הממשלה מעכבת את הגשת התקציב בשבוע נוסף, תוך הפרה נוספת של חוק התקציב, ופגיעה ביכולת הכנסת לדון בו. לפי החלטת הממשלה, המנוגדת לחוק, התקציב היה אמור להיות מוגש בראשון השבוע, באוצר אמרו בתחילה שיוגש היום (שלישי) אך לפי פרסום ב-N12 מהבוקר, באוצר אומרים שהוא יוגש רק בשבוע הבא. הדחייה תותיר לכנסת פחות מ-12 ימים אפקטיביים לדיוני התקציב.
לפי חוק משק המדינה המתוקן, התקציב היה אמור להיות מוגש כבר ב-20 בינואר, על מנת להעניק לכנסת 30 יום לדון בתקציב לפני המועד הנדרש לאישורו ב-19 בפברואר. אם לא יאושר תקציב מתוקן עד תאריך זה, החוק קובע כי יתבצע קיצוץ רוחבי אוטומטי, על בסיס על תקציב 2024 המקורי שעבר לפני המלחמה. מדובר בקיצוץ של כ-67 מיליארדי שקלים, שיביא לשיתוק מיידי של משרדי הממשלה.
הדחייה הנוכחית היא הפרה נוספת של חוק התקציב, לאחר העיכוב בהגשת דו"ח ההפרשים (הסטיות הצפויות בין תקציב 2024 המתוכנן לצפי העדכני) ולאחר הדחייה מ-20 בינואר לראשון השבוע, ואחריה ככל הנראה לשבוע הבא.
היועצת המשפטית של הכנסת עו"ד שגית אפיק דרשה מהיועץ המשפטי של האוצר עו"ד אסי מסינג למצוא פתרון שיאפשר לכנסת את מלוא 30 ימי הדיונים הנדרשים בחוק. מסינג סירב לכך, בטענה שהתקציב המתוקן כולל 30 עמודים בסך הכול, וניתן לדון בו בזמן קצר.
לפי מקורות במשרד האוצר, העיכוב הנוכחי נועד לאפשר להשלים עבודה משפטית לגבי חלק מסעיפי התקציב, לרבות סעיפים קואליציוניים, אותם מבקש שר האוצר בצלאל סמוטריץ (הציונות הדתית) להעביר כחלק מחוק התקציב המתוקן ולא רק באמצעות סעיפי רזרבה בהם תדון ועדת הכספים בהמשך השנה.
מבחינה מעשית לא מדובר בהבדל משמעותי, אך העברת סעיפים אלו בתקציב ולא בוועדת הכספים עשויה לחסוך לשר סיקור שלילי בעתיד. לאור הלחץ הציבורי הגדול מאז פרוץ המלחמה לקצץ סעיפים קואליציוניים, דיונים בוועדת הכספים המוקדשים לסעיפים אלו עלולים לעורר ביקורת ציבורית ותקשורתית.
הצעת הממשלה לתיקון תקציב 2024 מבוססת על תוספות גדולות למימון המלחמה בהיקף של קרוב ל-70 מיליארד שקלים, לצד קיצוצים נרחבים של מיליארדי שקלים והעלאות מיסים, בהיקפים שאינם ברורים לחלוטין. לפי הצהרת האוצר מדובר בהתאמות של 20 מיליארד, אילו לפי בנק ישראל מדובר ב-17 מיליארד, ונוסח החלטת הממשלה בנושא אינו חד משמעי. רק כשתוגש ההצעה המפורטת לכנסת יהיה ניתן לדעת את היקפם המדויק של צעדים אלו.