דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.0°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.1°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 23.0°טבריה
  • 15.2°צפת
  • 22.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הגדלת תקציב רשות המיסים תכניס לארה"ב 561 מיליארד דולר בתוך עשור

תוספת התקציב שקידם הנשיא ג'ו ביידן לשיפור האכיפה העלתה את ההכנסות ברמה שמכה את התחזיות | למרות זאת, מתכננים הרפובליקנים לקצץ בחזרה את התוספת, מה שייתן בפועל הטבת מס לעשירים

מטה רשות המיסים בוושינגטון, ארה"ב (צילום: אנדרו קלי/רויטרס)
מטה רשות המיסים בוושינגטון, ארה"ב (צילום: אנדרו קלי/רויטרס)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

רשות המיסים האמריקאית (IRS) תגבה 561 מיליארד דולרים נוספים בעשור הקרוב בזכות חקיקה שהוביל הנשיא ג'ו ביידן שתגדיל את תקציב האכיפה, כך העריכו הרשות ומשרד האוצר האמריקאי בניתוח משותף שפרסמו בשבוע שעבר. תוספת התקציב הגיעה כחלק מחקיקת הדגל הכלכלית של ביידן, "החוק לבלימת האינפלציה". הרפובליקנים שואפים להפוך את המהלך של ביידן ולקצץ את תקציב הרשות.

"החוק לבלימת האינפלציה" הוא למעשה חבילת חוקים, שעיקרה סבסוד תעשיות ירוקות, תמיכה בתוכניות לביטוח בריאות בר השגה וצעדים להגדלת הכנסות. אחד מהצעדים הללו הוא שיפור האכיפה של גביית המיסים, לצד קביעת מס חברות מינימלי של 15%. החקיקה כללה גם רפורמה בקביעת מחירי התרופות, שהורידה את מחירי התרופות ולכן גם את הוצאות הממשל הפדרלי על סבסוד תרופות. בעזרת צעדים אלו הצליח ביידן להרחיב את ההשקעות הממשלתיות תוך צמצום של הגירעון התקציבי.

תחזית ההכנסה גדלה פי שלושה

כעת מתברר שהגברת האכיפה בתחום המיסוי משמעותית בהרבה משחזו בתחילה. משרד התקציב של הקונגרס, אשר מפיק ניתוחים ותחזיות כלכליים לקונגרס, חזה בסוף 2022 צמיחה של כ-180 מיליארדי דולרים בעשור שבין 2022 ל-2031. ההערכה מהשבוע שעבר גבוהה פי שלושה מאותה תחזית: 561 מיליארדי דולרים באחת עשרה השנים הקרובות. מעבר לכך, לפי הניתוח, חיזוק תקציבי נוסף של הרשות יביא את הסכום ל-851 מיליארדי דולרים באותה תקופה.

הנתונים מגיעים על רקע התחממות המרוץ לנשיאות, שבו כמעט בוודאות יתמודדו הנשיא המכהן ביידן מול הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. על אף שכלכלנים רבים משבחים את ביצועי הכלכלה האמריקאית, שהצליחה לשמור על צמיחה בריאה לצד הורדת האינפלציה, נראה שביידן מפסיד בדעת הקהל בתחום הכלכלי.

הדו"ח משמש את תומכיו של ביידן ושל המדיניות הכלכלית שלו בקמפיין הבחירות. הוא משמש גם במאבק נגד המהלך של המפלגה הרפובליקנית לקצץ את תקציב רשות גביית המיסים, ובכך למעשה להפוך את המהלך של ביידן. תקציב הרשות כבר קוצץ ב-20 מיליארד דולרים לעשור הקרוב, במסגרת פשרות בקונגרס סביב תקרת החוב. החל מבחירות האמצע, נהנים הרפובליקאים מרוב בבית הנבחרים שמחייב את הסכמתם להעברת חוקים בקונגרס האמריקאי.

הרפובליקנים מתנים את התמיכה בישראל בצמצום אכיפת המס

כעת מנסים הרפובליקנים להעביר חוק שנועד לספק סיוע ביטחוני לישראל, ומכיל בתוכו קיצוץ נוסף בכספי הרשות. ביידן כבר הודיע שיטיל עליו וטו. החוק הגיע כחלופה להצעה מהצד הדמוקרטי, שכללה סיוע ביטחוני לישראל ואוקראינה, ועסקה בעיקרה במימון ובסמכויות הקשורות בבלימת גל המהגרים הבלתי החוקיים הנכנסים לארה"ב דרך גבולה הדרומי עם מקסיקו.

יוזמי החוק הדמוקרטים ניסו להעבירו בתמיכה של לפחות חלק מנציגי המפלגה הרפובליקנית, אבל נכשלו. בשבוע שעבר החוק נפל כשהרפובליקאים צופפו שורות מאחורי המועמד המוביל שלהם טראמפ, שהצהיר שהם לא יתמכו בחוק. אפילו חברי קונגרס שהתבטאו בעד החוק, הצביעו נגדו.

הפגיעה בתקציב הרשות היא בפועל הקלת מס לתאגידים ולפרטים העשירים ביותר בארה"ב, שכן הפערים באכיפת המס מתרכזים בקצה העליון של חלוקת ההכנסות. הרפובליקאים מציגים את ההפחתות כקיצוץ לטובת הפחתת הגירעון אך הנתונים מראים בבירור שהתוצאה תהיה הגדלת הגירעון עקב ירידה נרחבת בגבייה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!