דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
26.9°תל אביב
  • 26.7°ירושלים
  • 26.9°תל אביב
  • 20.6°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 31.5°אילת
  • 24.3°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 26.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון לשואה ולגבורה

מדריך / הטקסים, הסרטים וימי השידורים המיוחדים לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה

האירועים השנה יעמדו בסימן התנגדות יהודית במלאת 80 שנה למרד גטו ורשה | מספר סרטים דוקומנטריים חדשים, לצד סרטים עלילתיים ותיקים יותר וימי שידורים ברדיו ילוו את יום הזיכרון לשואה ולגבורה

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה במוזיאון יד ושם (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה במוזיאון יד ושם (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
אורן דגן

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה ייפתחו הערב (שני), ויעמדו בסימן התנגדות יהודית בשואה, לציון 80 שנה למרד גטו ורשה שפרץ בערב פסח תש"ג. לצד הטקסים הרשמיים, ערוצי הטלוויזיה והרדיו ישדרו תכניות מיוחדות בנושא זיכרון השואה.

טקסים ואירועים

שני: ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה

יום הזיכרון ייפתח באופן רשמי בעצרת הממלכתית שתיערך בכיכר גטו ורשה ביד ושם בשעה 20:00, במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה בנימין נתניהו. במהלך הטקס ישיאו שישה שורדי שואה משואות זיכרון לזכר ששת המיליונים שנספו בשואה. מדליקי המשואות השנה יהיו ראובן בונפיל, טובה גוטשטיין, יפים גימלשטיין, יהודית סולברג, בן ציון רייש ומלכה רנדל.

מדליקי המשואות ביום השואה: שורה עליונה ימין לשמאל: טובה גיטלה גוטשטיין, מלכה רנדל, ראובן בונפיל. שורה שנייה: יפים גימלשטיין, יהודית סולברג ובן ציון רייש (צילומים: איציק הררי/ ישראל הדרי/ יוסי בן דוד / יד ושם)
מדליקי המשואות ביום השואה: שורה עליונה ימין לשמאל: טובה גיטלה גוטשטיין, מלכה רנדל, ראובן בונפיל. שורה שנייה: יפים גימלשטיין, יהודית סולברג ובן ציון רייש (צילומים: איציק הררי/ ישראל הדרי/ יוסי בן דוד / יד ושם)

יד ושם יקיים השנה בשיתוף עמותת 'שם נר' מעמד הדלקת נרות זיכרון באוהל יזכור לבאי העצרת בערב, ולמחרת הדלקת נרות לקהל הרחב בכיכר גטו ורשה ביד ושם. כל אדם המעוניין להגיע להדלקת הנרות יקבל נר זיכרון שנושא את שמו של קורבן שואה.

לראשונה יוצג ביד ושם מיצג חדש – ספר השמות. בספר מוצגים שמות 4,800,000 קורבנות שואה שאסף יד ושם מיום היווסדו. השמות מודפסים על גבי דפים של מטר וחצי על מטר, ואורכו של הספר שמונה מטר.

שלישי: יום הזיכרון לשואה ולגבורה

בשלישי ב-10:00 בבוקר תישמע ברחבי הארץ צפירה בת שתי דקות, ולאחריה ייערך טקס הנחת הזרים בכיכר גטו ורשה ביד ושם, במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה, יו"ר הכנסת ונשיאת בית המשפט העליון.

ב-11:00 ייערכו בכנסת ובאוהל יזכור ביד ושם טקסי "לכל איש יש שם", ובהם יוקראו שמות הנספים בשואה על ידי קרובי משפחותיהם. ב-13:00 ייערך באוהל יזכור ביד ושם טקס האזכרה המרכזי לקורבנות השואה.

ב-14:00 ייצא לדרך בפולין מצעד החיים ה-35, ובו יצעדו 10,000 משתתפים מאושוויץ לבירקנאו, במשלחות עם נציגים ממעל 25 מדינות.

את המצעד יובילו השנה 42 שורדי שואה מישראל ומהעולם, ולצדם שר החינוך יואב קיש ויו"ר הסוכנות היהודית דורון אלמוג; איריס וחיים טייב, בני דור שלישי לשורדי שואה; יפעת עובדיה־לוסקי, יו"ר קק"ל; איש העסקים היהודי־אמריקאי רוברט קראפט, שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס, שגריר ארה"ב בישראל לשעבר דיוויד פרידמן ועשרות אלפי בני נוער יהודים ולא יהודים מרחבי העולם.

