דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

"הזכות לתקן": מדינת אורגון תחוקק נגד הטכניקה של "אפל" לשליטה בשוק התיקונים 

לפי הצעת החוק, יחול איסור להשתמש ב"שידוך רכיבים" (Parts Pairing) - מגבלה שיצרנים כופים על לקוחותיהם כדי להקשות על ביצוע תיקונים על ידי טכנאים עצמאים והלקוחות עצמם

אייפון במעבדה. "אם אתה לא יכול לתקן משהו, הוא לא באמת שלך" (צילום: Shutterstock)
הפגיעה הסביבתית: מביא להשלכת מיליוני מכשירים בכל שנה, שיכולים לעבור שימוש חוזר (צילום: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הצעת חוק במדינת אורגון שבארצות הברית, שמיועדת לעגן את הזכות לתקן, עברה לפני כשבוע את הסנאט במדינה ברוב של 25 תומכים מול חמישה מתנגדים.

הצעת החוק, ששמה Bill 1596, היא הראשונה לכלול אזכור מיוחד נגד השיטה שמובילה חברת אפל בשיבוש שוק התיקונים. לפי ההצעה, אסור להשתמש ב"שידוך רכיבים" (Parts Pairing) כדי להקשות על ביצוע תיקונים על ידי טכנאים עצמאים והלקוחות עצמם, לרבות הצגת הודעות על "חלפים בלתי מזוהים" או "בלתי מאושרים".  

זו בדיוק הטכניקה שנוקטת אפל. כך, למשל, המצלמות, המסכים והסוללות במכשירי האייפון כוללות מזהה ייחודי, והם יעבדו כמו הרכיבים המקוריים אך ורק אם עברו "שידוך" דיגיטלי בעזרת תוכנה שנמצאת אך ורק ברשות אפל עצמה.

הטכנאי והיוטיובר האוסטרלי יו ג'פריס מדגים בכל דגם אייפון חדש את הטכניקה, כך שגם כשהוא רוכש שני מכשירים חדשים זהים ומחליף רכיבים אלה ביניהם, הוא מקבל הודעות שגיאה, אפילו שמדובר ברכיבים מקוריים של אפל.  

בכך, רק מי שמתקן מכשיר אצל אפל, בעלות גבוהה עד לא משתלמת, רשאי לנצל את מלוא הפוטנציאל של המכשיר המתוקן.  

אפל עצמה הביעה תמיכה בהצעת החוק המקבילה בקליפורניה, שבה אין שום אזכור לנושא "שידוך הרכיבים", מה שייאלץ כל עסק קטן שרוצה לתקן מוצרי אפל, להישען על אפל כספקית, דבר שיישמר את שליטתה בשוק.

מעקב של הניו יורק טיימס, הראה מגמה מחריפה של "שידוך רכיבים", החל בחיישן אחד בלבד באייפון 5S משנת 2013, ועד אייפון 15 בשנה שעברה, בו יש לא פחות מ-7 רכיבים שעברו שידוך.  

 לינה קאהן, ראש נציבות הסחר האמריקאית, הודיעה אתמול על משלוח מכתב תמיכה בהצעת החוק. 

לדבריה, "שידוך רכיבים" הוא מגבלה שיצרנים כופים על לקוחותיהם וטכנאים אחרים. היא מציינת כי מחקר של הרשות לסחר משנת 2021, בדק טענות של יצרנים המצדיקות התנהגות כזו על רקע שיקולי אבטחה, ומצא אותן משוללות יסוד.  

כעת, ההצעה נמצאת בבית הנבחרים באורגון, שצריך לאשר אותה בהצבעה.  

שיטה שפוגעת בזכות לבעלות פרטית

נסיונות החקיקה המקומיים הרבים במדינות המרכיבות את ארצות הברית, ולא בחקיקה פדרלית, מהווים אסטרטגיה אפקטיבית של פעילי תנועת "הזכות לתקן", על בסיס ההנחה שקל יותר להגיע למחוקקים ברמה המדינתית וקשה יותר לאפל לפזר מאמצי לובי בכל המדינות.

בנוסף, ברגע שהצעת חוק מתקבלת במדינה אחת, יהיה קשה לאפל ולשאר תאגידי האלקטרוניקה ליישם מדיניות חדשה בייצור המכשירים רק במדינה אחת, כך שלמעשה מספיק ניצחון משמעותי אחד במדינה אחת, כדי לנצח בארצות הברית כולה.  

לובי תאגידי האלקטרוניקה כבר הצליח להוציא את העוקץ מהחקיקה בניו יורק, לאחר שהמושלת שינתה את הנוסח ברגע האחרון וניטרלה סעיפים לגבי אספקה חופשית של חלפים לכל מבקש, בנוסח שמאפשר מכירת "קיט חלפים", מה שמייקר את השירות והופך אותו לפחות מעשי.  

טכנאים המתפרנסים משימוש חוזר במכשירי אפל כמו ג'ון באמסטד, מתוסכלים במיוחד מסוגיית שידוך הרכיבים. לדבריו, השיטה הזו פוגעת בזכות לבעלות פרטית, שמעניקה לכל לקוח את האפשרות לעשות מה שהוא רוצה עם המכשיר שרכש, אך בפועל אפל שומרת לעצמה את השליטה ברכיבים שייצרה ומכרה, כך שבעלי המחשב או הטלפון מתוצרתה לא יכול, למשל, להחליף רכיבים כרצונו או למכור אותם כחלפים לפי ערך השימוש המלא שלהם.  

לטענתו, מדיניות זו מובילה להרס סביבתי עצום, בשל השלכת מיליוני מכשירים בכל שנה, שיכולים לעבור שימוש חוזר, אלמלא מנעולי התוכנה הללו. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!