דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

משרד הבריאות: "ההתייקרות והפחתת התגמולים בביטוח הסיעודי תגרום לאנשים להישאר באשפוז"

בדיון על הפחתת התגמולים בביטוחים הקבוצתיים אמרה נציגת המשרד שרשות שוק ההון לא התייעצה איתם בנושא, והזהירה: "המצב הנוכחי אינו בר קיימא" | יו"ר הסתדרות הגמלאים, שמוליק מזרחי: "הדרישה שלנו היא ביטוח סיעודי ממלכתי"

יו"ר הסתדרות הגמלאים שמוליק מזרחי (במרכז עם המגפון) בהפגנת גמלאים מול משרד האוצר בירושלים (צילום: הדס יום טוב)
יו"ר הסתדרות הגמלאים שמוליק מזרחי (במרכז עם המגפון) בהפגנת גמלאים מול משרד האוצר בירושלים (צילום: הדס יום טוב)
אסף צבי

רשות שוק ההון לא התייעצה עם משרד הבריאות לפני ההחלטה על הפחתת 1,000 שקלים מהתשלום החודשי בביטוחים הסיעודיים לחברי קופת החולים – כך עולה מדיון שהתקיים אתמול (רביעי) בוועדה לביקורת המדינה. יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) קרא לרשות להתייעץ עם המשרד.

בביטוח הסיעודי לחברי קופות החולים מבוטחים כ-4.6 מיליון מבוטחים. ההפחתה בתשלום, בסך כ-1,100 שקלים בחודש, נכנסה לתוקף בינואר האחרון ותחול על מבוטחים שיתחילו לקבל את הקצבה. עבור מבוטח שהצטרף לפני גיל 49 הקצבה תופחת מ-6,100 ל-5,000 שקלים בחודש. עוד הוחלט שחברות הביטוח לא יידרשו לשאת בלפחות 20% מהסיכון כפי שנדרשו עד כה. ילדים יוכלו לממש את הביטוח רק מגיל 5 שנים במקום 3 כפי שהיה עד כהרשות שוק ההון נימקה את המהלך בחשש שקופות הביטוח עלולות לקרוס עקב עלייה בשיעור התביעות. לצד זאת, חלק מהקופות הודיעו על התייקרות הפרמיה.

טל אמתי נשרי, סגנית בכירה ליועמ״שית משרד הבריאות: "מנכ"ל משרד הבריאות דיווח על הכשלים שקיימים בעולם הביטוח. הצוות ברשות שוק ההון טרם התייעץ עם משרד הבריאות. למשרד הבריאות יש סמכות על הסוגיות של הביטוחים הקבוצתיים וקופות החולים."

נשרי הדגישה ש"ההתייקרות של הפרמיות וההפחתה בתגמולים עלולה לגרום לאנשים שאין להם פתרון חלופי להישאר באשפוז. מנכ"ל המשרד גילה את דעתו ואמר את הדברים מספר פעמים. המצב הנוכחי אינו בר קיימא, אנו לא רוצים שהעיוותים ימשיכו להתקיים במערכת הבריאות. אנו דוחקים בכל הגורמים הרלוונטיים לשנות את המצב הקיים".

יו"ר הסתדרות הגמלאים, שמוליק מזרחי: "האחריות של מדינת ישראל לבריאות אזרחיה, ובמקום שהנושא יטופל על ידי מערכות הבריאות, החריגו את הנושא הסיעודי מאחריות המדינה. האזרח צריך לדאוג לביטוח פרטי, ולאחר מכן לקופות החולים. לכ- 50% מהאוכלוסייה יש ביטוח סיעודי. הממונה על שוק ההון אינה עושה באמת את עבודתו הנאמנה. הוא קיבל מנדט לפקח על הבנקים וחברות הביטוח. כיצד הגענו למצב שהעבירו אותנו לביטוחים דרך קופות החולים, וארבעה חודשים לפני סיום יצאה הודעה שחברות הביטוח רוצות לסיים את הביטוחים. העלו לנו את הפרמיה, הביטוח הוא רק עד סוף שנה, מה יהיה בשנה הבאה? חוסר הוודאות מטריף את האנשים".

"הדרישה שלנו היא ביטוח סיעודי ממלכתי, שהמדינה דואגת לקחת באמצעות ביטוח לאומי, ולאפשר להגדיל את הסכום כדי שהמשפחות תוכלנה לטפל בבני משפחותיהן במקרה של סיעוד. אסור שהנושא יירד מסדר היום".

שירה עמיאור מרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון אמרה בדיון כי הביטוחים הסיעודיים הקולקטיביים נסגרו, למעט שניים שנותרו למודל ארוך טווח, לפורשי צה"ל. לגבי קופות החולים, אמרה כי בשנים האחרונים יש בכל העולם מגמה חדה של עלייה בשיעור התביעות, וזה אילץ את הרשות לנקוט פעולה, מה שהביא להקטנת התגמולים והארכת תקופת האכשרה. לדבריה, "בשלב זה המודל התייצב, אולם אנו מבינים שזה ענף קשה לחיזוי, ולכן הוקם צוות להביא פתרון כולל בר-קיימא. אנו מתאימים למגמות המוכרות, במידת הצורך נעדכן את המודל".

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי לוי (יש עתיד): "אוכלוסיית ישראל מזדקנת בקצב. עפ"י דוח מרכז טאוב, בעשור האחרון גדלה אוכלוסיית בני ה-75 ומעלה ב-9,000 איש בשנה. קצב הגידול הצפוי הוא 20-30 אלף איש עד שנת 2040. מצב זה מציב בפני המדינה אתגרים, והזקנה מאופיינת בריבוי מחלות והזדקקות לטיפול סיעודי. זה מחייב השקעות מצד המדינה ותכלול הגורמים הפועלים כרגע בתחום הסיעוד. האם אדם בן 50 יכול לישון בשקט ולדעת שבעוד 25 שנה הוא יקבל ביטוח סיעודי, ולא יתחילו מולו בתרגילי השהייה? הוועדה סבורה שהמדינה צריכה להתרכז בפתרון הוליסטי כולל, ועל כן תמשיך לקיים דיוני מעקב הנושא וישיבות מול רשות שוק ההון בדרישה לשתף את משרד הבריאות בשיח של קבלת ההחלטות בנושא הביטוח הסיעודי".

ח"כ מירב כהן (יש עתיד): "זה הנושא הכי חשוב בעולם במדינה מתוקנת. אנשים כל השנים שילמו ביטוח, ועכשיו מורידים להם את הקצבה החודשית ב-1000 ש"ח. זה צריך היה לפתוח מהדורות. כל פעם שמים טלאי. עוד לא נמצא כיסוי ביטוחי בר קיימא שמבטיח לאנשים פתרון בר קיימא. מהו המוצר שמבטיח כיסוי לאנשים חולים שמגיעים למצב סיעודי? זה צריך להיות מוצר שירותי בסיסי, כמו חינוך למשל. המציאות היא שרק מי שיש לו הרבה כסף יוכל להתמודד עם המציאות. מי שלא – נכנס עם בני משפחתו לסיטואציה בלתי אפשרית. מי שמשלם את המחיר זה מי שלא יוצא להפגנות, אין להם לובי והם לא מתראיינים בתקשורת. האנשים האלה שקופים. ממשלת ישראל והכנסת צריכה לעשות חשיבה ולראות איזה פתרון ביטוחי מציעים להם. עד אז, זה יישאר ברמה של טלאי על טלאי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!