דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

המשרד להגנת הסביבה קבע: השימוש בפחם באורות רבין יסתיים ב-2025; במשק החשמל לא משוכנעים

באיגוד הערים לאיכות הסביבה שרון כרמל חוגגים את פרטי ההיתר כניצחון שהטמיע את כל דרישותיהם, אך גורמים במשק החשמל טוענים שבמידת הצורך, השימוש בפחם יימשך גם אחרי 2025

ארובות תחנת הכוח אורות רבין בחדרה (צילום: דורון הבסי)
ארובות תחנת הכוח אורות רבין בחדרה (צילום: דורון הבסי)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

היתר הפליטה לתחנת הכוח אורות רבין, שפרסם אתמול (שני) המשרד להגנת הסביבה, קובע מתווה לסיום השימוש בפחם. באיגוד הערים לאיכות הסביבה שרון כרמל חוגגים את פרטי ההיתר כניצחון שהטמיע את כל דרישותיהם, אך גורמים במשק החשמל טוענים שבמידת הצורך, השימוש בפחם יימשך גם אחרי 2025.

תחנת אורות רבין נחשבת למתקן הבודד המזהם בישראל, משום שהיא כוללת ארבע יחידות מיושנות ולא יעילות לשימוש בפחם, ועוד שתי יחידות חדשות מעט יותר, שכוללות מתקני הפחתת זיהום.

היתר הפליטה קובע שב-2026 ארבע יחידות ייצור בפחם יושבתו לחלוטין. "בעל מקור הפליטה לא יקיים פעילות של ייצור אנרגיה באמצעות פחם ביחידות הייצור MD1, MD2, MD3 ו-MD4, לרבות לא לשם שמירה על כשירות או גיבוי למערכת החשמל, אלא אם הותקנו ביחידות אלה אמצעים להפחתת פליטות העונים לדרישות הטכניקה המיטבית הזמינה". האמצעים המדוברים הם "סולקנים" להפחתת פליטות, ועולים מיליארדי שקלים, כך שלא סביר שיותקנו אי פעם בעוד יחידות פחמיות בישראל.

גם שתי היחידות הנותרות בפחם יורשו לפעול רק 144 שעות בשנה באמצעות פחם, או 440 שעות באישור מיוחד. ההיתר מגדיר לוחות זמנים, שלפיהם יחידה 5 תעבור לשימוש בגז עד מרץ 2026, ואילו יחידה 6 – עד ספטמבר 2026.

הישג חשוב נוסף הוא שהוראות האחסון של ערימות הפחם והטיפול באפר הפחם עודכנו, כך שפחות פחם ואפר פחם יגיעו לאוויר ויפגעו בבריאות התושבים הגרים בסביבה, כמו תושבי שכונת חפציבה בחדרה.

יו"ר איגוד ערים שרון כרמל וראש המועצה האזורית חוף הכרמל אסיף איזק: "ההחלטה על סגירת יחידות 4-1 והעברת 6-5 להפעלה בגז טבעי היא הישג עצום, שלאחר 45 שנה ישפר משמעותית את בריאותם ואת איכות חייהם של תושבי המרחב. אנחנו מברכים את המשרד להגנת הסביבה על קבלת כלל השגות הצוות המקצועי של האיגוד. נפעל במלוא הכוח כדי שההחלטה תיושם בלי לאשר פרצות להפעלה נוספת של היחידות הפחמיות".

האיגוד והתושבים דרשו שהפסקת השימוש בארבע היחידות הפחמיות הישנות ביותר יהיה סופי, ללא הפעלתן במתכונת שימור, אך למרות ההישג בהיתר, ייתכן שהשימוש בפחם יימשך גם אחרי 2026.

אסיף איזק. "הישג עצום, שלאחר 45 שנה ישפר משמעותית את בריאותם ואת איכות חייהם של תושבי המרחב" (צילום: איגוד ערים שרון כרמל)
אסיף איזק. "הישג עצום, שלאחר 45 שנה ישפר משמעותית את בריאותם ואת איכות חייהם של תושבי המרחב" (צילום: איגוד ערים שרון כרמל)

מקורות במשק החשמל אמרו ל'דבר' כי נוסח ההיתר אינו סוף פסוק מבחינת השימוש בפחם. במאי השנה יעברו שתי יחידות פחמיות למצב שימור, ועוד שתיים ב-2025, רק עד תחילת 2026. אחסון הפחם ימשיך, ונגה תוכל להשתמש בפחם במצבי חירום – למשל כשיש השבתה של אסדת גז, כפי שקרה במאגר תמר במלחמה הנוכחית.

אין דרך מעשית לאפשר שימוש בפחם בחירום, בלי מתכונת שימור, שכוללת הפעלה של כל יחידה במשך ארבעה שבועות בשנה. בלי שימור, השימוש בתחנה עלול להגיע בסבירות גבוהה לכשל בחירום, והיא לא תצליח לייצר חשמל. הפעלה במתכונת שימור, כלומר שבוע הפעלה בכל רבעון לכל יחידה, כולל פליטה גדולה של זיהום אוויר בשל הליכי התנעה קרה ממצב של יחידה דוממת לייצור מקסימלי של חשמל, שנמשכים 40-36 שעות. גם כשיש הפעלה במתכונת שימור, לא בטוח שהיא מספיקה כדי להצליח לשמר תחנות כה ישנות בכושר תפקוד.

יחידות 4-1 הן מיושנות ביותר ופועלות משנות ה-80 ללא סולקנים, שמפחיתים זיהום מסוג תחמוצות אוויר חנקן וגופרית דו-חמצנית. שתי היחידות האחרות בתחנת הכוח אורות רבין, יחידות 6-5, גדולות וחדשות יותר ומותקנים בהן סולקנים. ביולי 2018 קבעה הממשלה שהפעלתן השוטפת של יחידות הייצור הפחמיות המזהמות 4-1 תסתיים עד 1 ביוני 2022, ויוקמו שתי יחידות חדשות, 70 ו-80, האמורות לפעול באמצעות גז טבעי. אולם באוקטובר 2021, הודיעה חברת החשמל שלא תצליח לעמוד ביעד שהוצב לה, והיחידות הפחמיות המשיכו לפעול עד היום, תוך גרימת נזק בריאותי וכלכלי. החברה סובלת מעיכובים ארוכים בהשלמת הקמתן של יחידות ייצור בגז, שכל אחת מהן מחליפה מעשית שתי יחידות ייצור מיושנות בפחם.

משרד האנרגיה: "המדיניות של שר האנרגיה היא שעד סוף 2025 יהיה שימור, ולאחר מכן הנושא ייבחן. ככל שיוחלט להאריך את השימור, נבדוק את עדכון היתר הפליטה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!