דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות ופרשנויות

פרשנות / השותפות הטבעיות: הברית בין דרום אפריקה לחמאס, משנות ה-90 עד ליום שאחרי 7 באוקטובר

עתירת דרום אפריקה נגד ישראל בהאג תואמת את קשריה ארוכי השנים עם חמאס ועם קטאר פטרוניתה | מפלגת השלטון בדרא"פ טענה יום לאחר טבח 7 באוקטובר כי מדובר ב"תגובה לא מפתיעה לאפרטהייד הישראלי" | סקירת ממרי - המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון

2015: ראש הלשכה המדינית של חמאס דאז ח'אלד משעל משוחח עם נשיא דרום אפריקה דאז ג'ייקוב זומה, לפני תדרוך לתקשורת במטה מפלגת השלטון הדרום אפריקאית (צילום:  REUTERS/Siphiwe Sibeko)
2015: ראש הלשכה המדינית של חמאס דאז ח'אלד משעל משוחח עם נשיא דרום אפריקה דאז ג'ייקוב זומה, לפני תדרוך לתקשורת במטה מפלגת השלטון הדרום אפריקאית (צילום: REUTERS/Siphiwe Sibeko)
מכון ממרי
מכון ממרי
המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
צרו קשר עם המערכת:

פניית דרום אפריקה לבית הדין דרום אפריקה לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, בבקשה לפתוח בהליך משפטי נגד ישראל בטענה שהיא מבצעת רצח עם נגד הפלסטינים בעזה.  תואמות את קשריה ההדוקים עם חמאס, ואת שיתוף הפעולה שלה עם נותנת חסותה של חמאס, קטאר.

מפלגת השלטון בדרום אפריקה, מפלגת הקונגרס הלאומי האפריקאי (ANC), לא רק שנמנעה מלגנות את מתקפת הטרור שביצעה חמאס ב-7 באוקטובר 2023, אלא אף פרסמה הודעה בה נכתב כי המתקפה "אינה מפתיעה, לנוכח משטר האפרטהייד הישראלי".

מאז מתקפת 7 באוקטובר, מנהלת דרום אפריקה מגעים רציפים עם חמאס ועם קטאר. משלחת מטעם חמאס התארחה לאחרונה בדרום אפריקה והביעה את הערכתה "לתפקיד של דרום אפריקה בתמיכתה במאבק הפלסטיני".

בנובמבר 2023 נערך ביקור רשמי ראשון של נשיא דרום אפריקה מטמלה סיריל רמפוזה בקטאר, במהלכו דן עם אמיר קטאר תמים בן חמד אאל ת'אני בנושא שיתוף הפעולה הכלכלית בין המדינות, וכן בנושא רצועת עזה. במהלך הביקור, הודיע רמפוזה על הפנייה המתוכנת של דרום אפריקה להאג, כחודש וחצי לפני שנעשתה בפועל.

פגישות רשמיות וערוץ ישיר למקבלי ההחלטות

מאבקה הדיפלומטי של דרום אפריקה נגד ישראל משקף את הברית הפוליטית ארוכת השנים בין חמאס ומפלגת הקונגרס הלאומי האפריקאי, לעתים אף תוך פגיעה מכוונת במעמדה של הרשות הפלסטינית. מאז הקימה את לשכתה המדינית ב-1991, תנועת חמאס שמה לה למטרה לפתח את קשריה עם דרום אפריקה, תוך שהיא מציגה את מאבקה בישראל כמאבק משותף נגד אפרטהייד וגזענות.

בכיר חמאס ולשעבר ראש הלשכה המדינית של הארגון, מוסא אבו מרזוק, העיד בביוגרפיה שלו כי הניסיונות להתקרב לדרום אפריקה החלו ב-1995, עם הקמת ועדה מיוחדת בסודאן לטיפול בנושא. ועדה זו פעלה ליצירת קשרים עם דיפלומטים דרום אפריקאים במזרח התיכון. היא אף הקימה ארגונים המזוהים עם חמאס בדרום אפריקה, כמו מוסד אל-אקצא האסלאמי והמרכז ללימוד המזרח התיכון, לשם פיתוח קשרים עם המוסלמים במדינה.

עליית מדרגה נרשמה ב-2010, בעקבות פגישה רשמית שערך בדמשק ראש הלשכה המדינית של חמאס דאז, ח'אלד משעל עם סגן נשיא דרום אפריקה, קגאלמה מוטלנטה. הקשרים הגיעו לשיאם באוקטובר 2015, כאשר משלחת חמאס בראשותו של משעל הגיעה לביקור רשמי בדרום אפריקה בהזמנת מפלגת הקונגרס האפריקאי בראשות הנשיא דאז ג'ייקוב זומה.

ביקור המשלחת שארך שלושה ימים, כלל סדרת פגישות עם הנשיא זומה, עם חברי הממשלה ועם חברי מפלגת הקונגרס הלאומי האפריקאי. המפלגה אף חתמה על הסכם כוונות עם חמאס "לתמיכה במאבקם למען שחרור פלסטין". בנאום שנשא בפני חברי המפלגה, הדגיש ח'אלד משעל כי האינתיפאדה וההתנגדות יימשכו עד להשגת החירות, ועד שהאדמה תהיה שייכת לפלסטין ולעם הפלסטיני.

