דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
20.5°תל אביב
  • 12.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 24.1°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 13.0°צפת
  • 19.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

עתיד הטורבינות בגולן יוכרע? "המדינה רצתה סולם להרגיע את הרוחות"

שבוע לסיום השיחות בצוות המיוחד לבחינת היתכנות הבנייה של טורבינות על אדמות הכפרים הדרוזים בגולן, והמצב עוד לא ברור | עו"ד ד"ר קייס נאסר, המייצג תושבים בצוות המיוחד: "לא חושב שייבנו טורבינות ב-1 באוגוסט"

טורבינות רוח ברמת הגולן (צילום: דוד טברסקי)
טורבינות רוח ברמת הגולן, אילוסטרציה (צילום: דוד טברסקי)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

פרויקט הטורבינות על אדמות הכפרים הדרוזים ברמת הגולן ירד מהכותרות, אך הדיונים לגביו ממשיכים בצוות מיוחד בראשות המזכיר הצבאי של ראש הממשלה, האלוף אבי גיל. מומחה המקרקעין עו"ד ד"ר קייס נאסר, השותף לצוות המיוחד מטעם בעלי קרקעות דרוזים המתנגדים לפרויקט, סבור שלמרות הכרזת משרד ראש הממשלה על מועד תחום של שיחות עד ה-1 באוגוסט, הבנייה לא תתחדש גם בתאריך הזה.

בשיחה עם "דבר", אמר נאסר כי "יש כאן צירוף של שני דברים, למדינה חשוב לשמור על הקשר עם העדה הדרוזית, והשני הוא שהם לא מתנגדים סתם, אלא באופן מבוסס ומנומק שמצדיק בדיקה יותר מעמיקה ממה שנעשה עד כה. המדינה רצתה סולם להרגיע את הרוחות וזה מה שהצוות הזה עושה".

"הוכחתי שהליך האישור היה מנוגד להנחיות ולא חוקי"

עו"ד נאסר, תושב סמיע, הוא שותף במשרד מ. פירון, ד"ר למשפטים ומרצה באוניברסיטת רייכמן. הוא מייצג את בעלי הקרקעות שפנו אליו אחרי העימותים מול הכוחות שהגיעו לשטח כדי להתחיל את העבודות לבניית הטורבינות. התכנית המקורית של חברת אנרג'יקס כללה עשרות רבות של טורבינות רוח, ובמועד אישור התכנית בוועדה לתשתיות לאומיות היא הוקטנה ל-25 טורבינות בלבד, כשכל אחת מהן עשויה להתנשא לגובה של מעל 200 מטרים.

גם לתכנית המצומצמת הזו קמה התנגדות עיקשת של תושבים דרוזים, שהביאו מכלול של טענות שונות, החל מפלישה לקרקעות, דרך אפשרות להשפעות בריאותיות שליליות, פגיעה בטבע ובנוף וכלה בנזקים כלכליים מהותיים לפעילות התיירות והחקלאות באזור.

עו"ד ד"ר קייס נאסר (צילום: אלבום פרטי, באדיבות המצולם)
עו"ד ד"ר קייס נאסר (צילום: אלבום פרטי, באדיבות המצולם)

לפני כמה שבועות, שלח נאסר מכתב לראש הממשלה, שר הביטחון, היועצת המשפטית לממשלה, הוועדה לתשתיות לאומיות ומשרד האנרגיה, בבקשה לעצירת העבודות ודיון חוזר בתוכנית. במכתב מפורטים שורה של ליקויים שהוא מצא בהליכי אישור התכנית, בהם לכאורה שני מצגי שווא: תושבים דרוזים שדיברו בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) בעד התכנית, מבלי לגלות שהם מקבלים כסף בעבור פעילות זו, ומה שנראה כמצג שווא של מתן אישור מכל בעלי הקרקעות הרלוונטיים לתכנית. לטענת נאסר, חלק מבעלי הקרקעות לא נתנו אישור כזה מעולם. במנהל התכנון שוללים את הליקויים שמצא נאסר, וסמוכים ובטוחים כי כל הבדיקות לגבי הזיקה לקרקע ושאר שלבי האישור נערכו לפי כל הכללים. נאסר טוען אחרת.

