דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגזין דבר

מיליונים הפסידו מיליארדים: 2022 חשפה את כלכלת הקריפטו במערומיה

NFT (צילום אילוסטרציה: דבר)
הבטחה בלי כיסוי: שוק ה-NFT קרס ב-2022 ביותר מ-90%. גם הטכנולוגיה מתחילה להישבר (צילום אילוסטרציה: דבר)

פשיטות רגל, סוחרים נמלטים, רואי חשבון מתנערים, חקירות, תביעות משפטיות, הסגרה מתוקשרת: 11 הערות על שנת קריסת הקריפטו

ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שלוש עשרה שנים מאז המצאת הביטקוין ועדיין לא נמצאה תכלית חוקית ומועילה למטבעות האלה, למרות השקעות הון מצטברות של עשרות מיליארדי דולרים בחיפוש אחר כזו. לא רק שלא נראה אימוץ המוני של קריפטו, אלא שב-2022 הייתה בריחה המונית ממנו. המטבעות ביטקוין ואת'ר איבדו 75% משווים בסוף 2021 ומחקו לא רק השקעות של כמה חבר'ה באינטרנט, אלא גם של קרנות פנסיה וכרישים משוקי ההון העולמיים.

אשליית הרווח הקל נגוזה. שוק ה-NFT קרס השנה ביותר מ-90% וגרר תביעות נגד מדונה, ג'סטין ביבר וסלבריטאים אחרים שקידמו פרויקטים בתחום. לא רק שה-NFT מציע פיקציה של בעלות, גם הטכנולוגיה עצמה מתחילה להישבר.

מדונה, שאקיל אוניל ג'סטין ביבר ואמינם. קידמו מיזמי NFT – ונתבעו (צילומים: Joel Ryan/Jack Plunkett/Jeff Daly/Invision/AP, File, AP Photo/Charles Krupa)
מדונה, שאקיל אוניל ג'סטין ביבר ואמינם. קידמו מיזמי NFT – ונתבעו (צילומים: Joel Ryan/Jack Plunkett/Jeff Daly/Invision/AP, File, AP Photo/Charles Krupa)

בגדי המלך של הקריפטו כבר לא חדשים, ומתמעטים ה"חכמים במיוחד" שמסוגלים לראות אותם ככאלה. הרוב כבר הבין, יש לקוות, שהמלך עירום (וכדאי שישים על עצמו משהו, כי קר ומכוער להמשיך ככה).

1. כמו מפולת דומינו בהילוך איטי

ב-2022 קרסו מרבית ענקיות המסחר בקריפטו בתהליך שמזכיר מפולת דומינו בהילוך איטי.
באפריל הקריפטו עוד נראה אופטימי, מוגן בצבא לוביסטים בכירים שמוכנים לטרפד ולהטות כל רגולציה.
במאי המצב התערער, עם קריסת הונאת הפונזי טרה/לונה. המייסד, דו קואן, נמלט מצו מעצר ומסתתר כנראה בסרביה. הסתבר שהרבה חברות קריפטו גדולות השקיעו בהונאה זו לא מעט, בתקווה שהשערים יוסיפו לעלות לנצח. להפתעת כולם, זה לא קרה.

תגובת השרשרת הפילה את הקרן Three Arrows Capital, שמחקה כמה מיליארדים מכספי הלוואות שקיבלה מאחרים. המייסדים קייל דייויס וסו זו נמלטו למקום לא ידוע, לא משתפים פעולה עם מנהלי פשיטת הרגל, אך חזרו לצייץ בטוויטר.

קייל דיוויס. הקרן שייסד קרסה, הוא נמלט למקום לא ידוע, אבל חזר לטוויטר (צילום מסך: מתוך ערוץ היוטיוב של OpalesqueTV)
קייל דיוויס. הקרן שייסד קרסה, הוא נמלט למקום לא ידוע, אבל חזר לטוויטר (צילום מסך: מתוך ערוץ היוטיוב של OpalesqueTV)

BlockKFi חטפה מכה אנושה במאי, וסחבה עוד קצת עד שהכריזה על פשיטת רגל בנובמבר. צלסיוס עצרה משיכות ביוני ופשטה רגל ביולי עם כ-300 אלף נושים במיליארדי דולרים. זה לא מנע מהמייסד, הישראלי לשעבר אלכס משינסקי ("בנקים הם לא החברים שלך"), לקחת עשרות מיליוני דולרים לכיסו, חלקם בימי הקריסה ממש. נגד החברה מתנהלות חקירות פתוחות בכמה רשויות אמריקאיות. גם משינסקי לא נרתע וחזר לצייץ בטוויטר.

