דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
19.9°תל אביב
  • 12.0°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 17.7°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 13.4°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פשרה בתביעה נגד מפיצי אפל ישראל: יפצו לקוחות שלא יכלו לתקן מכשירים

מדיניות חברת אפל העולמית סותרת את החוק הישראלי, ובית המשפט הבהיר לחברות שהן מחויבות לספק חלפים | אם תאושר הפשרה יפוצו הלקוחות בעד 2.4 מיליון שקלים סך הכל | בעולם מתגברת המודעות ל"זכות לתקן"

משרדי חברת אפל (צילום אילוסטרציה: View Apart / Shutterstock.com)
משרדי חברת אפל (צילום אילוסטרציה: View Apart / Shutterstock.com)
ארז רביב
יעל אלנתן
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

אייקון גרופ ואיי דיגיטל, מפיצות מכשירי אפל בישראל, הודיעו שהן נכונות לפצות את הצרכנים בסכום של 2.4 מיליון שקלים, על כך שאינן עומדות בתקנות המחייבות אותן לספק שירותי תיקון וחלקי חילוף למכשירים.

הסכם הפשרה, שהוגש לאישור מבית המשפט נוגע לכל מי שרכש מכשיר בין השנים 2007 ל-2013. קבלת פיצוי תצריך הגשת בקשה אישית מבעלי המכשירים. התקנות בישראל, המחייבות נגישות לחלפים, עומדות בניגוד למדיניות של אפל, שעוסקת באופן פעיל בהטלת קשיים על טכנאים עצמאים ומרבית תכניות התיקון שלה יקרות ולא נגישות.

לפי הסכם הפשרה מוצע שהצרכנים יקבלו פיצוי על מכשיר מקולקל, בהיקף של עד 1,050 ש"ח , בעבור מי שרכש אייפד חלופי במקום לזכות לתיקון מכשיר, ועד 70 ש"ח לרוכש אייפוד שהתקלקל ולא זכה להצעה של חלקי חילוף או שירות תיקונים. הפיצוי ינתן רק בעבור מכשירים שנרכשו עד נובמבר 2013, יום פתיחת המעבדות לשירותי תיקון מטעם המפיצות. ההסדר טעון אישור של בית המשפט, כאשר גם ליועץ המשפטי לממשלה נתונים 45 יום בהם הוא יכול למסור את עמדתו בנושא.

במסגרת הסכם הפשרה הוסכם כי מבלי לקבוע אחריות או להודות בטענות – הנתבעות יפצו את  הצרכנים שנכללים בקבוצה בסכום גג של 2,400,000 שקלים, בהתאם לכמות הדרישות לפיצוי שיגישו רוכשים. עוד הוסכם כי אם איי דיגיטל תציע ללקוחות לרכוש מכשיר חלופי במקרה של תקלה, הוא לא יכונה "ערכת חלקי חילוף". בתביעה המקורית דרשה המועצה פיצויים בהיקף של 10 מליון ש"ח.

התלונות מ-2007 נענו רק ב-2022

המועצה לצרכנות הגישה בקשה לתביעה ייצוגית נגד מפיצות מכשירי אפל בישראל בשנת 2014, בעקבות סדרת תלונות מהשנים 2007- 2013 , כאשר מכשיר האייפוד היה עדיין פופולרי.

הצרכנים התלוננו כי במקרה של תקלה באייפד ואייפוד, לא ניתנה ללקוחות החברה אפשרות לרכוש חלקי חילוף והם נדרשו לרכוש "ערכת חלקי חילוף" שזה בעצם מכשיר חדש בעלות של עד 75% ממחיר המוצר המקורי, במקום לתקן את התקלה.

המועצה לצרכנות טענה גם כי במקרים בהם המכשיר תוקן ע"י טכנאי שאינו מורשה מטעם אייקון גרופ, בוטלה האחריות כולה, וזאת באופן שאינו עולה בקנה אחד עם הוראות החוק. וכי לצרכנים עומדת הזכות לבטל את העסקה לאור ההטעיות בהתאם לסעיף 32 בחוק הגנת הצרכן.

