דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

בראש העין ובאשקלון: הממשלה אישרה הקמה של 2 תחנות כוח חדשות

התחנות שאושרו הן ״קסם אנרגיה״ ליד ראש העין, והרחבה של ״דוראד״ באשקלון, במטרה להתמודד עם מחסור החשמל הצפוי בגוש דן | השרה סילמן התנגדה: ״יוצר תלות בדלקים פוסיליים״ | האישור נוגע רק לשלב התכנוני וההיתר להקים תחנה תלוי ברשות החשמל  

תחנת הכוח דוראד (צילום: ויקימדיה קומונס)
תחנת הכוח דוראד (צילום: ויקימדיה קומונס)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה אישרה היום (ראשון) בישיבתה הקמת שתי תחנות כוח – האחת היא הרחבת תחנת דוראד בכ-650 מגה-ואט בדרום, והשניה היא תחנת קסם (780 מגה-ואט) של חברת "קסם אנרגיה", הסמוכה לראש העין.

שתי תחנות נוספות שאושרו במוסדות התכנון, אך לא זכו לעת עתה לאישור הממשלה הן תחנת ריינדיר, ליד כפר סבא, ותחנתOPC  בחדרה. הרקע האישור הוא הצפי למחסור בחשמל בגוש דן לקראת שנת 2026, בשל מגבלות ייצור והולכה, וחוסר ודאות לגבי ייצור החשמל במתחם רדינג של חברת החשמל בעתיד.  

לפי משתתפים בדיון, גם הרחבת דוראד וגם תחנת קסם אנרגיה יאפשרו להזרים חשמל לתל אביב. קסם אנרגיה ממוקמת בסמוך לקווי הולכה קיימים, ואילו הרחבת דוראד תהיה רלוונטית לכך בכפוף להקמת קו חשמל תת-קרקעי שמשרד האנרגיה מקדם מאשקלון למטרופולין תל אביב. 

בעוד אגף התקציבים ושר הפנים תמכו באימוץ החלטת המועצה הארצית לתכנון ובניה, קרי, אישור תכנוני של 4 התחנות, השרה להגנת הסביבה עדית סילמן התנגדה לכולן, בטענה כי הקמתן מנוגדת לאינטרס הכלכלי, הבריאותי והסביבתי של ישראל, בדומה לעמדת משרדה בשנים האחרונות.  

לשיטתה, "הקמת התחנות לא תשפר את הביטחון האנרגטי הלאומי אלא תקבע את תלות המשק בדלקים פוסיליים, זאת בניגוד לפעולות אותן נוקטות כלל המדינות המפותחות המעלות את היעדים לאנרגיות מתחדשות ומצמצמות את תלותן בדלקים פוסיליים מזהמים. הממשלה לא יכולה ביד אחת להכריז על כוונתה לעמוד ביעדי פליטות גזי חממה וביד אחרת להכריז על הקמת ארבע תחנות פוסיליות חדשות. ככל שהדבר נדרש לצורכי משק החשמל, יש לאשר בנקודת הזמן הזו אחת מתחנות הכוח". 

עמדת שר האנרגיה, שהתקבלה, היא שמכיוון שלא צריך יותר מ-2 תחנות כוח בעתיד הקרוב, לא נכון לאשר יותר מ-2 תחנות כוח. מכיוון שכנגד כל תחנות הכח בשרון קיים לובי של אזרחים וראשי רשויות שפעיל באופן עיקש כנגד אישורן, אין בכך הסבר כיצד תועדפה דווקא התחנה של "קסם אנרגיה" (בגיבוי מבטח שמיר, מבעלי תחנת אלון תבור), על פני התחנות של חברת ריינדיר (בגיבוי של סימנס) ושל או.פי.סי אנרגיה (בשליטת משפחת עופר).  

האם קסם אנרגיה תזכה בכל הקופה? 

כבר בעת האישור התכנוני של קסם אנרגיה, בלט יתרון אחד של תחנה זו – סמיכותה לקווי הולכה קיימים. הקמת קווי הולכה חדשים עלולה לארוך כעשר ושנים ויותר בישראל, ולכן אישורה התכנוני נראה ישים יותר מהרחבת דוראד בשנים הקרובות. יש תחנה נוספת באיזור המרכז – תחנת שורק, שמקדמת המדינה במכרז BOT, בו היזמים יקימו ויפעילו את תחנת הכח ל25 שנה באיזור ראשון לציון. תחנה זו אמורה לשמש לתגבור כושר היצור בעבור דרום גוש דן, ותחנה נוספת בשרון תתגבר את יצור החשמל גם לחלקו הצפוני.  

לתחנת קסם יש מספר לא קטן של חסרונות, וביחוד קרבתה לאגן ירקון, שהוא מקור מים אסטרטגי לישראל, כשהתחנה נמצאת בתוך רדיוס המגן של קידוחי המים, באיזור שחלקו מסומן כבעל רגישות גבוהה. כל תחנה המייצרת בגז מחוייבת גם בגיבוי בסולר, והחיבור לצנרת הסולר וכלילת מיכלי אחסון בשטח התחנה הוא נקודת תורפה תכנונית בהקשר זה. קרבה זו לקידוחי מים הייתה הסיבה לפסילת אותו השטח בדיוק, בסקר המיקומים האפשריים של חברת ריינדיר. במהלך הדיונים על אישורה, משרד הבריאות, מקורות ורשות המים התנגדו לאישורה על הרקע האיום על מקורות המים, אך ההתנגדות לא הפכה לדרישה חד משמעית לבלום את מתן האישור.  

