דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

החקלאים נגד קיצוצי האוצר: "יובילו להרס משקים ולפגיעה בביטחון המזון"

ארגוני החקלאים מזהירים מהתוכנית להעביר סמכויות פיקוח למשרד הכלכלה: "עלולה לגרום להצפת ישראל במזיקים שיחסלו ענפי חקלאות" | התאחדות חקלאי ישראל: "צריך דווקא תוספת תקציבית" | שר החקלאות דיכטר: "פנטזיה של האוצר שלא תתממש"

הפגנות החקלאים (צילום: ברייס קני)
הפגנת חקלאים נגד תוכניות לפגיעה בחקלאות (צילום ארכיון: ברייס קני)
מאיה רונן

המגזר החקלאי וארגוני החקלאים נערכים למאבק בתוכנית הקיצוצים שהניח משרד האוצר על שולחנה של הממשלה. יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח ומזכ״ל התאחדות חקלאי ישראל, אורי דורמן, הודיעו שהם מתנגדים בתוקף לקיצוץ המוצע בתקציבי משרד החקלאות: ״במקום לחזק את החקלאות הישראלית, הקיצוץ יוביל להחלשה משמעותית עד כדי הרס של משקים ופגיעה ישירה בביטחון המזון של מדינת ישראל."

החקלאים מוחים נגד הכוונה להעביר סמכויות בתחומי הגנת הצומח והשירותים הווטרינריים ממשרד החקלאות לידי משרד הכלכלה. מהתאחדות חקלאי ישראל נמסר: "זו החלטה חסרת אחריות שעלולה להציף את ישראל במזיקים שיחסלו הלכה למעשה ענפי חקלאות שלמים ויגרמו לנזק בלתי הפיך. הפגיעה תהיה לא רק בחקלאים הישראלים, אלא גם ובעיקר באספקת המזון הטרי ובמשק כולו."

בהתאחדות הביעו תרעומת על עצם הקיצוץ ועל העיתוי: "ראוי היה שתינתן דווקא תוספת תקציבית משמעותית לחקלאות, ובמיוחד נוכח מצבה במלחמה. תוספת שתאפשר לחקלאים לבצע תהליכי עידוד השקעות ופיתוח חדשנות וטכנולוגיות, שיגדילו את התפוקה. כל זאת למען ביטחון המזון של אזרחי ישראל והבטחת חקלאות ישראלית איתנה ויציבה״.

עמית יפרח, מזכ"ל תנועת המושבים (צילום: קובי וולף). "במקום לחזק את החקלאות, הקיצוץ יחליש אותה משמעותית"
עמית יפרח, מזכ"ל תנועת המושבים (צילום: קובי וולף). "במקום לחזק את החקלאות, הקיצוץ יחליש אותה משמעותית"

התכנית הכלכלית אותה מקדם האוצר, באמתלה של מימון המלחמה, כוללת קיצוצי ענק, הפרטת חברות ושירותים, הפסקת תכניות והקטנת תמיכה בעמותות. משמעותה, ככל הנראה, פיטורי מאות עובדים בשירות המדינה, פגיעה בתכניות פיתוח ובאוכלוסיות חלשות, פגיעה בשירותים לציבור וקיפאון בפיתוח תשתיות חדשות. ההצעה לקיצוץ במשרד החקלאות כוללת הפחתה מצטברת של כ-432.3 מיליון שקלים עד 2026 מבסיס התקציב של המשרד, והפחתה של 317 תקני כוח אדם בעלות 89 מיליון שקלים.

התוכנית מוצעת לאחר שהענף נפגע קשות במלחמה, בין היתר בשל השפעת הלחימה ביישובי הגבולות ומצוקת כוח האדם עקב יציאת עובדים זרים מהארץ. לדברי מנכ"ל משרד החקלאות, הקיצוץ מהווה "שיתוק מוחלט של המשרד", והתקציב שיישאר "לא יספיק אפילו לתשלום הארנונה של קמפוס מטה המשרד".

"לא יקל על יוקר המחייה, יעשיר את הטייקונים"

גם בתנועת 'האיחוד החקלאי' מתנגדים לתוכנית הקיצוצים של משרד האוצר. לדברי גורמים בתנועה, מדובר בקיצוץ משולל כל הגיון שיעמיק את המשבר בחקלאות במקום להגדיל את הפריון. בהודעה מטעמם נמסר: "לאחר המכה הכואבת שספג המגזר הכפרי מאז החלה המלחמה, ראוי לחזק את החקלאים ואת הענף למען השמירה על ביטחון המזון ופיזור האוכלוסייה, שאת חשיבותם המחישה המלחמה."

