דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

הערכת חסר, תחזוקה לקוייה ותקלות: פורסמו לקחי משרד האנרגיה מהפסקות החשמל בתחילת החודש

בין היתר נמצא כי חברת נגה לא פעלה להשמיש מספר יחידות שהיו תקולות, וכן לא נלקחו בחשבון סטיות מתחזיות הביקוש בשל מזג האוויר | מנכ״ל משרד האנרגיה: ״אירוע שלא מאפיין את משק החשמל בישראל״

רשת חשמל (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
רשת חשמל (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד האנרגיה והתשתיות פירסם היום (שני) את המסקנות והלקחים העיקריים בנוגע להתנהלות משק החשמל במהלך הפסקות החשמל שאירעו ביום שישי בתחילת החודש, זאת בעקבות בדיקה שערך מנכ"ל המשרד, קובי בליטשטיין, בנושא.

הממצאים מהווים סיכום דיון במשרד האנרגיה עם האחראים על משק החשמל, בעיקר חברת נגה לניהול המערכת וחברת החשמל, האחראית על הולכת החשמל ובמקרי תקלות, על הפסקתו.

לפי הבדיקה, נמצא כי הביקוש לחשמל גדל על היצע החשמל בשל צירוף של נסיבות וכשלים ובניהם: חברת נגה ביצעה הערכת חסר של הירידה בהספק של חלק גדול מיחידות ייצור החשמל בשל עומס החום; מספר יחידות יצור לא היו שמישות בגלל תחזוקה או תקלות עוד טרם האירוע; תהליך גיבוש תחזיות הביקוש בהתאם לתחזית מזג האוויר של נגה לא היה מדויק מספיק ולא לקח בחשבון סטיות ריאליות מתחזית הביקוש; ומערך ניתוקי הצרכנים המתופעל על ידי נגה וחברת החשמל במשותף לא עבד בצורה תקינה ויעילה מספיק.

בממצאים אין חידוש בהשוואה מה שהיה ידוע כבר למחרת האירוע, אך המסקנות לא מתייחסות לתפקוד האנרגיות המתחדשות והספק האגירה הקיים במשק.

מנכ״ל משרד האנרגיה: ״מדובר בצירוף כשלים ונסיבות״

מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות, קובי בליטשטיין: "מדובר באירוע שאינו מאפיין את משק החשמל הישראלי, משק יציב ואמין בדרך כלל. ניתוקי החשמל נבעו מצירוף כשלים ונסיבות נדירות".

למרות דבריו, הנתונים מראים כי איכות אספקת החשמל בישראל נמצאת בירידה, ואילו היקף דקות אי אספקת החשמל השנתי במשק נמצא במגמת עלייה עקבית בעשור האחרון.

במרץ האחרון אמר אמיר שביט, יו"ר רשות החשמל, בוועידה הלאומית לאנרגיה כי: "הבעיה המרכזית במשק החשמל היום היא העלייה בכמות דקות אי-האספקה. כיום יש פי 2 דקות אי-אספקה בשנה לעומת 2010-2011".

לפי בליטשטיין, "כתוצאה מהאירוע הופקו מסקנות ולקחים אשר החלו להיות מיושמים באופן מידי  ויסייעו למשק החשמל להפוך לאמין ויציב אף יותר. מסקנות האירוע הדגישו את האתגר המשמעותי במציאת האיזון בין הביקוש לחשמל לבין ייצור החשמל, בשל הרצון לצמצם למינימום את זיהום האוויר ואת עלויות הייצור למשק וכן את הצורך לרענן את נהלי החירום והממשקים בין הגופים במשק. כמו-כן הנחתי לבצע באופן מיידי בחינה של השפעת שינויי האקלים בטווח המיידי והארוך על ניהול משק  האנרגיה בכלל ומשק החשמל בפרט".

הלקחים אותם מזכיר בליטשטיין הופקו למעשה באופן מיידי, עוד בטרם הסתיימה הבדיקה. כבר בשבוע שלאחר הכשל, הופעלו תחנות פחם ביתר שאת, מה שאפשר את אספקת חשמל אמינה, תוך הגברת זיהום האוויר. יתרון מסוים במתכונת זו, היה אי היזקקות לעוד יחידות ייצור מיושנות, המופעלות בסולר – שהוא גם יקר מאוד וגם מזהם מאוד

במשרד האנרגיה מציינים לטובה את העובדה כי רק 260,000 צרכנים נותקו מחשמל באופן מתגלגל ולא התרחשה הפסקת חשמל כלל ארצית. "זאת בזכות מיומנות אנשי המקצוע המתפעלים את המערכות בחברות הממשלתיות נגה, חברת חשמל ונתג"ז, אשר ניהלו את המשבר בצורה מקצועית ויעילה, תוך תקשורת טובה ויעילה".

ל"דבר" נודע כי בעת תפעול התקלה משרד האנרגיה, נגה וחברת החשמל התנהלו בטונים רמים מאוד זה מול זה, ביחוד לאחר תקלה באספקת הגז במאגר "כריש" שחלה גם היא באותו יום, והעלתה את סף המתח לגבוה עוד יותר.

הממצאים והלקחים המלאים:

    1. בחינה מחודשת של נהלי החירום של חברת נגה ושל מערך ניהול ניתוקי הצרכנים בנגה ובחברת חשמל
    2. ביצוע עבודת מטה בנגה לשיפור תחזיות הביקוש והתאמתם למגמות מזג אוויר קיצוני.
    3. חברת נגה תרכז באופן מיידי עבודה לבחינה מחודשת של ההערכה של ירידת הספקים ותקלות ביחידות הייצור כתוצאה מעומסי חום וצעדים להתמודד עם ירידה זו.
    4. נוהל ניתוק הצרכנים יעודכן ויוגדרו קריטריונים ברורים ושקופים לביצועו
    5. יגובשו נהלים לשיפור התקשורת בין חברת נגה לחברת החשמל בשגרה ובחירום, אשר יכללו נוהל מסודר לשיפור העברת המידע למקבלי ההחלטות בזמן אמת.
    6. בשבועות הקרובים תתבצענה סדרה של הערכות מצב על מנת לוודא הימנעות מאירועים כאלו בקיץ הקרוב.

רשות החשמל נערכה באמצעות שימוע להגברת השימוש בהסדרי "השלה מרצון", בהם לקוחות גדולים מנותקים מחשמל בהתראה קצרה, תוך קבלת פיצוי כספי גבוה על שעות אי האספקה.

מיום חמישי האחרון, הצטרפה תחת הכח "צומת" לצי תחנות הכח במשק, והיא מספקת עד 396 מגה-ואט של חשמל במתכונת פיקרית – תחנה המופעלת בגז ורק בזמני ביקוש שיא. תחנה פיקרית הינה בזבזנית בגז וגורמת לעודף זיהום אוויר, אך מאופיינת בזמני התנעה קצרים ובכך לתת מענה זריז יחסית לתקלות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!