כעת, נראה שלא נותרו מתחרים לקסם אנרגיה, מה שהפוך את הקמתה לודאית יותר, וגם עשוי להבטיח לה יתרונות כלכליים, לאור התלות שתהיה בה לאספקת החשמל לגוש דן, במקום הליך תחרותי לקביעה איזו תחנה תוקם, כפי שרצו ברשות החשמל ובאגף התקציבים באוצר.  

"אני לא יודע אם יהיה הליך תחרותי או לא", אמר ל"דבר" חזי קוגלר, היזם מאחורי "קסם אנרגיה" ובעברו מנכ"ל משרד האנרגיה. לדבריו, "המדינה יודעת לקבוע ליזמים ולחברת החשמל שמקימה תשתיות, את המחיר שהמדינה מעוניינת בו. יש הרבה הליכים תחרותיים שאפשר לראות דרכם. זה לא שאנחנו עכשיו נכתיב למדינה את המחיר. גם אם היה הליך תחרותי בינינו לבין ריינדיר, היה יוצא אחד שזוכה, עדיין היה נשאר אחד. אם היו רוצים תחרות במרכז היו מקימים 2 תחנות".  

לפי קוגלר, ישנה חוסר הבנה לגבי התמחור של משק החשמל בשיטת SMP, בה תחנות כוח מתחרות זו בזו במודל חצי-שעתי למכירת חשמל למנהל המערכת, וגם במודל השוק, בו תחנה יכולה להתקשר עם לקוח בחוזה אספקת חשמל וירטואלי. במצב כזה, הלקוח משלם לחברה ישירות בעבור ייצור החשמל, כולל דמי הולכה לחברת החשמל, במחיר שסיכמו ביניהם, מבלי שהעלות הזו מועמסת על תעריף החשמל של כלל הציבור. לפי קוגלר "המשק הוא משק ארצי, אנחנו שחקן בודד במסגרת של המשק הארצי הזה", אך בניגוד לדבריו, אילוצי ההולכה והקושי לספק חשמל דווקא לגוש דן, יוצרים מספר משמעותי של שעות בשנה שבהן תיווצר תלות דווקא בתחנת קסם, מה שעשוי לאפשר לה להגדיל את רווחיה. פרט לכך, תחנת כוח בגז זכאית גם לתשלום מהמדינה על שעות זמינות, בהן איננה מייצרת חשמל בפועל. הליך תחרותי, היה יכול להפחית, למשל, את העלות הזו.  

קוגלר סבור שעצם אספקת החשמל לגוש דן חשובה יותר ממחירו. "ההליך הזה שהושלם היום הוא רק סטטוטורי, צריך עדיין לקבוע הליך רגולטורי. דבר אחד חייב להיות לנגד עיני הרגולטורים – יש משבר חשמל בגוש דן מ-2026. אנחנו יודעים להביא פתרון מרכזי לבעיה הזו, וכדי שנוכל לעשות את זה בלוח הזמן הדרוש, אי אפשר להתמהמה. אנחנו מוכנים כבר מאתמול, אבל המדינה צריכה להגיד מה היא רוצה מאיתנו. אצלנו לא צריך תוספת קווי הולכה, זה היחוד של התחנה שלנו". 

לדבריו, "יש שני קווי הולכה סמוכים וזה מה שצריך כדי להוציא את החשמל. זה מצב נדיר – אחד עובר בשטח שלנו ואחד סמוך לשטח שלנו. אנחנו מתחברים לשניהם ושניהם מוליכים חשמל ל 3 תחנות מיתוג שמעבירות חשמל לגוש דן: עתידים לצפון תל אביב, תחנת מיתוג פתח תקווה, ותחנת מיתוג איילון, שזה לדרום גוש דן. כל מה שצריך להקים בשביל זה, זה הקווים בתוך האתר שלנו. זה יתרון אצלנו שאין בכל מקום ויש בקווים האלה קיבולת פנויה לכל טורבינה שהמדינה רוצה". 

קוגלר אומר שאינו יודע מדוע תחנות אחרות נפסלו ודווקא קסם אנרגיה אושרה. "אנחנו עוסקים בתחנה שלנו. אם המדינה זקוקה לעוד תחנות , יש לה תכניות מוכנות לשם כך". מבחינת התחנות שלא אושרו – OPC 2, וריינדיר – עדיין לא מדובר בסוף פסוק, שכן התכניות יחזרו לועדה לתשתיות לאומיות, אך נראה שסיכויי ההקמה שלהן בשנים הקרובות נמוכים.  

