דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

אפל פוגעת בזכות לתקן: תקלות צפויות למשתמשים שיחליפו חלקים מאייפון 13 לא דרך החברה

הטכנאי יו ג'פריס גילה שאפל תכנתה את המכשיר החדש מסדרת אייפון כך שהחלפת מסך, מצלמות, כבל מסך וסוללה במעבדות שאינן שייכות לאפל תגרום לתקלות בשימוש | אפל יכולה למנוע את התקלות באמצעות עדכוני תוכנה, כפי שעשתה באייפון 12, אבל אין חוק בארצות הברית שמחייב אותה לכך

אייפון במעבדה. "אם אתה לא יכול לתקן משהו, הוא לא באמת שלך" (צילום: Shutterstock)
אייפון במעבדה. "אם אתה לא יכול לתקן משהו, הוא לא באמת שלך" (צילום: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אפל תכנתה את אייפון 13 להגביל את השימוש בטלפון במקרה של ביצוע תיקונים שלא דרכה. המסך, כבל המסך, המצלמות והסוללה "משודכים" למכשיר, וכל החלפה שלהם מחוץ לאפל תגרום לפגיעה ביכולת השימוש במכשיר.

משתמשים שיחליפו מסך למכשיר במעבדה שלא שייכת לאפל יאבדו את זיהוי הפנים ויכולת ה-TRUETONE, ויסבלו משיבושים במצלמת הסלפי. בעיה דומה תתרחש גם אם רק יחליפו את כבל המסך.

יו ג'פריס, טכנאי האלקטרוניקה האוסטרלי ביצע בדיקה בשני מכשירי אייפון 13 מקוריים, בכך שהחליף רכיבים ביניהם כדי לבחון את 'מנעולי התוכנה' שאפל קבעה במכשיר, שמקשים על ביצוע תיקונים במכשיר אצל טכנאים עצמאיים.

כמו באייפון 12, גם באייפון 13, החלפת סוללה תציג התראה קבועה ש'לא ניתן לודוא שמדובר בסוללה מקורית של אפל', גם אם מדובר בסוללה מקורית של אפל. ג'פריס מסביר שהבעיה היא שאין לו את הציוד המיוחד של אפל, שמאפשר לשנות את ה"שידוך" בין המספר הסידורי של הסוללה המקורית ללוח האם של המכשיר, והתוכנה של האייפון למעשה לא בודקת אם הסוללה מקורית, אלא רק אם הצימוד ביניהם נעשה בעזרת ציוד של אפל.

ג'פריס מצא שגם סמסונג החלה להעתיק את המדיניות של אפל, בכך שהיא מגבילה את היכולת לתקן טלפונים חכמים מתוצרתה, אף שבעבר נהגה במדיניות הפוכה והציעה קטלוג חלפים נרחב לכל דורש.

מדיניות זו של אפל זוכה לגינוי מטעם פעילי 'הזכות לתקן', שטוענים שהיא נוהגת כך כדי למקסם רווחים ממכירת מכשירים חדשים ומגביית מחירים גבוהים על תיקונים. לשיטתם, מדיניות זו מגדילה את רווחי החברה במחיר של הגברת הפסולת האלקטרונית כתוצאה מאי תיקון מכשירים מקולקלים.

אפל יכולה לשנות את ההגבלות הללו אמצעות עדכוני תוכנה, כפי שעשתה למשל באייפון 12, אבל כיום אין בארצות הברית שום חוק שמחייב אותה לעמוד בסטנדרט כלשהו בנושא אספקת חלפים ומנעולי תוכנה.

"אם אתה לא יכול לתקן משהו, הוא לא באמת שלך", טוען לואיס רוסמן, טכנאי שמתפרנס מתיקון מוצרי אפל ופעיל למען הזכות לתקן. רוסמן פתח בגיוס כספים ציבורי כדי להביא את הנושא למשאל עם במדינת מסצ'וסטס, בשיטה דומה לאיגודי המוסכים, שחייבו כך את יצרני הרכב לשווק לכל דורש כלי אבחון, מדריכים טכניים וחלפים למוסכים לתיקון רכבים פרטיים.

ככל שאפל מוסיפה הגבלות מובנות למכשיריה, כך פרנסתו הולכת ואוזלת, משום שמתרבות התקלות שהוא לא יכול לתקן.

המאבק נגד מגמה זו של אפל זוכה כיום לרוח גבית מממשל ביידן, שהורה לרשות הסחר (FTC) לקבוע תקנות שימנעו מיצרנים לחבל ביכולת של צרכנים לתקן מכשירים אלקטרוניים.

'הזכות לתקן' היא תנועה חברתית שמובילים טכנאים, חקלאים ובעלי מוסכים, שנתקלים בסדרה הולכת וגוברת של שיטות שהופכות תיקונים ללא כדאיים: מניעה של אספקת חלפים, הנדסת מוצרים נוגדת תיקון, קביעת מחיר גבוה לתיקון אצל היצרן ושילוב מנעולי תוכנה שמונעים מלקוחות, חברות מחזור ואחרים אפשרות מעשית לתקן בכוחות עצמם טרקטורים, מכשור רפואי, מחשבים וטלפוניםכלי רכב ואפילו ציוד צבאי.

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!