ביולי פשטה רגל גם פלטפורמת הקריפטו הקנדית וויאג'ר. FTX התכוונה לרכוש את נכסיה תמורת 1.3 מיליארד דולר עם תספורת מכובדת של 30% בלבד ללקוחות, אך קרסה בעצמה בנובמבר.

קריסה זו מהדהדת יותר מכולן לא רק בגלל היקפיה, אלא בגלל הפרופיל הציבורי הגבוה – הפרסומות בסופרבול, מסע יחסי הציבור על "המיליארדר הנדיב", סם בנקמן-פריד; הסלבריטאים היקרים שנתנו חסות; ההופעות בפני בית הנבחרים; והצילומים של בנקמן-פריד עם פוליטיקאים בכירים בזמן שהוא מעל בכספי הלקוחות במיליארדים.

 

מאות עסקים אחרים בכלכלת הקריפטו – זירות מסחר, מלווים, קרנות השקעה וסטארט-אפים קרסו או נסגרו. יחד איתם ירדו לטמיון עשרות מיליארדים של השקעות הון סיכון מהשנים האחרונות.

הנוהג העיקרי ב"כלכלה המבוזרת" היה להקפיד על ריכוזיות ממונפת ומסוכנת: כמעט כולם קנו זה מזה, הלוו זה לזה, ורכשו אחזקות זה בזה. לכן גם התרסקו זה בעקבות זה. היחידים שרואים כעת תמורה יפה להשקעתם הם עורכי הדין של פשיטות הרגל, על חשבון הלקוחות הלכודים כמובן.

2. הרמאים משתכללים

בהיסטוריה הקצרה של הקריפטו לא חסרים רמאים. לדוגמה, הונאת הפונזי של טרנדון שברס, שפעל תחת הכינוי "פיראט בן 40", התרסקה ב-2012. הקרן הפיקטיבית שהקים, "Bitcoin Savings and Trust", ריכזה בידיה 700 אלף מטבעות ביטקוין, שהיוו כ-7% מכל מטבעות הביטקוין שהיו קיימים אז, אך שוויים הלכאורי היה רק 5 מיליון דולר.

בהשוואה, כעבור עשור, סם בנקמן-פריד בן ה-30, מייסד ומנכ"ל FTX, בנם של פרופסורים למשפטים בסטנפורד, הצליח להניח ידיו על מיליארדי דולרים, שרובם לא יחזרו לעולם. מי ששואל איפה הכסף, מוטב שישאל איפה הוא לא. הכסף נשפך על תרומות לפוליטיקאים אמריקאים; רכישות נדל"ן מפואר; השקעות הון סיכון מפוקפקות; פרסום והסכמי חסות יקרים ואגרסיביים; אך בעיקר, כנראה, בהימורים כושלים במסחר בקריפטו.

סם בנקמן-פריד נעצר באיי הבהאמה. מי ששואל איפה הכסף, מוטב שישאל איפה הוא לא (צילום: Royal Bahamas Police Force/Handout via REUTERS)
סם בנקמן-פריד נעצר באיי הבהאמה. מי ששואל איפה הכסף, מוטב שישאל איפה הוא לא (צילום: Royal Bahamas Police Force/Handout via REUTERS)

בנקמן-פריד לא שיטה רק במיליון או יותר לקוחות מכל העולם, אלא גם בכרישי השקעות מקצוענים – סקויה, סופטבנק, טייגר גלובל, בלאקרוק ורבים אחרים, כולל קרן פנסיה. בסקויה אישרו את ההשקעה שלהם ב-FTX, בשיחה עם בנקמן-פריד בזמן שהוא שיחק ליג אוף לג'נדס. החברה אפילו היללה אותו על כך (מידע שנמחק במסתוריות אחרי פשיטת הרגל של FTX).

המוציאה לאור של ליג אוף לג'נדס, Riot Games, התלוננה שבנקמן-פריד גרם נזק למותג שלהם. חבל שלא חשבו על כך כבר כשחתמו על הסכם החסות עם FTX, שחייבת להם 96 מיליון דולר, שלא ישובו לעולם.

