחשבת עלות או מחיר תגמול באופן שאינו שקוף לחלוטין לעובד או למזמין, כעניין בעייתי, שאינו עולה בקנה אחד עם חוקי העבודה. 

כחלק מהניסיון לשים גבולות וחסמים ולהגן על עובדי כלכלת הפלטפורמה ברחבי היבשת, החוק החדש שעבר לאחרונה בפרלמנט האירופי כולל גם פרק נרחב בכל הנוגע לניהול אלגוריתמי, ולתפעול עובדים או עוסקים על ידי אפליקציות ומערכות אוטומטיות, הן בנושאי שכר ותגמולים והן בנושא הערכת ביצועים, מדידת מהירות השליחות או הנסיעה, קבלת תלונות מלקוחות, תיעדוף או קטיעת יחסי העבודה עם עובדים באופן חד צדדי. 

החוק הנזכר מעלה עבר אך עוד נמצא בהליכי חקיקה באיחוד ובמדינות וטרם נכנס לתוקפו, אך הוא אוסר באופן ברור על מערכות אוטומטיות לקבל החלטות חשובות, כולל חישוב תגמול עבור משלוח, ללא שקיפות לגבי ההחלטה אל מול העובדים 

בתחילת השבוע גם קבע בית הדין לעבודה באמסטרדם כי חלה חובת שקיפות לגבי נתוני שכר לחברות פלטפורמה, בפסק דין בערעור בתביעה של פלטפורמות ההסעות Uber ו-Ola כנגד ארבעה נהגי אובר שהואשמו ב"פעילות הונאה" וב"חשיפת סודות מסחריים", לאחד שחשפו את אלגוריתם חישוב התשלום לנהגים אחרים.  

בית המשפט מצא כי על הפלטפורמות לספק מידע על אופן השימוש בפרופיל ובנתונים אישיים במערכת הקצאת העבודה וקביעת תעריפי השכר של אובר, המכונה 'תמחור דינמי', וקרא לחקיקה לחיזוק יכולת הגישה של עובדים לנתונים שלהם. 

בהתייחס לפסק הדין, אמר ג'יימס פארר, מנהל ארגון Worker Info Exchange שייצג את הנהגים, כי "האסימטריה של המידע וההגנות על הסודות המסחריים שעליהם מסתמכים מעסיקים בכלכלת הפלטפורמות כדי לנצל עובדים ולשלול מהם אפילו את זכויות העסקה הבסיסיות ביותר עבור יסודות כמו שכר, הקצאת עבודה ופיטורים בלתי הוגנים צריכים להסתיים". 

וולט העולמית: "רמות הרווח הממוצעות לשליח לשעה לא השתנו באופן משמעותי" 

וולט העולמית מסרה ל-BNE בתגובה לפרסומים האירופאיים: "הצגנו כמה עדכונים לאפליקציית וולט פרטנר ולמודל התשלום בחודשים האחרונים, וכמה שותפי שליחים אינם מרוצים מהשינויים". 

"אפליקציית Partner Wolt עודכנה כך שכל סוגי המשימות יהיו ראויות להתקבל, ויהיו אטרקטיביות באותה מידה, לדוגמה, המרחק נמדד כעת על סמך מרחק נסיעה משוער, לא בקו ישר. לשליחים יש יותר שליטה כשהם רואים את העמלה המשוערת שאנו מציעים עבור משימה מראש, והם כמובן מחליטים אם לקבל או לדחות אותה. 

השינויים מביאים לכך שחלק מהמשימות מתוגמלות יותר מבעבר, בעוד שאחרות פחות, זאת כדי להבטיח שהתשלום למשימה תואם את המאמץ הנדרש לביצועה. רמות הרווח הממוצעות לשליח לשעה לא השתנו באופן משמעותי בערים בהן השקנו את העדכונים הללו. 

אנו מבינים שהעדכונים הללו הם שינוי גדול עבור השליחים, וברור לנו שיכולנו לתקשר על כך טוב יותר. יש לנו כבוד מלא לזכותו של השליח להביע את דעתו בפומבי, אנחנו ממשיכים לנהל דיאלוג עם השליחים בכל השווקים שלנו ואנחנו תמיד פתוחים למשוב. אנחנו לא אוסרים על אף שליח להפגין ואנחנו תומכים בזכויות השליחים שלנו להתארגן". 

תגובת וולט ישראל לשינוי בישראל: "שדרוג מודל התשלומים לשליחים בחיפה וירושלים מתגמל שליחים על בסיס מאמץ השליח לכל משלוח. המודל מדויק יותר, משתפר תמידית, ושקוף לשליח מהרגע הראשון. החידושים המרכזיים במודל, כמו תשלום לפי מרחק נסיעה במקום מרחק אווירי, הגיעו מפידבקים של שליחים. אנחנו ממשיכים להיות קשובים לשליחים וללוות אותם לאורך תקופת השינוי. המודל החדש לא יפגע בפרנסת השליחים". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!