דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביטוח סיעודי

בזמן המלחמה: קיצוץ של 1,100 ש"ח בתשלומי הביטוח הסיעודי לחברי קופות החולים

התגמולים למאות אלפי קשישים סיעודיים יופחתו החל מ-1 בינואר מ-6,100 ל-5,000 ש"ח בחודש, בהוראה של רשות שוק ההון עקב חשש מקריסה עתידית של הקרנות | התשלום על הביטוח לחברי 'כללית' יעלה ב-10%

מטפלת עם אדם סיעודי (צילום: phaustov / Shutterstock.com)
מטפלת עם אדם סיעודי (צילום: phaustov / Shutterstock.com)
הדס יום טוב

תגמולי הביטוח הסיעודי הקבוצתי לחברי קופות החולים יופחתו ב-1,100 שקלים החל מהשבוע הבא, ויעמדו על 5,000 שקלים, במקום 6,100 שקלים למבוטחים שהצטרפו לביטוח עד גיל 49, ויופחתו בשיעור דומה ליתר המבוטחים. זאת בעקבות הוראה של ממלא מקום ראש רשות שוק ההון, עמית גל, שנחתמה בתחילת דצמבר במטרה לייצב את קרנות הביטוח הסיעודי הקבוצתי. טיוטת ההוראה עוררה ביקורת חריפה של משרד הבריאות, וגם של הסתדרות הגמלאים, אך היא יצאה לפועל בעיצומה של המלחמה, ללא התערבות ממשלתית שתמנע את הפגיעה במבוטחים הסיעודיים, רובם קשישים.

ההוראה שפורסמה מרחיבה גם את ההחרגה מהכיסוי הביטוחי של ילדים שהאירוע הסיעודי שלהם קרה לפני גיל 5, במקום גיל 3 כיום, מה שיקשה על הורים לילדים סיעודיים לקבל את דמי הביטוח. נוסף לכך תבוטל חובת חברות הביטוח לקיים קרן שנושאת בסיכון של 20% מעלות הביטוחים, מה שיאפשר לחברות לקבוע את גובה הסיכון שיישאו בו בשיח עם קופת החולים, ולאפשר בפועל מצב שלא תהיה קרן סיכונים כלל והביטוח יתבסס אך ורק על ערבות הדדית בין חברי הקבוצה. כלל השינויים ייכנסו לתוקף החל מ-1 בינואר.

למרות שהתשלומים במקרה סיעודי יופחתו בצורה משמעותית, חלק גדול מהמבוטחים ישלמו יותר: קופת החולים כללית, בה מבוטחים 2.5 מיליון איש בביטוח סיעודי, הודיעה על עלייה של 10% נוספים בדמי הביטוח החל מינואר. עקב כך, מבוטחים מגיל 30 ישלמו כ-16 שקלים בחודש; מבוטחים בני 50 ישלמו 110 שקלים; מבוטחים בני 70 ישלמו 263 שקלים; ומבוטחים מעל גיל 81 ישלמו 328 שקלים בחודש. נוסף לכך, גיל תחילת החיוב יירד מ-19 ל-18. העלאת התעריף נובעת מהסכם חדש בין כללית לחברת הביטוח הראל, שמפעילה את הביטוח הסיעודי למבוטחי כללית וסירבה להאריך אותו ללא ההוראה על הפחתת התגמולים.

בקופת חולים מכבי הודיעו כי מנורה מבטחים תתפעל את הביטוח הסיעודי של הקופה החל מתחילת השנה, זאת לאחר שחברת הפניקס, שתפעלה אותו עד כה, הודיעה השבוע שלא תחדש עמה את ההסכם. במכבי לא יהיה שינוי שינוי ברצף הזכויות ולא תהיה בחינה של מצבם הרפואי וביצוע חיתום מחודש, וכל חברי מכבי שיש להם ביטוח סיעודי דרך הקופה יועברו אוטומטית.

בתחילת אוגוסט פרסמה הרשות טיוטת הוראות להפחתה בתגמולי הביטוח החודשיים של הביטוח הסיעודי בקופות החולים מסכום של כ-6,100 שקלים כיום ל-5,500 שקלים, והארכה של תקופת ההמתנה בפוליסות הסיעודיות מחודשיים לחצי שנה. ברשות נימקו את המהלך בעלייה בשיעור התביעות בביטוחים הסיעודיים, וצורך לשמור על יציבות קרנות הביטוח ולמנוע גירעון אקטוארי. זאת, לדבריהם, עקב מגמה של התרבות תביעות מהביטוח הסיעודי, מעבר לצפי שעל בסיסו נוצרה הרגולציה הנוכחית על הביטוחים הסיעודיים הקבוצתיים.

ההצעה זכתה לביקורת קשה משורת גורמים, בהם מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ויו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, שהודיע שייאבק במהלך. בתחילת אוקטובר פרסמה הרשות טיוטה שניה של ההוראות בעקבות בערבות הערות שהתקבלו מגורמים שונים.

כיום, מבוטחים במסגרת הביטוח הסיעודי הקבוצתי לחברי קופות החולים כ-4.6 מיליון אזרחים. הביטוח הסיעודי לחברי קופות החולים מעניק פיצוי חודשי למבוטחים שנכנסו למצב סיעודי ולא מסוגלים לבצע פעולות יום יומיות באופן עצמאי. במסגרת הביטוחים הסיעודיים הקבוצתיים בקופות החולים, משולמים מדי שנה תגמולים בסך של כ-3 מיליארד ש"ח למבוטחים הנמצאים במצב סיעודי.

בשנים האחרונות ישנה מגמה של עליה בתביעות סיעוד, בהתאם למגמת הזדקנות האוכלוסייה, התארכות תוחלת החיים של מטופלים סיעודיים והתפתחויות טכנולוגיות. בהתאם, מספר התביעות המוגשות והמאושרות בביטוח הסיעודי הקבוצתי לחברי קופות החולים עלה בעשרות אחוזים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!