דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

התנועה לאיכות השלטון עתרה נגד תקציב דו שנתי: "אנטי דמוקרטי, לא אחראי ובלתי חוקי"

בעתירה לבג"ץ נגד התקציב הדו-שנתי נטען כי בית המשפט בעצמו קבע כי מדובר בהוראת שעה שתוקפה בטל | עו"ד אריאל ברזילי מהתנועה לאיכות השלטון: "מקווים שגם ממשלות בעתיד לא ינסו להעביר תקציב דו שנתי"

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (מימין) ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף (משמאל) בכינוס של חברי הקואליציה לפני תחילת ההצבעות על תקציב המדינה ל-2023-2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (מימין) ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף (משמאל) בכינוס של חברי הקואליציה לפני תחילת ההצבעות על תקציב המדינה ל-2023-2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

התנועה לאיכות השלטון עתרה הבוקר (רביעי) לבג"ץ, בטענה לחוסר חוקיות של התקציב הדו-שנתי שעבר אתמול בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. 

התנועה מציינת בעתירתה, הנפרשת על פני 290 עמודים, כי בית המשפט כבר פסק בעבר כי התקציב הדו שנתי הוא בעייתי, והתריע שלא יקבל עוד תקציבים שכאלה. בית המשפט קבע כי הוראת השעה המאפשרת העברת תקציב דו שנתי נושאת 'התרעת בטלות' – כלומר, שכל ניסיון דומה בעתיד צפוי להיות מבוטל על ידי בית המשפט. לכן, כדי לקבוע תקציב דו-שנתי הייתה הממשלה אמורה לקבוע זאת כהסדר קבוע ולשנות את חוק יסוד תקציב המדינה, ולא לעשות שימוש נוסף במנגנון הוראת שעה. 

בפעם האחרונה שעבר תקציב דו שנתי הדבר נעשה בממשלת בנט-לפיד בחודש נובמבר 2021, אולם תקציב זה התייחס לחודש אחד משנת 2021 ולכל שנת 2022. הפעם מעבירה הממשלה תקציב דו שנתי עבור רוב שנת 2023 וכל שנת 2024. לטענת התנועה באופן זה מחלישה הממשלה את הכנסת, ומבטלת את יכולתה לבקר את צעדיה של הממשלה באמצעות חוק התקציב. 

עוד טוענת התנועה לאיכות השלטון כי התקציב שהעבירה אתמול הממשלה לשנת 2024 אינו לוקח בחשבון את התחזיות הכלכליות הקודרות אשר הוצגו על ידי כלל הגורמים הפיננסים המובילים במשק, הנובעות מהמהפכה שהממשלה מתכננת במערכת המשפט. לדברי התנועה,  אין להעביר תקציב לזמן כה רב מראש במצב כלכלי לא יציב שכזה, ואשר במהלכו צפויות טלטלות כלכליות קשות ביותר שעוד קשה לחזותן. 

"דווקא בתקופה זאת, בה חשיבות הפרדת הרשויות נמצאת במוקד השיח הציבורי, באה הממשלה ולוקחת מהכנסת את אחד מכלי הביקורת המשמעותיים ביותר שלה: חוק התקציב, ומבטלת אותו", אמר עו"ד אריאל ברזילי, ראש האגף הכלכלי בתנועה לאיכות השלטון. "תקציב דו שנתי הוא לא רק אנטי דמוקרטי ולא אחראי נוכח האזהרות מהתוצאות הכלכליות של המהפכה המשטרית, הוא גם אינו חוקי. אנו מקווים שבג"ץ יבהיר זאת לממשלה, וכך גם ממשלות בעתיד לא ינסו להעביר תקציב דו שנתי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!