דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד האנרגיה

תחנות הכוח חוזרות לשולחן הממשלה: השרים ידונו באישור תחנות חדשות, ובהחזרת תחנת רדינג לפעולה

ההחלטה לאישור התחנות באשקלון, בכפר סבא ובראש העין תובא לדיון לאחר שהוסרה מסדר היום בלחץ רשויות מקומיות | משרד האנרגיה דורש לאפשר לחברת החשמל להקים יחידות ייצור קטנות בתחנת רדינג המיושנת בתל אביב, תוך חריגה מהרפורמה בחשמל

מתחם תחנת הכוח רדינג בתל אביב (צילום: משה שי/פלאש 90)
מתחם תחנת הכוח רדינג בתל אביב (צילום: משה שי/פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה תדון הבוקר (ראשון) במתן אישורי הקמה ל-3 מתוך 4 תחנות כוח פרטיות בגז. לפי , הממשלה תידון בהצעת משרד הפנים, למתן אישורי הקמה ל-4 תחנות כח.

מדובר בפרויקט הרחבה של תחנת דוראד דרומית לאשקלון (650 מגה-ואט), הקמת תחנת "ריינדיר" ליד כפר סבא (1,300 מגה-ואט), תחנת הכוח קסם אנרגיה ליד ראש העין (780 מגה-ואט), ותחנת הכוח OPC 2 בחדרה (הצעת ההחלטה לא מציינת את הספק התחנה).

תושבים רבים בישובים סמוכים מתנגדים להקמתן של שלוש תחנות הכוח בשרון, וראשי רשויות באזור נוטים להתנגד למתן האישור הממשלתי, בשל ההשלכות הסביבתיות המקומיות של הקמת תחנת כוח מונעת בגז ומגובה בסולר. מתן אישור ממשלתי לא מחייב את הקמת התחנות, אך יאפשר לקיים הליך תחרותי מהיר שייבחרו בו חלק מהתחנות להקמה. הצעת ההחלטה, בהתאם לקביעת המועצה הארצית והועדה לתשתיות לאומיות, מאפשרת להרחיב את תחנת דוראד, רק במידה ואחת ותחנות הכח האחרות לא תצא לפועל.

לפני כשלושה שבועות, הממשלה הסירה מסדר היום הצעות החלטה לגבי תחנות כח, וגם את החלטת הממשלה לגבי חוק אקלים, ואישרה רק את פיילוט החשמל הכשר. ללא הקמת תחנות הכוח, ולאור הפיגור המשמעותי בקצב ההתקנות של מתקני יצור של חשמל סולארי, בשנים 2025 עלול להתרחש בישראל מחסור בחשמל. כבר בקיץ הקרוב צפוי אתגר משמעותי למשק החשמל, בשל תקלות בתחנות כוח ישנות של חברת החשמל וקשיים באספקת הפחם לאשקלון, לאחר קריסת העגורן סמוך לתחנה.

הכול חוזר לרדינג 

הרפורמה בחברת החשמל הייתה אמורה לאפשר את מכירת תחנת רדינג המיושנת, והחלפתה ביחידות ייצור חדשות, אך הממשלה נסוגה מהחלטה זו בשל שיקולי נדל"ן. התוצאה היא קושי הולך וגובר לספק חשמל לגוש דן.

בשל כך, נדרשת הקמתה של תחנת כוח נוספת באזור השרון, במקום שחלוף תחנת רדינג בתל אביב לתחנה חדשה וגדולה. במתווה הקיים, תחנת רידינג אמורה לעבור שיפוץ ולחזור לפעולה מ-2026 עד 2030, אך לפי מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, התחנה כה מיושנת, שספק אם תצליח לחזור לכושר פעולה בתום השיפוץ. הוא מציע להתיר לחברה להקים בשטחה יחידות ייצור קטנות יחסית ויקרות שמופעלות בגז, בשל מצב החירום הצפוי בעתיד.

הממשלה תדון בראשון גם בהצעה של משרד האנרגיה, המאמצת חלקית את עמדת המנכ"ל, תוך חריגה מהרפורמה בחברת החשמל. לפי ההצעה החדשה, היא להעניק לחברת החשמל רישיון ייצור חדש, כחלק ממספר חלופות שנשקלות לפתרון מצב אספקת החשמל בגוש דן.

לפי חלופה אחת, חברת החשמל תוכל להקים יחידות ייצור קטנות בגז במתחם רדינג, ותזכה לעדיפות בתחום בשל זיקתה לשטח והעיכובים שתהליך הפרטה יגרום למימוש תכנית חירום. ל"דבר" נודע כי מדובר ביחידות יצור בעלות יעילות נמוכה מתוצרת ג'נרל אלקטריק, שיתרונן היחידי הוא התאמתן למצב חירום, בזכות זמני הקמה קצרים. חלופה נוספת היא הצלחת חברת החשמל להחזיר את אחת או שתי היחידות המיושנות של תחנת רדינג הקיימת לכשירות, ולהפעילן עד 2032. האפשרות השלישית היא לשלב את אחת החלופות בייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת ואגירה. צוות בראשות מנכ"ל המשרד, משרד האוצר ורשות החשמל אמור להגיש המלצות בנושא זה בתוך 30 יום.

קבלת ההחלטה מצריכה גם חקיקה בכנסת, כדי לשנות את כללי הרפורמה, אשר מונעים מחברת החשמל רשיונות ייצור חדשים.

המשרד גם מתכוון לשפר את כושר ההולכה של רשת החשמל באמצעות בחינת קו הולכת חשמל ימי לשם שיפור אמינות ההספקה והגדלת יכולת החיבור של אנרגיה מתחדשת.

משרד האנרגיה יקדם חוסן אנרגטי ברשויות המקומיות 

סעיפים אחרים בהצעת ההחלטה נוגעים ל50 מליון ₪ שיקצה המשרד השנה ובשנה הבאה כדי לסייע לרשויות מקומיות בתחומי מעבר לתחבורה נקיה, יצור אנרגיה מתחדשת, אגירה והתייעלות אנרגטית. צוות נוסף ימפה בתוך 120 ימים את מכלול החסמים לשדרוג רשת החשמל ביהודה ושומרון.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!