ח'אלד משעל מדבר לתקשורת מיוהנסבורג במהלך משלחת חמאס ב-2015 (צילום: REUTERS/Siphiwe Sibeko)
ח'אלד משעל מדבר לתקשורת מיוהנסבורג במהלך משלחת חמאס ב-2015 (צילום: REUTERS/Siphiwe Sibeko)

אבו מרזוק סיפר כי ביקור המשלחת בראשותו של משעל ב-2015 פתח ערוץ קשר ישיר בין הנהגת חמאס לבין מקבלי ההחלטות בדרום אפריקה, וכי מאז רשמה תנועת חמאס שורה של הישגים מדיניים, דוגמת מזכר לשיתוף פעולה בין מפלגת הקונגרס הלאומי האפריקאי ומשלחת פרלמנטרית של חמאס בראשות מחמוד אל-זהאר בדצמבר 2018.

מזכר זה הדגיש את "הזכות ההיסטורית הפלסטינית" וקבע כי דרום אפריקה תפעל ישירות לגייס את דעת הקהל העולמית נגד הכיבוש הישראלי ובעד החרמתו ברמות שונות. ג'קסון מתמבו, יו"ר מפלגת השלטון, אף אמר במהלך ביקור המשלחת, שנערך על רקע מתיחות בין ישראל ודרום אפריקה עקב העימותים בגבול ישראל-עזה (מרץ 2018), כי בכוונת מפלגתו להוריד את דרג הייצוג הדיפלומטי בישראל לקראת ניתוק היחסים עמה באופן מלא.

פנייה למוסלמים בקייפטאון ושיתוף פעולה עם ה-BDS

לדברי אבו מרזוק, שיתוף הפעולה בין חמאס למפלגה השלטת בדרום אפריקה התבטא גם בפעילות פוליטית של חמאס בתוך דרום אפריקה, במטרה להגביר את תמיכת המוסלמים בקייפטאון במפלגת השלטון.

חמאס הקימה את 'הפורום האפריקאי-פלסטיני' (אפרופאל) בדרום אפריקה, וסייעה לו פוליטית ותקשורתית. נוסף על כך, חמאס כוננה שיתופי פעולה עם תנועת ה-BDS וארגונים אזרחיים במדינה. שותפויות אלו אפשרו להפעיל לחץ על הממשלה לנקוט עמדות פרו פלסטיניות ואנטי ישראליות, דוגמת הורדת דרג היחסים בין דרום אפריקה לישראל והפעלת לחץ על מדינות אפריקאיות לא להשתתף בוועידת ישראל-אפריקה בטוגו ב-2017.

בשנים האחרונות פועל הפורום לגיוס תמיכה בחמאס בדרום אפריקה, תוך הבעת תמיכה באלימות וטרור נגד ישראל. עדות לכך ניתן למצוא בהודעות הארגון ברשתות החברתיות השונות. כך, ב-22 במרץ 2022 הופיע בחשבון הפייסבוק של הפורום פוסט לכבוד יום השנה למות מייסד חמאס, השייח' אחמד יאסין, ש"רוח ההתנגדות שלו חייה בקרב הפלסטינים הפשוטים עד היום". הדבר נמשך גם במלחמה הנוכחית: בציוץ ברשת X (לשעבר טוויטר) מ-13 בינואר 2024, הארגון הציג מפגינים ביוהנסבורג בירת דרום אפריקה, הנושאים שלטים עם סמלי חמאס וכיתוב "התנגדות אינה טרור".

16 באוקטובר 2023: טלפון עם איסמעאיל הנייה

הסולידאריות שהפגינה מפלגת 'הקונגרס הלאומי האפריקאי' עם חמאס, נמשכה גם לאחר טבח 7 באוקטובר. הודעה רשמית מטעם המפלגה, שיצאה ב-8 באוקטובר, התייחסה למתקפת חמאס כ"תגובה לא מפתיעה לברוטאליות של שלטון האפרטהייד הישראלי ההתנחלותי".

ב-16 באוקטובר שוחחה השרה לענייני יחסים ושת"פ בינלאומיים של דרום אפריקה, נאלדי פנדור, עם ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הנייה. בנאומה בפני עצרת האו"ם ב-7 בנובמבר, קראה פנדור להוציא צווי מעצר נגד ראש ממשלת ישראל ובכירים נוספים בשל "טבח העם" בעזה, תוך התעלמות ממאורעות 7 באוקטובר.

