דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקציב 2024

פרשנות / העניים ישלמו: הממשלה בוחרת דווקא בהעלאות מיסים שיגדילו פערים

מסי הדלק והפחם שעלו ומסי הטבק והבריאות שצפויים לעלות לא נוגעים בעשירים והחזקים | העלאת המע"מ ב-2025 תהווה מכה קשה במיוחד | השרים מרוויחים פי 9 משכר המינימום, אך לא מהססים לפגוע במי שיש לו הכי פחות

שר האוצר בצלאל סמורטיץ' והשרה אורית סטרוק. סטרוק אמרה שהיא מכירה שרים שלא גומרים את החודש, אך אותם שרים מעלים מיסים בצורה שפוגעת בחלשים באמת (צילום: שרה דיאמנט/Flash90)
שר האוצר בצלאל סמורטיץ' והשרה אורית סטרוק. סטרוק אמרה שהיא מכירה שרים שלא גומרים את החודש, אך אותם שרים מעלים מיסים בצורה שפוגעת בחלשים באמת (צילום: שרה דיאמנט/Flash90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

העלאות המיסים שמשרד האוצר מקדם צפויות להגדיל את הפערים הכלכליים בישראל. לא כלול בהן מנגנון פרוגרסיבי, שיכול לכוון את עליית המס אל העשירים והחזקים. לכן, גם מהבחינה הזו, נראה שהעניים ומעמד הביניים ישלמו את מחיר הגזירות שנועדות לכאורה למימון המלחמה.

למרות ההצהרות של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' על התנגדותם להעלאות מיסים, כבר אושרה העלאת מיסים מסוימים, והחלטות על העלאות  נוספות צפויות לעבור.

אתמול פורסם ב'כאן 11' כי השרה למשימות לאומיות אורית סטרוק (הציונות הדתית) כתבה בהתכתבות פרטית לפעיל מפלגתה כי היא "מכירה שרים שלא גומרים את החודש" וזקוקים לתמיכה מההורים.

שכר הברוטו של שרים הוא כ-53 אלף שקלים לחודש. שכרם נטו הוא יותר מ-30,000 שקלים לחודש. שכר המינימום בישראל עומד על כ-11% משכר השרים בלבד – 5,571 שקלים בחודש. אם, לפי דבריה, אפילו שרים חווים קושי כלכלי, לא ברור מדוע הממשלה בה הם חברים מקדמת צעדים שיפגעו יותר במי שיש לו הכי פחות. צעדים שיציבו עוד מכשולים בתקופה קשה גם כך, בפני אלו שלא יכולים אפילו לחלום על התנאים להם זוכים השרים "שלא גומרים את החודש".

מס הדלק יכביד על ערבים בפריפריה

עליית מס הפחם מוטלת בעקיפין על תעריף החשמל, אותה משלם כלל הציבור בישראל. ביטול ההנחה במס הבלו על הדלק מוטל על כלל בעלי הרכבים. קשה לבצע פילוח מעמדי של השפעת המס הזה, אך ברור כי היא תפגע במיוחד ביישובים הערביים בפריפריה, שם תחבורה ציבורית רלוונטית פחות כחלופה לרכבים פרטיים מאשר בריכוזי האוכלוסייה היהודים.

העלאת המס המתוכננת על הטבק מוגדרת כ"מעודדת אורח חיים בריא", אך לפי צפי הגביה של האוצר, צריכת הטבק לא תשתנה, והמעשנים פשוט ישלמו יותר. גם מס זה מוטה לרעת העשירונים התחתונים, שם שיעור המעשנים גבוה יותר.

העלייה המתוכננת במס הבריאות תוטל על כלל העובדים, אך לא על המעסיקים ועל הכנסות מהון.

דווקא נקודות הזיכוי במס להורים, שמיטיבות במיוחד עם בעלי שכר גבוה, לא בוטלו, ובכוונת הממשלה לחוקק הגדלה שלהן. זוהי חלופה לא מספקת למתן שירותי חינוך חינם מגיל אפס עד שלוש.

העלאת המע"מ תפגע במיוחד בחלשים

בכוונת הממשלה להעלות את המע"מ ב-2025 מ-17% ל-18%, ולקבל על כך החלטה עוד ב-2024. עליה של נקודת האחוז במס זה צפויה להניב 7.2 מיליארד שקלים לקופת המדינה. השפעתו של המע"מ על העשירונים הנמוכים גדולה יותר באופן יחסי, משום שאחוז גבוה יותר מהכנסתם של בעלי הכנסות נמוכות יוצא על צריכה שוטפת ולא על השקעה וחיסכון. גביית סכום כה גדול בצורה כל כך לא פרוגרסיבית תהווה מכה קשה במיוחד בציבור העובד, הוספת פשע על חטאי העלאות המיסים של 2024.

ב-2025 יכנס לתוקף באופן מדורג גם מס על פחמן. בשל כך, בין היתר, המס על גז בישול יעלה ב-30% בשנה הבאה, ופי 5 לאחר 5 שנים. גם עלייה זו צפויה להגדיל פערים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!