דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

המאבק על הזכות לתקן בעיצומו, אבל אפל בשלה: גם אייפון 15 פרו קשה לתיקון

טכנאי מאוסטרליה גילה שניסיונות לתקן את הדגם באופן עצמאי מביא להופעתן של הודעות שגיאה | אפל נמנעת כמדיניות מאספקת חלפים כמעט מכל סוג ובכל טווח זמן, ומעדיפה החלפת מכשירים

אייפון 15 פרו (צילום: Shutterstock)
אייפון 15 פרו (צילום: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

גם האייפון החדש, מדגם 15 פרו, בנוי כדי לסכל תיקונים עצמאיים. יו ג'פריס, טכנאי אלקטרוניקה ויוטיובר מאוסטרליה, בחן במשך כמה שעות שני מכשירי אייפון 15 פרו חדשים, תוך כדי שהוא מחליף חלקים מקוריים בין שני המכשירים בכמה תצורות שונות, ומצא שאפל ממשיכה את אותה מסורת של פגיעה בזכות לתקן – מנעולי תוכנה שמגבילים את המכשיר, בדומה למה שמצא באייפון 14 פרובאייפון 13 ובאייפון 12.

ג'פריס מקפיד על שימוש בחלפים מקוריים מתוצרת אפל. לשם כך, הוא רוכש שני דגמים חדשים ומחליף חלקים ביניהם. כך ניתן להיווכח שמכשירי האייפון לא בודקים אם מדובר בחלקים מקוריים, אלא בודקים אם חלקים אלו שודכו ללוח האם על ידי התוכנה הייעודית של אפל, שמאפשרת למכשיר לעבוד ללא הודעות שגיאה. החלקים המשודכים הם המסך, המצלמות והסוללה.

בצד החיובי, בדגם זה אפל עברה להשתמש בגב אחורי מזכוכית, שהוא קל יותר להחלפה מדגמים קודמים. שינוי נוסף הוא המעבר לשקע טעינה מסוג USB-C, בהתאם לחקיקה האירופית שמחייבת שימוש בשקעי טעינה אלו מ-2024. מעבר זה מצמצם את היכולת של אפל לגבות תשלומים מיצרניות כבלים ואביזרים על תקן MFI (Made For IPhone), שהיה חיוני כדי למצות את היכולות של החיבור.

תיקון עצמאי מביא להודעות מטעות במכשיר

החלפת המסך, הסוללה והמצלמות יגרמו להצגת הודעה של "חלק לא מוכר" (Unknown Part) מצד המכשיר, אפילו אם מדובר במסך, סוללה ומצלמות מקוריות של אפל. הודעות מסוג זה צפויות להעלות חשד אצל לקוחות של טכנאים עצמאים, כאילו הטכנאי הכניס למכשיר שלהם רכיב מזויף ולא איכותי, אפילו אם הוא השתמש בחלק מקורי ממכשיר זהה.

במצלמה הקדמית בוטלה היכולת לפתוח את הטלפון בצילום (Face ID), ואי אפשר להשתמש בה בכלל. במצלמה האחורית יכולת הצילום לא נפגעה, למעט הודעת אזהרה על חלק בלתי מוכר. סוללה מקורית אחרת גרמה לביטול הפונקציה של הצגת "בריאות הסוללה", והצגת הודעה על "סוללה לא מוכרת". מסך מטלפון זהה, ללא שידוך, גרם לביטול פונקציית "טרוטון" וכיוון בהירות אוטומטית. לוח אם חדש גרם לכל ההגבלות גם יחד – הודעות קופצות ופגיעה ביכולת השימוש במכשיר.

הטלפון הסלולרי שהכי קשה לתקן 

לאפל יש גם תוכנית תיקונים עצמית, שניתן לרכוש בה חלקי חילוף מקוריים, להתקשר לנציג אפל בטלפון ולבצע בעזרתו שידוך בין המכשיר הישן לחלק החילוף החדש, אלא שיש לה גם חסרונות – אי אפשר להזמין יותר מחלק חילוף אחד, מה שמונע שימוש בה מצד בעלי עסקים קטנים לתיקון טלפונים.

נוסף על כך, מחיר השימוש בה גבוה ברוב חלקי החילוף המוצעים יותר מאשר לתקן את המכשיר אצל אפל בעצמה, והיא לא מציעה מספר רב של חלקי חילוף. יוצרי רשת שניסו אותה כינו אותה תוכנית לצורכי יחסי ציבור, וכזו שנועדה מראש להיכשל.

מצב זה מאפשר לאפל לגרוף את הנתח העיקרי של כספי התיקונים ובו זמנית לעודד לקוחות לא לתקן את המכשיר, אלא לקנות מכשיר חדש. לחברה יש הסכם עם אמזון, שמקטין את היכולת של עסקים קטנים למכור מוצרים משומשים מתוצרתה, וכתוצאה מכך, גם לצמצום ההיצע ועליית מחירי המכשירים המשומשים.

התוכנית החדשה של אפל, בשלב זה בארצות הברית, בולטת בעקבות המאבק החברתי לעיגון הזכות לתקן בחקיקה, שמתקיים גם באיחוד האירופי. המאבק מתמקד בזכות לתקן מכשיר, אך נלווה אליו גם ערך סביבתי של הפחתת הפסולת האלקטרונית וגם אמירה בסוגיית הבעלות – יצירת מנעולי תוכנה משמרים את השליטה במכשיר אצל היצרנית, שכביכול מוכרת מכשיר, אך בצורה נכה.

ההגבלות קיימות גם בישראל 

הסכם פשרה גרם למפיצות אפל בישראל – אי-דיגיטל ואייקון גרופ – להסכים לשלם פיצוי מקסימלי של 2.4 מיליון שקלים (1,050-70 שקלים לכל צרכן) על היעדר היכולת לתקן מכשירי אייפוד ואייפד, לעומת תביעה ייצוגית של 10 מיליון שקלים במקור. מדובר בהישג של המועצה לצרכנות, שהושג רק 15 שנה לאחר התלונה הראשונה בנושא.

התלונות בנושא נאספו ב-2013-2007, ורק ב-2014 הוגשה תביעה, שהגיעה להסכם פשרה רק ב-2022. תביעות אחרות נוגעות גם להיעדר האפשרות לתקן אייפונים. החברות המפיצות הגיעו להסכם עם מעבדת תיקונים לעמידה בדרישות החוק הישראלי.

מצד אחד, החוק מחייב את נציגות אפל בישראל לספק חלפים מקוריים בתקופת 12 החודשים הראשונים של האחריות על המכשיר. מצד שני, אפל נמנעת כמדיניות מאספקת חלפים כמעט מכל סוג ובכל טווח זמן, ומעדיפה החלפת מכשירים. יתרון נוסף לטכנאים עצמאים הוא שברוב המקרים הם יכולים לשמר את המידע הקיים במכשיר, כשהנוהל של אפל הוא למחוק אותו ולהביא לאובדן כל מידע שלא מגובה בענן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!