השרה לענייני יחסים ושת"פ בינלאומיים של דרום אפריקה, נאלדי פנדור, מסבירה את החלטת דרום אפריקה להקפיא את קשריה עם ישראל, 6 בנובמבר 2023 (צילום מסך: Reuters)
השרה לענייני יחסים ושת"פ בינלאומיים של דרום אפריקה, נאלדי פנדור, מסבירה את החלטת דרום אפריקה להקפיא את קשריה עם ישראל, 6 בנובמבר 2023 (צילום מסך: Reuters)

יתרה מכך, ב-6 דצמבר 2023 משלחת של בכירי חמאס ביניהם באסם נעים, חבר הלשכה המדינית של חמאס בעזה, ח'אלד קדומי נציג חמאס באיראן, ועמאד צאבר חבר הלשכה לקשרים בינ"ל של התנועה, נפגשה במטה מפלגת השלטון ביוהנסבורג עם בכירים דרום-אפריקאים, בהם מזכ"ל מפלגת השלטון פיקילה מבלולה. הם דנו ב"ג'נוסייד נגד העם הפלסטיני", ב"דרכים לתמיכה בעם הפלסטיני" וב"הפסקת התוקפנות הישראלית". בכיר חמאס באסם נעים הביע את הערכתו "לתפקיד שממלאת דרום אפריקה בתמיכתה במאבק הפלסטיני". במהלך ביקורה נפגשה משלחת חמאס גם עם ארגונים אזרחיים ברחבי בקייפטאון, דרבן, יוהנסבורג ופרטוריה.

הקשר הקטארי בדרך להאג

קטאר מעודדת את מאבקה הדיפלומטי של דרום אפריקה בישראל לטובת חמאס. לדברי  אבו מרזוק, חמאס היוותה הגורם המניע לשיפור היחסים בין שתי המדינות. לטענתו, "לבקשת" ח'אלד משעל, הוזמן נשיא דרום אפריקה ג'ייקוב זומא לדוחה במרץ 2016 וסך ההשקעות הקטריות בדרום אפריקה הוכפל פי כמה.

כמו כן, לפי מסמכי פרוייקט 'RAVEN' שהודלפו לתקשורת, שגריר קטאר בדרום אפריקה העביר לנשיא דרום אפריקה לשעבר ת'בו מבקי, שגם הוא השתייך למפלגת 'הקונגרס הלאומי האפריקאי', מענק של 2 מיליון דולר עבור "מוסד ת'בו מבקי".

ב-15 בנובמבר 2023, כחודש וחצי לפני הפניה לבית הדין הבינלאומי לצדק, ערך נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה ביקור רשמי ראשון בקטאר, מאז היבחרו לנשיאות. רמפוזה נפגש עם אמיר קטר תמים בן חמד אאל ת'אני, ועל פי הדיווחים בעיתונות הקטארית, השניים דנו בשת"פ בין המדינות "במיוחד בתחום הכלכלה, האנרגיה, ההשקעות והחינוך", וכן "בהתפתחויות האחרונות בשטחים הפלסטיניים הכבושים והמאמצים [להביא] להפסקת אש מיידית".

נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה עם אמיר קטאר בדוחא, 15 בנובמבר 2023 (צילום: Anadolu via Reuters Connect)
נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה עם אמיר קטאר בדוחא, 15 בנובמבר 2023 (צילום: Anadolu via Reuters Connect)

טרם הביקור אמר דובר נשיאות דרום אפריקה, וינסנט מגויניה, כי ב-2022 הפכה קטר לשותפה המסחרית החמישית בגודלה במזה"ת של דרא"פ, וכי הייצוא ממנה לקטר הגיע ל- 206 מיליון דולר. לדבריו, בין השנים 2017-2022 חל זינוק בייבוא של דרום אפריקה מקטאר, והוא הגיע לסכום שנתי של 252 מיליון דולר. עוד ציין מגויניה, כי משלחת אנשי עסקים רמי דרג תלווה את הנשיא רמפוזה בביקורו בקטאר כדי לבחון שיתופי פעולה אפשריים בתחומי התעשייה, האנרגיה, הכרייה, הבריאות, התיירות ועוד. לדבריו, לדרום אפריקה יש השקעות גדולות בקטאר, במיוחד במגזר הפטרוכימי, בשווי כ-8.7 מיליארד דולר.

שגריר קטאר בדרום אפריקה אמר לקראת הביקור כי יחסי שתי המדינות מתפתחים במישור המדיני, הכלכלי והדיפלומטי, מה שבא לידי ביטוי ב-25 הסכמים ומזכרי הבנה משותפים לשתי המדינות, וציין בין היתר שחברות "קטאר אנרגיה" ו"טוטאל" נכנסו כשותפות להסכם קידוחי גז בשדה באגן אוטניקואה בדרום אפריקה.

בעת ביקורו בקטר, במהלך מסיבת עיתונאים לאחר מפגש עם אנשי עסקים קטריים, הודיע הנשיא רמפוזה כי דרום אפריקה תפנה עם מדינות נוספות לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג בשל "פשעי המלחמה" שישראל מבצעת.

ב-2 בנובמבר דיווחה סוכנות הידיעות הקטארית כי שגריר קטר בהולנד, מטלק בן מאג'ד אל-קחטאני, נפגש בהאג עם התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי כרים ח'אן, ודן עמו בין השאר ב"הסלמה ברצועת עזה".

 

הסקירה פורסמה במקור באתר ממרי

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!