ביחס להעברת סמכויות השירותים להגנת הצומח והשירותים הווטרינרים למשרד הכלכלה נכתב: "ההצעה מצביעה על חוסר הבנה עמוק של הממשלה. זה לא הפתרון למאבק ביוקר המחיה, אלא מהלך שיעשיר את הטייקונים." בתנועה קוראים לממשלה להכין תכנית ארוכת טווח לתמיכה בחקלאות: "דווקא זה הזמן להשקעה משמעותית במחקר ופיתוח, ועידוד לחזרת העבודה העברית דרך שירות לאומי, גרעיני נח"ל, עבודה מועדפת ועוד."

מזכ"ל האיחוד החקלאי, דודו קוכמן. "אין לנו פריווילגיה להפקיר את ההתיישבות בגבולות" (צילום: אלבום פרטי)
מזכ"ל האיחוד החקלאי, דודו קוכמן. "אין לנו פריווילגיה להפקיר את ההתיישבות בגבולות" (צילום: אלבום פרטי)

לדברי מזכ"ל 'האיחוד החקלאי' עו"ד דודו קוכמן: "ממשלת ישראל חוזרת לקונספציה שפשתה בעשור האחרון, לפיה כדי להילחם ביוקר המחיה אפשר לוותר על חקלאות ישראלית. אלא שאין ביטחון מזון ללא החקלאים הישראלים וללא ביטחון הישובים הכפריים".

קוכמן הדגיש שרוב התוצרת החקלאית בישראל גדלה לאורך גבולות המדינה. "מאז קום המדינה, החקלאים הישראלים נושאים הן בנטל הביטחון, בשל פיזורם בגבולות, והן בנטל בטחון המזון, בייצור הקבוע של התוצרת".

לדבריו, מאז אירועי 7 באוקטובר, ובהמשך גם נוכח הלחימה בצפון, ברור שהביטחון וביטחון המזון של ישראל כרוכים זה בזה. קוכמן הוסיף: "אין לנו פריבילגיה להפקיר את ההתיישבות לאורך הגבולות. דווקא בימים אלה יש לחזק את החקלאות והייצור העצמי של תוצרת טרייה."

שר החקלאות: "הודעה על חיסול המשרד"

שר החקלאות אבי דיכטר: "תקציב החקלאות שהאוצר מתכוון להביא לממשלה הוא בעצם הודעה על חיסולו של משרד החקלאות בישראל. הפנטזיה הזו של האוצר לא תתממש. ראינו מה קרה לחקלאות כשמשרד האוצר ניהל אותה במשך השנתיים הקודמות. עד המלחמה, פעלנו רבות לחיזוק החקלאות ותמיכה בחקלאים, המלחמה רק המחישה עד כמה קריטי להמשיך בכך בשנה זו. נירתם למען תקציב הביטחון אך לא נפקיר את החקלאות וביטחון המזון של מדינת ישראל".

ממשרד החקלאות נמסר: "קיצוץ של למעלה ממיליארד ש״ח מתקציב משרד החקלאות הוא הודעה רשמית על חיסולה של החקלאות הישראלית. לא נתפס כיצד מובאת דרישה חסרת אחריות לפגיעה אנושה באחד ממנועי הכלכלה היצרניים בישראל דווקא בשעה קשה זו. ערך התפוקה הכוללת של החקלאות כמנוע צמיחה עומד על יותר מ- 30 מיליארד ש״ח. משמעות ההצעה היא פגיעה בביטחון המזון של אזרחי ישראל."

במשרד החקלאות מדגישים שמדובר בהפקרה של כ-20,000 חקלאים ובני משפחותיהם בישראל וחיסול החקלאות, המהווה משאב לאומי אסטרטגי וחיוני לביטחון המזון. במשרד מבהירים שלא יאפשרו את הפגיעה בביטחון המזון של מדינת ישראל בכלל, ובפרט בשעה שהחקלאים שומרים על קרקעות המדינה ביישובים סמוכי גדר, ממשיכים לעבד את השדות, לחלוב את הפרות ולאסוף את הביצים והכל תחת אש חיה של אויבים בצפון ובדרום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!