דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
19.0°תל אביב
  • 13.5°ירושלים
  • 19.0°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 16.3°באר שבע
  • 23.5°אילת
  • 18.5°טבריה
  • 12.0°צפת
  • 18.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אירוויזיון 2024

מארגני האירוויזיון: ישראל תשתתף בתחרות ב-2024; השיר של עדן גולן נבחר וייחשף בקרוב

מנכ"ל איגוד השידור האירופי, נואל קורן, הגיב לפניות להדיח את ישראל בשל המלחמה בעזה: "זו לא תחרות בין ממשלות" | הוועדה המקצועית בחרה בין שיר שיצר הצוות שעמד מאחורי Unicorn לבין שיר של מפיק זוכה האירוויזיון Toy, סתיו בגר, וכותבי הלהיטים קרן פלס ואבי אוחיון

עדן גולן, נציגת ישראל לאירוויזיון 2024 (צילום: שי פרנקו)
עדן גולן, נציגת ישראל לאירוויזיון 2024 (צילום: שי פרנקו)
מאור הוימן

ישראל תשתתף באירוויזיון 2024, כך קבע השבוע מנכ"ל איגוד השידור האירופי (EBU), נואל קורן. מתחילת המלחמה בעזה נשמעו קריאות להדיח את ישראל מהתחרות. בשוודיה ובפינלנד חתמו אלפי מוזיקאים על עצומות שקוראות להדחת ישראל, והנציגים הנבחרים בנורווגיה, בבריטניה ובפינלנד הצטרפו אליהן. עם זאת, אף גוף שידור לא איים מפורשות שיחרים את התחרות אם ישראל תשתתף.

השבוע זכתה ישראל לרוח גבית מ-400 כוכבים בהוליווד, שחתמו על עצומת תמיכה. ברשימת החותמים: זוכת האוסקר הלן מירן, השחקנים ליב שרייבר וג'וליאנה מרגוליס, מגישת הטלוויזיה שרון אוסבורן והמוזיקאים בוי ג'ורג', סולן להקת קאלצ'ר קלאב, וג'ין סימונס, סולן להקת קיס. "ישראל נלחמת בארגון טרור ששבר הפסקת אש ורצח יותר מ-1,200 בני אדם", כתבו הכוכבים. "סבב הלחימה הנוכחי אינו מלחמה שישראל רצתה בה או התחילה בה. אלו שקוראים להרחקת ישראל מהאירוויזיון מערערים על רוח התחרות והופכים אותה מחגיגה של אחדות לכלי פוליטי".

עמדת איגוד השידור האירופי לא השתנתה, וקורן אמר השבוע: "תחרות האירוויזיון היא אירוע מוזיקה א-פוליטי, ותחרות בין גופי שידור ציבורי שחברים ב-EBU. זו לא תחרות בין ממשלות. בדקנו את רשימת המשתתפים בתחרות, והסכמנו שתאגיד כאן עומד בכל חוקי התחרות לשנה זו ויכול להשתתף, כפי שהיה ב-50 השנים האחרונות".

קורן התייחס למקרה של הדחת רוסיה מאירוויזיון 2022 בעקבות פלישתה לאוקראינה. "במקרה של רוסיה, גופי השידור הרוסיים עצמם הושעו מה-EBU עקב הפרות מתמשכות של חובות החברות והפרה של ערכי השירות הציבורי. היחסים בין כאן ובין ממשלת ישראל שונים מהותית מהיחסים הקיימים בין אותם חברים רוסים למדינה. ממשלת ישראל מאיימת בשנים האחרונות לסגור את התאגיד".

רוסיה הודחה מהתחרות ב-2022 אחרי איום של שבע מדינות חברות שלא ישתתפו בתחרות לצד רוסיה. נוסף על כך, רוסיה הודחה לפני כן מתחרויות בינלאומיות אחרות, בהן תחרויות ספורט ותרבות, ולכן ה-EBU רק המשיך את המדיניות שהייתה מקובלת אז באירופה. להבדיל, ישראל לא הודחה עד כה מאף תחרות, וגם איגוד ההוקי קרח הבינלאומי, שהכריז על הדחת ישראל, חזר בו מהחלטתו.

קרב ענקים: צוות Unicorn או מפיק Toy?

עדן גולן, בת 20 מתל אביב, תייצג את ישראל בתחרות במאלמו, שוודיה, במאי, אחרי שניצחה בתוכנית "הכוכב הבא לאירוויזיון". המלחמה בעזה היא לא העניין הפוליטי היחיד שהסעיר את היבשת בעקבות בחירתה: העיתון האוקראיני הנפוץ "בולבאר גורדונה" דיווח יומיים אחרי בחירתה של גולן ש"זמרת שהתגוררה במוסקווה והופיעה בחצי האי קרים תייצג את ישראל באירוויזיון". יחסי רוסיה-אוקראינה כבר השפיעו רבות על האירוויזיון בשנים האחרונות, ולא רק על נציגי שתי המדינות. עם זאת, במדינה לא נשמעו קריאות של גורמים רשמיים נגד גולן.

ינון יהל (מימין) וסתיו בגר. מכונות להיטים משומנות (צילומים: יונתן קורי/ויקימדיה, אופיר ליבוביץ'/ויקימדיה)
ינון יהל (מימין) וסתיו בגר. מכונות להיטים משומנות (צילומים: יונתן קורי/ויקימדיה, אופיר ליבוביץ'/ויקימדיה)

הוועדה המקצועית בחנה הערב (מוצ"ש) את שני השירים, ערכה הצבעה, והעבירה ל-EBU את השיר המנצח לאישור. בראשות הוועדה עומד עפרי גופר, מנהל תחנות המוזיקה בכאן, וחברים בה יואב צפיר, טמירה ירדני וסיון יאנג מ"טדי הפקות", חברת ההפקה של "הכוכב הבא לאירוויזיון", ואנשים מתחום המוזיקה מתוכניות הרדיו והטלוויזיה של התאגיד. תאגיד כאן החליט בחודש שעבר שהשיר יכיל לכל הפחות משפטים בעברית.

שני שירים הגיעו לקו הגמר: שיר שכתבה עדן גולן בעצמה עם יוצרי Unicorn שהביא את נועה קירל למקום השלישי באירוויזיון 2023 בליברפול – המפיק ינון יהל ("מה אתה רוצה" , "הולכת איתך") ומאי ספדיה ("מאמי", "השמלה החדשה שלי"); ושיר שכתבו סתיו בגר ("שני משוגעים") שהפיק את זוכה אירוויזיון 2018 Toy, עם קרן פלס, שופטת "הכוכב הבא לאירוויזיון", ואבי אוחיון ("דרך השלום", "שלמים", "רסיסים").

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!