עברי לידר (צילום: רוני שולצר, פלאש90)
עברי לידר (צילום: רוני שולצר, פלאש90)

בטקס המרכזי בבירקנאו, יבצע הזמר עברי לידר את השיר "בואי אמא" ביחד עם שורדת השואה שושנה טריסטר. אימו של לידר, דליה, נולדה בוורשה בשנת 1938. לאחר שנסגר הגטו, הצליח אביה, שנרצח מאוחר יותר באושוויץ להבריח אותה אל השטח הפולני. דליה התאחדה עם אמה רק לאחר המלחמה.

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה יינעלו בשעה 20:00, בעצרת בקיבוץ לוחמי הגטאות בסימן "מרד גטו ורשה – בית ספר לרוח האדם", לציון 80 שנה למרד, במעמד נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, ומפקד פיקוד צפון אלוף אורי גורדין.

טלוויזיה

"מסע לפולין"

כאן חינוכית בסרט דוקומנטרי חדש המציג את זיכרון השואה דרך נקודת המבט של בני הנוער באותה התקופה. הסרט הופק וצולם בפולין, כולל ביקורים בגטו לודג', באחד מבתי הקברות הגדולים באירופה, בתיאטרון בלובלין, במחנה הריכוז וההשמדה מיידנק ועוד. בסרט משתתפים השחקנים אמיר בנאי, רומי אבירם, אלעד תורג'מן, תום אמסלם ואופק בן מאיר.

חמישה שחקנים ושחקניות צעירים, המשתתפים בסדרות שונות של כאן חינוכית, יצאו במסגרת הסרט למסע משותף בפולין, כדי להתחקות אחר ההיסטוריה של מי שהיו בני נוער בגילם כשפרצה מלחמת העולם השנייה. במהלך המסע הם נחשפים לסיפורים אישיים וקולקטיביים של בני נוער בזמן המלחמה, מגלים מה היו החלומות והשאיפות של בני ובנות נוער יהודים פולניים בזמן המלחמה, למדו מה הייתה מציאות החיים שנכפתה עליהם, מתוודעים לבחירות שעשו ואת מה שעלה בגורלם ובגורל בני משפחתם.

המסע של השחקנים הצעירים אל לב העבר העשיר של קהילה יהודית, שנכחדה ברובה, יכלול מפגש עם דמויות מיוחדות כמו: אברמק, נער בן 14 שכתב שירים בגטו בלודג', צעירים פולנים המתנדבים לשמר את המורשת היהודית בלודז'; ויטק הפולני, "אספן הזכרונות" של הקהילה היהודית בלובלין; בבילגוריי מפגש מרגש של חבר משפחה עם אחד המשתתפים ועוד.

ככל שהמסע מתקדם, משמעותו והשפעתו על השחקנים הצעירים הולך ומעמיק. רק לאחרונה, לאחר הקפאה למשך שנה, הוחלט להחזיר את מסעות בתי הספר התיכוניים לפולין, בהם בני הנוער נחשפים באופן בלתי אמצעי אל ההיסטוריה ואל הזוועות שעברו היהודים.

המדריך אורי מייזלמן, מתוך הסרט "המסע לפולין" (צילום: יוחאי בן צבי, באדיבות כאן חינוכית)
המדריך אורי מייזלמן, מתוך הסרט "המסע לפולין" (צילום: יוחאי בן צבי, באדיבות כאן חינוכית)

מדריך המסע הוא אורי מייזלמן ("אורי כובע גרב"), מחנך ומוזיקאי, שמקדיש את עשרים השנים האחרונות להדרכת מסעות נוער בפולין, ואף היה שותף לשני פרוייקטים מוזיקליים הקשורים בשואה.

הסרט ישודר בשני ב-20:00, ובמהלך יום השואה, בערוץ כאן חינוכית ובדיגיטל. בימאית: אילת הלר | המדריך: אורי מייזלמן | מפיקים: צפריר קוחנובסקי, מירי עזרא | חברת ההפקה: טי.טי.וי הפקות

"לאן את נוסעת"

דוקו חדש ומטלטל שישודר בבכורה בערב יום השואה בערוץ HOT 8. אחרי שלושים וחמש שנות סירוב להצטרף לנסיעתה השנתית של אימו לפולין, יעקב גלעד מצטרף לראשונה.