לבנקמן-פריד, בחור שאפתן והישגי לכל הדעות, יש דאגות אחרות. הוא ניצב מול תביעה של ועדת הסחר בחוזים על סחורות (CFTC) על הונאה והטעיה; תביעה של רשות ניירות ערך (SEC) ב-7 אישומי הונאה; ותביעה פלילית של משרד המשפטים עם 8 אישומי הונאה וקשירת קשר. מסביב קיימות לפחות עוד 7 תביעות ייצוגיות וחקירות פתוחות בכמה מדינות. אחרי שהוסגר לארצות הברית מאיי באהמה ב-22 בדצמבר, שחרר אותו בית משפט אמריקאי למעצר בית, בערבות עצמית של 250 מיליון דולר.

3. לתפוס סכינים נופלות (פראיירים לא מתים)

מתחת להריסות "שוכבים" לקוחות. למשל, אלי בוזמרובה האמריקאית שחסכה בספטמבר 2020 בוויאג'ר בסך הכול 200 דולר במטבע קריפטו. עם ריבית מובטחת של 9% בתשלום שבועי, 200 הדולרים הפכו תוך שנתיים לאלפים, עד שביולי השנה וויאג'ר קרסה. לאכזבתה של בוזמרובה, היא גילתה מאוחר מדי שכספי החברה היו מבוטחים רק במקרה שהבנק של וויאג'ר יקרוס, ולא במקרה של קריסת החברה. "אני לא מאמינה שחשבתי פעם שזה רעיון טוב", הודתה, "למדתי את הלקח".

מצבה עדיף בהרבה על זה של KL מדובאי, שלווה כספים מהבנק וממשפחתו כדי להשקיע בקריפטו לפי עצות ממשפיענים ברשת. את הכסף העביר לטרה/לונה ואיבד כמעט את כולו. מתוך בושה הסתיר את סחרור החובות שאליו נקלע ממשפחתו, אבל הוא לפחות יודע לאן הלך הכסף.

ללקוחות Stablegains האמריקאית הובטחו 15% ריבית, אך רק באותיות הקטנות של תנאי השימוש סיפרו להם שהכל מבוסס על 20% ריבית שמובטחים למשקיעים בטרה/לונה. מי קורא אותיות קטנות? טרה/לונה הסתברה כהונאה וקרסה תוך יממה, והסיפורים על פיזור השקעות וערבונות ב-Stablegains התאדו במהירות, בדיוק כמו "ההשקעה". החברה התבררה בסך הכול כ"קרן מזינה" להונאת טרה/לונה עם קופון של 5% לעצמה.

גברת אחת מתארת בטוויטר את כישלון ההשקעות של בעלה בקריפטו כ"ניסיון לתפוס סכינים נופלות". דימוי חזק.

מצד שני, החיבה של מהמרי הקריפטו למכוניות יוקרה וריבוי המתרוששים החדשים תרמו להצפת השוק במכוניות יוקרה משומשות. עם ירידת ערך של כ-30% זו כנראה הזדמנות עסקית מעולה (כי ברור שמשקיעי קריפטו שומרים על המכוניות שלהם לפחות כמו על כספם).

4. רואי החשבון מחשבים מסלול מחדש

בשבועות האחרונים ניסתה זירת המסחר ביננס לעצור את השטף בענף, בזכות דו"ח ביקורת ספרים של חברת מזרס, שלפיו לביננס אין שום חור במאזן הנכסים וההתחייבויות. הציבור הבין במדויק את ערכו של הדו"ח והחל למשוך במהירות נכסי קריפטו מביננס. מזרס למדה את הלקח והורידה מהאינטרנט את כל דו"חות הביקורת שביצעה עבור חברות קריפטו, וחדלה לעבוד בתחום בטענה ש"הציבור לא הבין כראוי" את העבודה.

גם פירמת ראיית החשבון ארמנינו, שביקרה את דו"חות FTX ב-2021, הודיעה לאחרונה שהיא יוצאת מהתחום. חברת BDO צעדה בעקבותיהן, אחרי שענקית הקריפטו TETHER נעזרה בסניף האיטלקי של BDO כדי לנסות להקנות אמינות ליציבות המטבע צמוד הדולר שלה.

חברות קריפטו גדולות טוענות שפירמות ראיית חשבון "לא מבינות קריפטו" ולכן לא יכולות לבצע ביקורת ספרים מלאה על הפעילות בתחום. מזל שקיימת חברת קוינבייס האמריקאית, הנסחרת בבורסה, ודו"חותיה מבוקרים במלואם על ידי ענקית ראיית החשבון דלויט. בזכות הביקורת והדו"חות הכספיים קל לראות כמה מצבה גרוע. המניה צנחה ב-88.6% מאז ההנפקה ב-2021, והפסידה חצי מיליארד דולר רק ברבעון האחרון.