בתגובה לאישור 2 תחנות הכח, מסר ארז אריאב, יו"ר פורום התושבים האזורי שרון כרמל, "אני מברך את החלטת הממשלה להסיר מסדר היום תחנת כוח נוספת באיזור חדרה ורוצה להודות לכל האזרחים שפעלו להסרת תחנה זו מסדר היום ב3 וחצי השנים האחרונות. אני קורא לממשלה לפעול לעמידת המדינה ביעדי הפחתת הפליטות וקידום אנרגיה מתחדשת עם אגירה, במקום הקמת תחנות הכח פוסיליות".  

הקמת תחנות הכח נמצאת כעת בידי רגולטורים כמו רשות החשמל ונגה החברה לניהול המערכת, שהן אחראיות על רשיון היצור והקצאת מקום ברשת החשמל. בהינתן האישורים הללו, סלולה הדרך ליזמים להוציא התרי בנייה. 

קידום אנרגיות מתחדשות – תכנית אמיתית או מס שפתיים? 

כחלק מהחלטת הממשלה היום, לפי בקשת השרה להגנת הסביבה, נקבע כי תוך 30 יום יציג שר האנרגיה בפני הממשלה תכנית לקידום אנרגיות מתחדשות, מה שלא נעשה עד כה באופן מפורט.  

הממשלה אישרה היום גם את הצעת משרד האנרגיה לקידום מספר מיזמי רשת וקידום אנרגיות מתחדשות: 

כבל תת ימי 

על מנת להבטיח את הגעת החשמל לאזורי הביקוש במרכז הארץ, יבחן שר האנרגיה והתשתיות את הקמתו של כבל תת ימי להולכת חשמל. זאת, במטרה לשפר את יכולות הולכת החשמל, ובכך להגדיל את אמינות המערכת ולאפשר שילוב מהיר של אנרגיות מתחדשות בהיקפים גדולים. 

100 מיליון ש״ח במענקי אנרגיה לרשויות המקומיות בשנתיים הקרובות 

המשרד יקצה מענקי אנרגיה מקיימת ברשויות המקומיות בתחומי מעבר לתחבורה נקייה, התייעלות באנרגיה, ייצור אנרגיה מתחדשת והטמעת פתרונות לאגירה אנרגיה בנכסי הרשות וכן על ידי ייעוץ לשלטון המקומי וסיוע בהכשרתו של כוח אדם ייעודי לנושא. הרשויות גם יקבלו ממשרד האנרגיה והתשתיות ליווי מקצועי להכנת תכניות אסטרטגיות לשדרוג רשת החשמל, מערכת חלוקת החשמל והטמנת קווי מתח נמוך וגבוה בשטחי הרשות.  

רשת החלוקה – הטמנה ושדרוג 

לפי סעיף נוסף בהחלטה, חברת חשמל תידרש להכין תכנית פיתוח לרשת החלוקה, שתתייחס, בין היתר, לשיפור אמינות האספקה והיערכות לגידול בביקוש לחשמל, לרבות השתלבות כלי רכב חשמליים והטמנת קווי מתח גבוה במרחב העירוני. 

שדרוג רשת החשמל ביהודה ושומרון 

ועדה, בראשה יעמוד מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות, ובהשתתפות גורמים נוספים, שתמפה תוך 120 יום את הפערים המונעים את פיתוח תשתיות החשמל והקמת מתקנים באנרגיה מתחדשת באזורים שבאחריות המינהל האזרחי. 

עתיד יצור החשמל ברדינג 

צוות בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות ובהשתתפות רשות החשמל ומשרד האוצר, אשר יבחן מה החלופה המתאימה להמשך ייצור חשמל בתחנת הכוח – שיפוץ היחידות הקיימות או הקמת יחידות ייצור זמניות חדשות תוך בחינת שילוב ייצור חשמל מבוזר של אנרגיות מתחדשות ואגירה בגוש דן. 

כל התכניות המוזכרות חיוניות לקליטת עוד מקורות יצור של חשמל מאנרגיות מתחדשות ברשת, אך לפי קצב ההתקנות הקיים, ישראל תתקשה לעמוד ביעד של 30% מיצור החשמל מאנרגיות מתחדשות ב2030. לפי הערכות חברת נגה לניהול מערכת החשמל, הייצור בפועל יגיע בשנה זו למספר נמוך בהרבה, וסביר שבטווח של 18%-24% בלבד.  

שר האנרגיה והתשתיות, ח"כ ישראל כ"ץ: "אחד מהאתגרים הדחופים העומדים לפתחנו הוא הצורך הדחוף בהתאמת משק החשמל לדרישות והאתגרים ההולכים וגדלים העומדים בפני מדינת ישראל. עם כניסתי לתפקיד זיהיתי צורך זה, והצעתי הנוכחית מבטיחה את יציבות משק החשמל בשנים הבאות, בין היתר, באמצעות הקמתו של כבל תת ימי חדשני שיתפרש מדרום ועד צפון שיאפשר שילוב מקורות אנרגיה מתחדשים בהיקפים גדולים, לצד השקעה נרחבת ברשויות המקומיות ופיתוח ממשי של תשתיות החשמל ביהודה ושומרון למען רווחתם של כלל אזרחי ישראל. אני מודה לראש הממשלה ולחבריי השרים על אישור ההצעה". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!