דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
30.4°תל אביב
  • 29.8°ירושלים
  • 30.4°תל אביב
  • 27.6°חיפה
  • 28.6°אשדוד
  • 35.6°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 36.1°טבריה
  • 28.4°צפת
  • 32.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

זירת הקריפטו הגדולה בארצות הברית נתבעת על הפרת חוקי ניירות הערך 

רשות ניירות הערך האמריקאית תובעת את חברת קוינבייס האמריקאית על מכירת ניירות ערך בלתי מורשים יום לאחר הגשת תביעה דומה נגד ביננס | גארי גנצלר, יו"ר הרשות: "אנחנו לא צריכים עוד נכסים דיגיטלים, יש לנו נכסים דיגיטליים כמו הדולר, היורו והיין"

מטבעות קריפטו (צילום: שאטרסטוק)
מטבעות קריפטו (צילום: שאטרסטוק)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) הגישה אתמול (שלישי) תביעה נגד זירת הקריפטו קוינבייס, יממה לאחר הגשת תביעה נגד זירת הקריפטו ביננס.

הרשות מאשימה את קוינבייס הפעלת זירה בלתי רשומה למכירת ניירות ערך, ולכן גם בלתי חוקית. הרשות מאשימה את החברה גם בכך שלא נרשמה כראוי כברוקרית וסולקת של ניירות ערך. לטענת קוינבייס, מטבעות ואסימוני קריפטו אינם ניירות ערך ולכן אינם מצריכים רישום – עמדה שרשות ניירות דוחה לחלוטין.

התביעה הגיעה לאחר התראה לפני הליך אכיפה (wells notice) שהוציאה הרשות לחברה בחודש מרץ, מה שסיים חודשים של התדיינות הדדית בין הגופים, שהסתיימו ללא הסכמות. ברשות החליטו פשוט לאכוף את החוק, לאחר שנים ארוכות של ישיבה על הגדר, בהן מליוני אמריקאים קנו נכסי קריפטו והפסידו את רכושם, כשרק בודדים מצליחים לחלץ משהו בחזרה או אף להרוויח.

כמעט כל זירות המסחר בקריפטו פועלות תחת ההנחה שאינן עוסקות במוצר שנמצא תחת פיקוח ולכן כל כללי הגנת המשקיעים לא חלים עליהן. התוצאה היא ערבוב של כספי החברה והלקוחות, אי מניעת ניגודי עניינים בין פעולות שונות שמבצעת הזירה – כמו רישום מוצרים למסחר, סליקה ותיווך.

התביעה כוללת סעיף ספציפי לשירות של קוינבייס בשם STAKING, שדומה להפליא לחוזה השקעה נושא ריבית, בו לקוחות מפקידים מטבעות קריפטו ומקבלים עליהם תמורה תקופתית באותו מטבע.

קוינבייס היום היא חברה מפסידה, המחפש באופן נואש אחר מודל עסקי רווחי, אך תביעת הרשות מאשימה אותה ברווחים של מיליארדים החל משנת 2019, שהושגו באופן לא חוקי, ללא מתן הגנות נאותות למשקיעים. הגשת התביעה מונעת ממנה למעשה מציאת מודל כזה, כמו הצעת מערכות מסחר מסוכנות יותר במינוף, תמורת עמלות גבוהות יותר מלקוחות. המסחר הממונף בקריפטו מתקיים בעיקר בזירות מסחר לא אמריקאיות כמו ביננס.

לפי מנכ"ל החברה, בריאן ארמסטרונג, החברה ניסתה שוב ושוב להירשם באופן חוקי ברשות, אך לא כבורסא לניירות ערך, משום שלעמדתה, נכסי הקריפטו הם לא כאלו. החברה מציינת כי נפגשה כ-30 פעמים ב-2022 עם הרשות בבקשת הכוונה רגולטורית וציות ושדחתה לרישום 90 נכסי קריפטו, לכאורה, בשל אי התאמתם לחוק.

בתביעה שהוגשה אתמול נגד ביננס, הרשות נוקבת בשמות של 12 מטבעות קריפטו כניירות כאלו, מבלי להגביל את ההכרזה לאלו בלבד. הרשות גם מנהלת תביעה ממושכת נגד חברת הקריפטו ריפל, בטענה שריפל הוא גם נייר ערך לא רשום. מטבעות אלו נסחרים גם בקוינבייס ברובם, ולפי גארי גנצלר, ראש הרשות – רוב מטבעות הקריפטו הם למעשה ניירות ערך בלתי רשומים, אם לא כולם.

את הטענות של החברה כאילו הרשות לא מציגה כללים ברורים לקריפטו קל יותר להבין בנוסח הבא – קוינבייס לא רוצה שיהיו כללים כאלה ושלא יוטל שום פיקוח, אלא אם הוא מינימלי ולא גורר עלויות ציות. מדובר במחלוקת יסודית בין הרשות לחברות הקריפטו, שהעניקה אמינות לטענות התעשייה כאשר במשך שנים הרשות נמנעה מצעדי אכיפה כמעט לחלוטין בתחום הקריפטו. כשקויינבייס הונפקה למסחר, הרשות הזהירה כי עמדת החברה שהיא יכולה לפעול ללא פיקוח על המסחר, לא בהכרח מקובלת עליה. לרשות לקח שנתיים לעבור מחוסר ודאות לעמדה נחושה נגד.

למרות אזהרות רבות, הרשות לא ממש פעלה בתחום הקריפטו, עד שקריסת זירת FTX ולחץ פוליטי על הרשות מצד חברי קונגרס, הביא לשינוי מדיניות ומסע אכיפה מקיף נגד מגוון חברות ואישים בתחום הקריפטו, שהונו משקיעים לאורך שנים ממושכות.

כחלק ממשא זה, הרשות גם תובעת להקפיא את נכסי חברת הבת של זירת הקריפטו הגדולה ביננס, הפועלת בארצות הברית – BINANCE US. בינתיים, משקיעים משכו החוצה מביננס הבינלאומית נכסי קריפטו בשווי תיאורטי של 800 מיליון דולר ביממה, שלאחר הגשת התביעה, לפי נתוני חברת ננסן. המסר שמעבירה הרשות היא שאף אחד כיום לא מוגן ואין באמת שום זירה למסחר בקריפטו שמקבלת הגנה מפני אכיפה.

"לא צריכים עוד נכסים דיגיטליים" 

עורך הדין פיטר פוקס, אמר לפיננשייל טיימס כי "התביעה היא מכה בעומק המודל העסקי של זירות למסחר בקריפטו. אם הן יירשמו כבורסות לניירות ערך, הן יהיו בבעיה גדולה, משם שיורשה להן להציע למסחר רק ניירות ערך רשומים. "הן לא יוכלו לעשות כמעט שום דבר ממה שהן עושות כיום", הוסיף.

בעבר, גנצלר עסק באופן אקדמי בקריפטו והעביר קורס על טכנולוגיית הבלוקצ'יין. כיום גישתו צוננת בהרבה. "אנחנו לא צריכים עוד נכסים דיגיטלים, יש לנו נכסים דיגיטליים. קוראים להם הדולר, היורו והיין", אמר בראיון ל-CNBC אתמול. "יש בהירות רגולטורית, למשקיעים מגיעה הגנה וקריפטו הוא לא שונה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!