5. הגיהנום הוא הזולת רק כשלא מסתכלים במראה

חלק מכוח המשיכה של תחום הקריפטו התבסס, עד השנה, על נרטיב אידיאולוגי טעון בביקורות – מוצדקות ומופרכות גם יחד – על ניהולה של המערכת הפיננסית על ידי המדינה: בזבזנות; חילוצים בלתי מוסריים; הסתרת מינוף וסיכונים; הדפסות כסף פרועות; שחיתות; דירוגים אופטימיים מוטי שוחד; ורגולטורים שבויים בידי טייקונים.

בזכות ההתנגדות האידיאולוגית לפיקוח פיננסי, כלכלת הקריפטו עצמה נגועה בכל אלו וגם בסוגים נוספים ורבים של הונאות, שהמערכת הפיננסית המסורתית מצליחה בדרך כלל למנוע. ב-2022, כשבנקים מרכזיים הפכו תקליט ונקטו צמצום מוניטרי והעלאות ריבית, שוקי הקריפטו התרסקו עמוק מכולם.

יש כאן פרדוקס: הקריפטו הוא "לופט געשעפט" טהור, מנותק לחלוטין מפעילות כלכלית לא ספקולטיבית, אבל זה מה שהופך אותו בפועל לנתון עוד יותר לשליטת החלטות הבנקים המרכזיים (בניגוד גמור להבטחות האידיאולוגיות להתנתק מהתלות בהם). הפרדוקס הזה די פשוט להתרה: רוב המשקיעים בקריפטו מקווים להגדיל את ההון שלהם בכסף מדינה רגיל, לא בקריפטו.

לכלכלת קריפטו יש עוד הישג מפוקפק: היא כה רעילה עד שלעומתה המערכת הפיננסית המסורתית נראית סבבה לגמרי.

6. הלווייתן הכי גדול

הקריפטו נולד בהבטחה להרחיק ממשלות משליטה בכסף, אך ב-2022 ממשלת ארצות הברית היא המחזיקה היחידה הגדולה ביותר בביטקוין. לממשל האמריקאי יש לפחות 214 אלף מטבעות ביטקוין, בלי לקנות ולו אחד מהם. השיטה: להחרים ביטקוין מגנבים.

בנובמבר חולצו 50,676.17 מטבעות מגנב, ש"גילח" את שוק הסמים הבלתי חוקי  Silk Roadלפני שהופל ב-2013. גנב אחר מסר 69,370.22 מטבעות כבר ב-2020, גם הם במקור מ"דרך המשי".

Hard work often isn’t glamorous, but this #neonsign I drew is! ????‍♀️????????#artistsoninstagram #designer #creativity #artstudio #razzleuniverse #razzlekhan

Posted by Razzlekhan on Friday, September 3, 2021

בפברואר התרחשה ממש הזיה: משרד המשפטים האמריקאי תפס שארית של 94,636 מטבעות ביטקוין משלל פריצה לזירת המסחר ביטפינקס מ-2016. ערימה כזו שווה תיאורטית מיליארדים, אך אין דרך אמיתית לממש אותם. המחזיקים בשלל – איליה ליכטנשטיין והראפרית הגרועה בהיסטוריה הת'ר מורגן – נכשלו בהלבנת כמויות קטנות יחסית של ביטקוין ונתפסו לפני שהתקרבו למימוש דולרי משמעותי של הרכוש הגנוב.

המשמעות של אחזקה ממשלתית של מטבעות קריפטו בהיקפים כה גדולים היא שהממשלה יכולה למוטט את השוק בכל רגע שתבחר (ומוטב מוקדם ממאוחר). העיקר שהקריפטו הוא "נכס מבוזר".

7. הטבע רחוק מלנשום לרווחה

למטבעות קריפטו יש תכונה מעניינת: ככל שהם שווים יותר כסף, כך משתלם לבזבז יותר חשמל כדי לקבל אותם. במהלך 2021 הגיעה כריית הקריפטו ליותר מ-1% מצריכת החשמל העולמית, כמחציתה בביטקוין ועוד רבע ברשת את'ריום. בשיא, הקצב היה בין פי 2.5 לפי 3 מצריכת החשמל בכל מדינת ישראל, וכל זה בעיקר מדלקים פוסיליים – שגם מזהמים מאוד וגם פולטים גזי חממה. הדובדבן הקטן למעלה היה ייקור החשמל לשאר האזרחים.