"הייתי בישיבה הקודמת לפני שבוע, והכנתי מצגת די גדולה שסיפרה על הפגמים באישור התכנית", אומר נאסר. בפגישה ביום רביעי שעבר הוא הציג מצגת נוספת, ובה פירוט לטענה שהות"ל לא בדקה כראוי את רשימת מבקשי היתרי הבניה, כדי לוודא שהם אכן הבעלים של מכלול הקרקעות בתכנית המאושרת. לפי נאסר, חלק מהקרקע בכלל שייכת לבעלי קרקעות אחרים, שלא חתמו מעולם על חוזה להשכרת הקרקע. "אני הוכחתי שהליך האישור היה מנוגד להנחיות ולא חוקי. זה היה דיון מאוד חשוב ומעמיק שארך 4 שעות. ליועצת המשפטית של הות"ל לא היו הרבה תשובות".

המכתב של נאסר מציג את הליך הבדיקה כפי שתואר בכתב על ידי היועצת המשפטית של הועדה, עו"ד יעל אדורם. לטענתו, למרות שהוא כלל 3 הליכי בדיקה, אף אחד מהם לא הצליב בין שמות מבקשי ההיתר לבין הקרקעות שהם טוענים לבעלות עליהם. לא מדובר בפעולה פשוטה, שכן הקרקע באזור לא מוסדרת כמו רוב קרקעות המדינה, והנושא נמצא במחלוקת עם רמ"י. לפי נאסר, עו"ד אדורם הסתפקה בעדות של עורך דין מקומי, למרות שיש נוהגים אחרים ואמינים יותר, כולל מעורבות הרשויות המקומיות של הישובים הדרוזים עצמם, כדי לקבוע למי שייכת איזו קרקע.

"אם יבטלו עוד טורבינות, לא בטוח שהפרויקט יישאר כלכלי"

נאסר אומר שהמפגש הבא יהיה של צוות מצומצם שיחתור לסיכום התהליך, ושהוא צופה שבהתאם לטענות שהביא, הממשלה תחליט להקפיא את התכנית.

לא יכול להיות שיפסלו רק טורבינות ספורות והאחרות כן יקומו?
"בהתחלה אנרג'יקס הביאה פרויקט מאוד שלם. גם בהסתכלות כלכלית בשבילה, היא לא תיאבק בשביל 10 טורבינות. היא הגישה בזמנו תכנית על יותר מ-80 טורבינות, היו בשלב אחר 45 וככל שהתכנון התקדם המספר ירד בגלל כל מיני קשיים. יש טורבינה שהייתה לה בעיה מצד משרד הביטחון ו-2 שרשות החשמל ביטלה כי הבעלים לא הסכימו. אז היום יש 21. אם יבטלו עוד טורבינות, לא בטוח שהפרויקט יישאר כלכלי. הות"ל אישרה את הפרויקט כי היא ראתה תרומה למשק החשמל, אבל אם יישארו 5-10 טורבינות כל החשיבה משתנה".

בשורה התחתונה, הוא סבור, ב-1 באוגוסט בניית הטורבינות לא תחודש. "זה היה מהלך משותף", הוא מדגיש, "בהובלת השייח מואפק טריף, זה מהלך ציבורי משפטי מאוד רחב".

"גם המיקום הסופי של הטורבינות לא ידוע"

לפי מנהל התכנון, נערכו בדיקות כפולות, גם בחתימת הרשות המקומית וגם בבדיקה מקבילה עם עורך דין מקומי לגיבוי, מידע שהועבר בכתב לעו"ד נאסר. כך למשל, בשלב ההתנגדות לתכנית, אמר חוקר ההתנגדויות למתנגדים, שלוועדה אין סמכות לבחון טענות לזיוף מסמכים לגבי בעלות על קרקע, ורק בית משפט מוסמך לברר טענה כזו. את מסמכי ההיתר עצמם לא ניתן לבדוק, שכן הם חסויים כיום.

"אחרי שהות"ל הוציא היתר הוא הוציא חסיון על ההיתר, כאילו זה סוד בטחוני", אמר נאסר, "אז גם המיקום הסופי של הטורבינות לא ידוע וכל המסמכים של מי שחתם על בקשת ההיתר מבחינת בעלי הקרקעות והשכנים שלהם הם חסויים"

היזמים הסבירו למה הם ביקשו חסיון – כדי להגן על בעלי הקרקעות מפגיעה, לא?
"זה לא סוד בטחוני, זה לא הכור בדימונה, זו בקשת היתר בניה. באמתלה של שמירה על שלומם בעצם חוסה מסמך היתר בישראל".

