דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

החברות הגדולות נגד דרישת ברקת לחשוף רווחים: "דרישה חריגה וקיצונית"

ענקיות המזון והתאחדות התעשיינים דחו את בקשת משרד הכלכלה לשתף נתוני רווחיות בטענה שזו נעשתה בחוסר סמכות, על מנת להסיט את הדיון על יוקר המחייה | לפי האולטימטום שנתן ברקת עליהן להעביר נתוני רווחיות במוצרים בהם הן שולטות בשוק תוך שבועיים

עובד ניקיון בסופרמרקט בירושלים (צילום: אור גואטה)
עובד ניקיון בסופרמרקט בירושלים (צילום: אור גואטה)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

התאחדות התעשיינים דוחה את דרישתו של שר הכלכלה ניר ברקת לקבל נתוני רווחיות של מוצרים מהיבואנים והחברות הגדולים, וטוענת שהדרישה נעשתה "בחוסר סמכות", ובסתירה להחלטות ממשלה אחרות.

במכתב תשובה שנשלח לשר בערב שבועות בשבוע שעבר, מכנות החברות את עיתוי שליחת המכתב "תמוה", ודורשת לגנוז את הדרישות לאלתר.

לפני שבוע העביר משרד הכלכלה פנייה לחברות גדולות, להציג את נתוני הרווח שלהן לגבי שורת מוצרים בהן יש חשד שהן מחזיקות במונופול. הדרישה נעשתה בהתאם לחוק הפיקוח על מחירים, הקובע דרגת פיקוח בה חברה נדרשת לדווח על רווחיות סביב מוצר או שירות, על מנת לקבוע האם יש רווחיות עודפת ואם נדרשות הגבלות נוספות.

במכתב התשובה עונה התאחדות התעשיינים בשם החברות שעל מנת לדרוש מחיר מוצרים נדרש צו מיוחד, המאושר על ידי השרים. מאחר וצו כזה לא פורסם, הם טוענים שהדרישה של הממונה על המחירים, יונתן בצלאל, נעשתה בחוסר סמכות, ושהיא "חריגה וקיצונית". לטענתם גם אם הייתה סמכות כזו, היא נוגעת רק למוצר או שירות ספציפי, ולא ל"בליל של מצרכים המשווקים על ידי כל חברה", כפי שהם טוענים שהיה בפנייה.

התעשיינים אף תוקפים את הפנייה כניסיון "להסיט את הדיון.. ביוקר המחיה ובגורמים האמתיים לו למחוזות בלתי רלוונטיים", ושהיא כוללת דרישה "חריגה וקיצונית, לדיווח על מידע מסחרי רגיש ביותר בהיקפים אדירים". לטענתם מדובר ב'הפליה אסורה', מאחר ולא נעשתה פניה דומות לכל חברות ויצרני המזון, וכי מדובר ב'מסע דיג' לנתוני החברות, שישמש למטרות אחרות.

"הגישה העולה מפניותיך נוגדת את המדיניות העקבית והמוצהרת של ממשלות ישראל לאורך שנים" הם מוסיפים, "לפיה יש להימנע ככלל משימוש בכלי של פיקוח מחירים, נוכח מגרעותיו".

ביום ראשון שעבר משרד הכלכלה העביר מכתב בו דרש מ-15 חברות ותאגידים בשוק המזון הישראלי לחשוף את דוחותיהם הכספיים, לפרט את עלויות הייצור ולחשוף את נתוני הרווח שלהן. לפי הודעת משרד הכלכלה, הדרישה החריגה נעשית במטרה להילחם באינפלציה ובעליות המחירים במשק. בשבועות האחרונים מספר יצרנים גדולים כמו אוסם ותנובה ודיפלומט הודיעו על התייקרות נוספת של מוצריהן.

החברות נדרשו להציג את הנתונים בתוך 21 יום. המהלך הנוכחי כולל חברות מזון ללא הבחנה בין פעילותן כיצרניות מקומיות, זרות או יבואניות. החברות שנכללות במהלך הן: יבואניות המזון דיפלומט ושסטוביץ, ענקיות המזון יוניליוור, אסם, סוגת, החברה המרכזית למשקאות, שטראוס, וילי פוד וכן החברות הבאות: סנו, יפאורה תבורי, תה ויסוצקי, נטו סחר, אבוט, חברת גורי וחוגלה קימברלי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!