במרץ השנה, הפרלמנט האירופי התכוון להטיל רגולציה נגד קריפטו בזבזני ומזהם, אך חזר בו ברגע האחרון. הישג נאה ללובי הקריפטו, הפסד צורב לשאר הפלנטה.

צריכת החשמל בביטקוין המשיכה לטפס במשך רוב השנה, גם כששער המטבע צנח, פשוט מפני שקצב הייצור וההתקנה של מכונות הכרייה היה איטי יותר מקצב העלייה המטורף בשער המטבע במהלך השנה. ואז, ביום אחד בספטמבר, ירדה צריכת החשמל של רשת את'ריום כמעט לאפס.

איך זה קרה? באמצעות החלפת קוד זללן אנרגיה בשם POW, בקוד אחר בשיטת POS, תהליך שדובר בו כבר ב-2014 והבשיל רק השנה.

קוד POW מניח שכולם מבזבזים אנרגיה ושהרוב הם הגונים. לכן מי שמנסה לרמות, גם מבזבז אנרגיה וגם מוחרם על ידי השאר, ומכאן התמריץ להיות הגון. בקוד POS לא כולם, אלא רק המחזיקים הגדולים, מפקידים מטבעות במעין חוזה השקעה. אחת לכמה זמן המטבעות הנעולים מזכים אותם בפרס – מעין ריבית שנגזרת מכמה שהם הפקידו. אם, באופן סטטיסטי, מישהו מנסה לרמות, כלומר פועל נגד דעת הרוב, הוא מאבד את ההפקדה. כאן יש תמריץ אחר להיות הגון.

אף שקוד POS בנוי בהכרח להעשיר את העשירים (כי רק הם משתתפים בו), ומהווה הפרת חוק ברורה של הפצת נייר ערך בלתי רשום, הוא בהחלט עדיף סביבתית על POW. (אולי בגלל זה התומכים המושבעים של ביטקוין לא מוכנים אפילו לשקול שינוי קוד דומה).

הקריסות האחרונות בשער הביטקוין גרמו גם להפסדים ולפשיטות רגל בחברות כרייה, ולהוצאה מהשקע של אלפי מכונות כריית ביטקוין בלתי כלכליות. כעת הן רק משקל עצום של פסולת אלקטרונית רעילה. ניתוק מכונות כרייה מועיל לטבע, אך הטבע רחוק מלנשום לרווחה. כריית קריפטו גורמת ליותר פליטות גזי חממה ממה שמכוניות חשמליות אי פעם חסכו.

8. גם הבלוקצ'יין לא מה שהיה

תגובה טיפוסית של תומכי קריפטו אומרת ש"בני אדם אמנם מרמים, אבל הטכנולוגיה עצמה מבטיחה". הבעיה היא שלהבטחות הללו אין כיסוי. כסף רב נשפך ללא הצלחות על ניסויים בטכנולוגיית הבלוקצ'יין לשימושים מסחריים שאינם מטבעות קריפטו.

ענקית הספנות מארסק סגרה השנה את פלטפורמת הבלוקצ'יין שלה למעקב אחרי תנועת סחורות, בהיעדר אימוץ ענפי; IBM סגרה בשקט את שירותי הבלוקצ'יין בענן שלה, בהיעדר לקוחות; הבורסה האוסטרלית הפסיקה עד להודעה חדשה (כלומר לנצח) את פיתוח מערכת המסחר מבוססת בלוקצ'יין תוך מחיקה בפועל של השקעה בגובה 170 מיליון דולר אוסטרלי.

כשזה היה אופנתי, ב-2017, הספיקה רק הכנסת המילה "בלוקצ'יין" לשם של חברה לגרום לזינוק במחיר המניה. כיום, ברור יותר מתמיד, שטכנולוגיית הבלוקצ'יין יקרה, איטית, מסורבלת וחסרת כל יתרון של ממש למטרות עסקיות חוקיות בהשוואה לכל טכנולוגיית נתונים ותיקה ומנוסה.