מה אמרו היזמים בפגישה השנייה?
"הם דיברו בקצרה וחזרו על אותו נרטיב, שהם באו בהסכמת התושבים. לשיטתם, התושבים חתמו ואז התהפכו, אחרי שהם (אנרג'יקס – א.ר.) השקיעו כספים. הם אמרו שאם רוצים שהם יוותרו על הפרויקט, שישלמו להם מיליארד שקלים והם ירדו מהשטח".

מה הייתה האווירה בסוף הדיון ?
"בסופו של יום המזכיר הצבאי גיל הבין שיש בעיה ומתן האישור לתכנית הוא דבר חריג. הכיוון המסתמן הוא שמשרד ראש הממשלה יבקש מהיועץ המשפטי לממשלה, או מהמשנה כרמית יוליס, שאחראית על המקרקעין בישראל, לקיים בדיקה עצמאית, שתבחן גם את הטענות שלנו".

לפי מנהל התכנון, גיל ציין כמה נקודות ספציפיות בלבד, כדי לוודא שלא נפלה טעות, אך לא זיהה בעייה מהותית בתכנית.

אתה קשור לעתירה שמתנהלת בבית הדין בנצרת ?
"לא. אני מייצג בעלי הקרקעות הנפגעים שלא חתמו על חוזה עם החברה והתכנית פולשת לקרקע שלהם. יש בעלי קרקעות נוספים, שהגישו תביעה, והיא קשורה לבעלי קרקעות שכנים של הטורבינות, או לבעלי קרקעות בהן אמורות להיסלל דרכי גישה".

בלי ההתנגדות הפיזית של התושבים לעבודות בשטח, היה בכלל קם צוות כזה?
"אמרתי למזכיר שהתושבים מוצגים כמי שהתנגד לתכנית לגיטימית והם אלימים. אני רוצה להציג סיפור אחר, שהתכנית אושרה בצורה לא חוקית. יש כאן צריוף של שני דברים: הראשון הוא שלמדינה חשוב לשמור על הקשר עם הדרוזים, והשני הוא שהם לא מתנגדים סתם. המדינה רצתה סולם להרגיע את הרוחות, וזה בא לידי ביטוח בהתנגדויות המקצועיות"

זה בעצם הליך לא פורמלי שאין לו מעמד בחוק?
"ודאי שאין לו מעמד בחוק, אבל מה, מי שאישר את התכנית זה ממשלת ישראל, והיא יכולה לשקול את הדברים מחדש. זה הליך אפשרי. הצוות הזה אמור להביא לממשלה או לראש הממשלה את ההמלצה שלו איך מתקדמים עם התכנית הזו. אני די בטוח שאם כרמית יוליס תקיים בדיקה שקופה ומקצועית הם יגיעו למסקנה שהייתה פשלה מאוד גדולה".

תגובת מנהל התכנון: "לטענות המוצגות בכתבה ע"י עו"ד נאסר אין כל קשר למציאות, זאת למרות שקיבל מענה מפורט הן בעל פה והן בכתב.

בניגוד לנטען, במסגרת הגשת הבקשה להיתר נבחנה ביסודיות רבה הבעלות ביחס לכל טורבינה וטורבינה לגביהן הוגשו כל המסמכים הנדרשים בהתאם לנוהל הנוהג ביחס לקרקעות לא מוסדרות ברמת הגולן, והכולל תצהירי בעלים, תצהירי שכנים, חתימה וחותמת של הרשות המקומית בצירוף העתק ת.ז ומפת מדידה חתומה ע"י מודד מוסמך.

כל הקרקעות שלגביהן לא הוכחה בעלות לא נכללו בתוכנית. כפי הנראה, חלק מהבעלים חזרו בהם וטענו לזיופים והעדר חתימה ולכן הופנו להגיש עתירה מתאימה לבית משפט, על מנת שיכריע בטענותיהם שכן מוסד תכנון אינו מוסמך להכריע בטענות מעין אלה".

מחברת אנרג'יקס לא נמסרה תגובה

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!