כשהוא שב לארץ, לאחר שראה את גלי ההערצה לאימו בפולין ורחבי העולם, הוא מגלה מכתב מצהיב ומעליב שקיבלה אימו מ"יד ושם" לפני יותר מ-50 שנה. מדוע היא אינה חלק מהקאנון של סופרי השואה? מה בסיפור ההישרדות של אימו לא התאים לממסד שהופקד על עיצוב הזיכרון? יומן מסע ישראל 2023.

שני, 21:00, ערוץ HOT 8, זמין לצפייה גם ב- HOT VOD.

ערוץ עדויות ניצולים בסלקום טי.וי.

במסגרת שיתוף הפעולה בין יד ושם לבין סלקום, שמתקיים זו השנה הרביעית ברציפות, יעלה לרגל יום השואה ערוץ עדויות מצולמות של יד ושם, הכולל עדויות מלאות של עשרות שורדי שואה המספרים את סיפורם המרגש אל מול המצלמות.

הערוץ יעלה לאוויר בערב יום השואה וישדר את סיפורם האישי של שורדים אשר בחרו להיחשף לאורך השנים ותועדו על ידי אנשי מקצוע באופן רגיש ומכבד. כל העדויות יהיו זמינות לצפייה גם ב-VOD. העדויות שיעלו בערוץ, הן עדויות באורך מלא כפי שהניצולים מסרו לארכיון יד ושם במהלך השנים, כל אחת מהן אורכת בממוצע כשעה וחצי. מדובר בעשרות עדויות מלאות שמספרות את סיפורם המרגש והבלתי נתפס של שורדי שואה אמיצים, גברים ונשים מכל העולם.

במסגרת שיתוף הפעולה מצטרפת סלקום לקריאה של יד ושם לקחת חלק בפרויקט "לאסוף את השברים" שבו נאספים פריטים אישיים מתקופת השואה: לצד העדויות בערוץ וב-VOD, סלקום TV תקרין תשדירים של פרויקט "לאסוף את השברים", מבצע לאומי להצלת פריטים אישיים מתקופת השואה בהובלת יד ושם, ותקרא לשורדי השואה ולבני משפחותיהם לחפש ולמסור כל מסמך, תצלום או חפץ מתקופת השואה למשמרת עולם ביד ושם.

הערוץ ישדר באפיק 4 בסלקום טי.וי., החל מערב יום השואה ועד ערב יום הזיכרון לאורך כל שעות היממה. 

רדיו: קולות שורדי השואה בתחנות כאן

ביום הזיכרון לשואה ולגבורה בתחנות הרדיו של כאן – כאן ב', כאן גימל, כאן 88 וכאן תרבות מתאחדות ליום שידורים מיוחד שכל כולו השמעת קולות שורדי השואה. השנה נושא יום הזיכרון לשואה ולגבורה הרשמי – התנגדות יהודית בתקופת השואה בסימן 80 שנה למרד גטו ורשה. העדויות שיושמעו יגעו בנושאי גבורה יהודית, פעילות פרטיזנים ושמירה על רוח היהדות במהלך השואה. יום השידורים ילווה ביצירה מקורית שנכתבה במיוחד עבור כאן, בידי יהודה פוליקר וילווה בקריינות של יונה אליאן.

תחנות הרדיו יוצאות בפרויקט הנצחה קולי ראשון בהיקפו ובסוגו בשם "קול מתוך החושך" – יום שידורים מיוחד, שבו יושמעו קולותיהם של שורדי שואה בהקלטות מתוך הארכיונים של יד-ושם, קול ישראל ורשות השידור וכן עדויות חדשות שנאספו. אנשי כאן ליקטו קטעים מעדויות של שורדי שואה ויצרו יום שידורים מיוחד של 8 שעות המורכב מהסיפורים הקשים והבלתי נתפסים, שיושמעו לכל אורכו יום הזיכרון לשואה והגבורה במרבית תחנות כאן. בהגשת המשדר ייקחו חלק מגישי תחנות הרדיו של כאן בהם אריה גולן, טלי מורנו, אסף ליברמן, קרן נויבך, עקיבא נוביק, מיכל אסולין, אהרון פררה, יערה שפירא, גואל פינטו, רונה גרשון-תלמי, נדב הלפרין, מיה סלע, יואב יפת, שירה אלבוחר, שרלוט לוי, ונוגה קליין.

שלישי, 10:00-20:00, כאן ב', כאן גימל, כאן 88 וכאן תרבות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!