כבר ב-2017 ספרו בדלויט 92% נטישה של פרויקטים בבלוקצ'יין רק ברמת הקוד. ביישום, המצב מביך בהרבה. למרות זאת, מסתמן מודל עסקי אחד שכן עובד: להבטיח שתפתור בעיה כלשהי בעזרת בלוקצ'יין, לגייס המון כסף ולאחר מכן לנטוש את הבלוקצ'יין לגמרי, להשתמש במקומו בטכנולוגיה שכן עובדת ולקבל פרסים על חלוציות בבלוקצ'יין.

9. דבר אחד בכל זאת מועיל

ממשלת אוקראינה פרסמה, אחרי הפלישה הרוסית במרץ, כתובות של ארנקי קריפטו לקבלת תרומות. תורמים, ובהם גם חברות להקת פוסי ריוט הרוסית, מתנגדות המשטר של פוטין, התגייסו למגבית. שווי התרומות שהועברו כך לאוקראינה מוערך ב-100 מיליון דולר.

פוסי ריוט. תרמו לארנק קריפטו שבאמצעותו נרכש ציוד לצבא אוקראינה (צילום: Santiago Felipe/Getty Images)
פוסי ריוט. תרמו לארנק קריפטו שבאמצעותו נרכש ציוד לצבא אוקראינה (צילום: Santiago Felipe/Getty Images)

זירת החלפנות הגדולה באוקראינה, KUNA (שבה מעל 400 אלף חשבונות, 90% מהם של אזרחי המדינה) המירה – כפי שסיפר מנהל הזירה, מיכאל צ'ובאניאן, בראיון לאתר טק-קראנץ' – את התרומות לכסף אמיתי, ובאמצעותו נרכש ציוד לצבא האוקראיני.

גם מתרומות יש מי שמרוויח: כורי הקריפטו, שזכו לעמלות שמנות; והחלפנים, שאפשרו לממשלה לקבל כסף "אמיתי" שיכול לקנות תחמושת, ציוד רפואי ואוכל.

10. בינתיים בישראל: עדיין שוקלים

ב-2022 התברר שחלק גדול מהסכנות העצומות בקריפטו מתממשות הלכה למעשה. זה לא מנע מרגולטורים ישראלים להוסיף ולהתפעל מ"העתיד של העולם הפיננסי". זמנם של רגולטורים קצר ויקר. דו"ח של הכלכלנית הראשית במשרד האוצר פירט 12 עמודים של סכנות – 1 על פוטנציאל, 0 על תועלת מעשית. ולמרות זאת, המסקנות כללו השקעת עוד זמן רגולטורי בלימוד, התקנת תקנות וטיוב רגולציה. הנתונים מצדיקים מסקנות אחרות לחלוטין – הגנה על אזרחי ישראל באמצעות הטלת איסור גורף על קריפטו, ומתן היתר לפעילות רק במסגרת ניסויים מבוקרים ומפוקחים.

נגיד הבנק המרכזי ההודי סבור שכלכלת הקריפטו תהיה הגורם למשבר הפיננסי העולמי הבא. ארגון BIS (ועדת באזל) של הבנקים המרכזיים שואף להגביל חשיפה בנקאית לקריפטו ל-2% (לקריפטו מסוג מפוקח שלא קיים למעשה) ובפועל ל-0% מנכסיו. בנק ישראל מכיר עמדה זו, ובכל זאת סולל את הדרך להתיר לבנקים הישראליים להחזיק קריפטו. כי מה כבר יכול לקרות?

11. שפכו את המים ואין תינוק

אם מתעלמים מכל ההבטחות הלא ממומשות, הפריצות, השקרים, ההונאות, המעילות והגניבות בקריפטו, נשארים רק עם… עוד גניבות, רמאויות ומעילות. "חורף הקריפטו" של 2022 מראה שגם אחרי ששופכים את כל המים, אין שם תינוק.

כיום, זירת המסחר ביננס מרכזת 70% מכלל המסחר העולמי בקריפטו. המטבע הריכוזי TETHER הוא הנסחר ביותר בכלכלת הקריפטו. שתי החברות עדיין מתפקדות, אך לא מומלץ לסמוך על היקפי המסחר המדווחים בקריפטו, חלק לא מבוטל ממנו הוא "מסחר מכובס" על ידי בוטים שמנהלות זירות המסחר עצמן. גם TETHER וגם ביננס מראות סימנים משמעותיים ועקביים של חברות המתנהלות כתרמית.

כלכלת הקריפטו, שהמוטו שלה הוא "אל תיתן אמון, תבדוק בעצמך", מתנהלת בפועל לפי קוד הפוך – "אל תבדוק כלום, תן אמון". להתראות ב-2023!

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!