דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

ועדת העבודה והרווחה ממליצה להעלות את תעריף מרכזי היום לקשיש ב-30%

תקציב מרכזי היום לקשיש לא עלה מפברואר 2021 | ח"כ מירב כהן: "הממשלה תאשר מיליארדי שקלים למטרות מגזריות ופוליטיות, אין 50 מיליון לקשישים?"

קשישים במרכז יום לקשיש (צילום ארכיון: עמותת שילה)
קשישים במרכז יום לקשיש (צילום ארכיון: עמותת שילה)
הדס יום טוב

ועדת העבודה והרווחה בכנסת דנה היום (שני) בקריסת מרכזי היום לקשיש, שתקציבם לא עלה מפברואר 2021. בסוף הדיון, הכריז יו"ר הוועדה, ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה), כי הוועדה ממליצה להעביר את התקציב או להעלות את התעריף ב-30%.

סמי קידר, מנכ״ל ארגון הגג של העמותות (הל"ב) טען כי התעריף לא עלה מפברואר 2021. "רוב החטופות הם ממרכז היום של אשכול", ציין בפתח דבריו. "הקמנו מרכז יום נייד, ומרכזי היום קולטים אנשים מהדרום בכל מיני מקומות. בדיוק בגלל זה, אנחנו בפלונטר. מרכזים יקרסו ולא תהיה כתובת לאלפי זקנים. רואה חשבון שבדק ואומר שהתעריף צריך לעלות ב-30%, הבטיחו לי בפגישה האחרונה שזה יקרה רק בסוף 2024 עד אז מרכזים רבים יסגרו".

ח״כ מירב כהן (יש עתיד), השרה לשוויון חברתי לשעבר, שכינסה את דיון החירום, טענה כי המרכזים נמצאים בסכנת קריסה, כי הם מתוקצבים בחסר. "ארגון הגג דיווח שאפילו הכספים שהובטחו כדי לייצב את המערכת לא הועברו, וכי העדכון האוטומטי גילם עלייה של 1.37 שקל, כי אין תקציב ליותר מזה. כל זה קורה כשהערב תתכנס הממשלה ותאשר מיליארדי שקלים למטרות מגזריות ופוליטיות. איזה סדרי עדיפויות מעוותים".

"בנינו מתווה, לצערי בעקבות המלחמה המתווה במצב שאי אפשר להמשיך אותו ולכן לא מתקדמים איתו", אמרה ורד רוקח, האחראית על התחום מטעם משרד הרווחה. "בזמן מלחמה יש מרכז שסגור לגמרי-מועצה איזורית אשכול. אנשים פונו לבתי מלון יש המון אזרחים ותיקים שהתקבלו במקומות אחרים". ח"כ כהן השיבה לה, "היום יש כספים שעוברים בישיבת הממשלה, אין 50 מיליון לקשישים? זה לא קשור למלחמה זה עניין של סדרי עדיפויות".

ח"כ מירב כהן (צילום ארכיון: דני שם טוב/דוברות הכנסת)
ח"כ מירב כהן (צילום ארכיון: דני שם טוב/דוברות הכנסת)

נטלי גבאי, נציגת הביטוח לאומי, הוסיפה שישנו שיפוי למרכזי היום מרכזים שסגורים לגמרי, הם, בגובה של 70%, ושבמלונות יש פעילות חלופית למרכזי היום. תאיר ראבוחין, רפרנטית הרווחה במשרד האוצר, טענה כי ניתן מענה מספיק לאזרחים וותיקים במלונות. "שיטת המימון שנקבעה שלכל זקן מספר יחידות סיעוד, והוא מחליט איך להשתמש בהן, ויכול לבחור לממן דרך זה את הביקור במרכזי היום. לאחרונה במכרזים יש המון אנשים שמציעים שירות פרטי בתעריף הקיים ואפילו יש תחרות".

בשגרה, פועלים ברחבי הארץ כ-180 מרכזי יום לקשיש, שתפקידם להעניק רשת ביטחון חברתית ובריאותית לקשישים, לאפשר לאזרח הוותיק ולבני משפחתו לקבל שירותים תומכים ולמנוע או לדחות את הוצאתו מהבית למסגרת מוסדית. המרכזים מופעלים באמצעות עמותות שניגשות למרכזים ברשויות המקומיות בכל חמש שנים ונמצאות בפיקוח השירות לאזרח הוותיק במשרד הרווחה.

המרכזים פתוחים 6-5 ימים בשבוע, מהבוקר ועד הצהרים, וכוללים הסעות מהבית למרכז וחזרה, ארוחות בוקר וארוחת צהריים חמה, סיוע בהיגיינה אישית על פי הצורך (רחצה, גילוח, מניקור פדיקור, שירות כביסה ועוד), פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק, בדיקת אחות, טיפול מונע, טיפול סוציאלי וייעוץ גריאטרי ותזונתי לאזרח הוותיק ולמשפחתו, וכן פעילויות חברתיות ותעסוקתיות כגון פעילות גופנית, חוגים ופעילויות העשרה (מחשבים, גינון, חיות מחמד, מלאכות יד ועוד), הרצאות, סרטים, משחקים ותחרויות, טיולים, מסיבות ועוד.

כ-95% מהמבקרים במרכז היום מופנים אליו על ידי הביטוח הלאומי. הביטוח הלאומי משלם למרכז היום על כל מטופל ליום, בהתאם לשני תעריפים: גמלה נמוכה וגמלה גבוהה, לפי התלות שלו, כאשר בנוסף המבקר עצמו נדרש לשלם השתתפות עצמית של 15 שקלים ליום. על כל מבקר בגמלה נמוכה, משלם הביטוח הלאומי למרכז היום 130 שקלים ליום (145 כולל השתתפות המבקר), ובגמלה גבוהה 184 שקלים ליום (199 כולל השתתפות המבקר).

בין העמותות ובין משרד הרווחה קיים הסכם מחייב לפיו המשרד קובע מעת לעת את התעריף שישולם לעמותות בגין הוצאותיהן במסגרת מרכז היום. אך לפי העמותות, למרות עליית המחירים במשק כולל עדכון שכר המינימום שבוצע לא מזמן התעריף שמקבלים מרכזי היום נשאר על כנו. כתוצאה מכך אין הלימה בין התעריף הנמוך המשולם להוצאות בפועל של מרכזי היום בהתאם לדרישות ולתקנים של משרד הרווחה. בשל כך מרכזי יום רבים נמצאים בגירעונות המאיימים על המשך תפקודם.

העמותות קיימו באוגוסט האחרון שביתת אזהרה בדרישה ממשרד הרווחה להעלות את התעריף, ואף תבעו את משרד הרווחה בשל אי כיבוד ההסכם, ודרשו כי גובה התעריף המינימלי לקשיש יעמוד על סך 201.75 שקלים ליום לקשיש, במקום 145 כיום, וגובה התעריף המינימלי לקשיש הסובל מירידה קוגניטיבית או אלצהיימר יעמוד על סך 261.68 שקלים ליום, וזאת במקום 199.38 שקלים כיום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!