אייקון גרופ ואיידיגיטל חלקו על הטענות של המועצה וטענו כי המדיניות העולמית של חברת אפל היא זו שהכתיבה את המדיניות שלהן בכל הנוגע לטיפול מקצועי בתקלות במוצרי אפל. הן הוסיפו וטענו כי על פי אפל, לא ניתן להחליף חלקים במוצרי אייפד ואייפוד ללא פגיעה באיכות המכשיר, ולכן הן מציעות במקרה של תקלה, מוצר חדש במחיר מופחת.

הבקשה לתביעה ייצוגית אושרה רק באוגוסט 2020, שם קבע בית המשפט כי התנהלות אייקון גרופ ואיי דיגיטל מהוות (לכאורה) הפרה של התקנות המחייבות יצרן לספק לצרכן חלקי חילוף לתיקון הטובין עד שנה לאחר תום תקופת האחריות.

בית המשפט ציין שמכשיר חלופי בהנחה, אינו "חלקי חילוף" במובן הרגיל, הסביר והמצופה, ושהתנהלות איי דיגיטל ואייקון גרופ מפרה לכאורה את התקנות המחייבות את היצרן לספק חלקי חילוף, על מנת לאפשר לצרכן לתקן את המוצר בשנתיים הראשונות שלאחר  הרכישה, בעלות חלק החילוף בלבד.

הסדר הפשרה

על פי הסדר הפשרה, איי דיגיטל ואיקון גרופ יפצו את הצרכנים באופן הבא (הכל בכפוף להסדר הפשרה כפי שיאושר על ידי בית המשפט):

  • צרכנים שרכשו משנת 2007 ועד שיאושר הסדר הפשרה את המכשיר החלופי לאחר שהמכשיר שלהם התקלקל בשנתיים שלאחר הרכישה, יפוצו בסכום של 70 עד 1,050 ש"ח, בתלות בסוג המכשיר ובמועד הרכישה.
  • צרכנים שמכשירם התקלקל בשנתיים שלאחר הרכישה משנת 2007 ועד שיאושר הסדר הפשרה, ולא רכשו את המכשיר החלופי, יפוצו גם הם (בתלות בסוג המכשיר במועד הרכישה). סכום הפיצוי בתכונת זו אינו קבוע מראש, והוא תלוי בהיקף הגשת התביעות לפיצוי בשלב הקודם.
  • לעתיד, אי דיגיטל ואייקון גרופ מתחייבות להציע לצרכנים שמכשירם התקלקל במהלך השנתיים הראשונות לאחר הרכישה,  ופנו אליה בקשר עם הקלקול, אפשרות לתקן את המכשיר במעבדה שעמה הן קשורות, ויאפשרו לרכוש חלקי חילוף. בנוסף, נוסח תעודת האחריות שנמסרת לרוכשים במעמד הרכישה יתוקן.

מהמועצה לצרכנות נמסר: "מדובר בהישג משמעותי לציבור הצרכנים – הסדר פשרה המציע פיצוי ישיר לצרכנים שנפגעו, וכן מבטיח התנהלות תקינה של הנתבעות בקשר לעמידה בחובותיהן הקבועות בדין".

המפיצות בין הפטיש של אפל לסדן של החוק הישראלי

מדיניות המפיצות הישראליות מוכתבת ע"י חברת אפל העולמית, ששיטותיה לא עולות בקנה אחד עם דרישות החוק הישראלי והתקנות. לאחרונה החלה אפל לספק תיקונים מורחבים וחלפים למכשירי אייפון בארצות הברית, אך תכנית זו זכתה לביקורת על היותה יקרה, מסורבלת וכזו שנועדה לחסום מאמצי חקיקה יותר מאשר לסייע לרוכשים.

הטענה לפיה לא ניתן להחליף חלקים במוצרי אייפד ואייפוד ללא פגיעה באיכות המכשיר שנויה במחלוקת, ע"י טכנאים וטכנאיות שמתפרנסים מתיקונים כאלו. בנוסף, היא גם סותרת את התקנות החוקיות בישראל. ב-2018 הוגשה נגד אפל תביעה מקבילה גם בנושא מכשירי אייפון.

הפתרון שמצאו המפיצות הישראליות הוא החלפת מכשירים במסגרת שנת האחריות הראשונה, וביצוע תיקונים במעבדה, באמצעות חלפים לא מקוריים , בשנה השנייה אחרי הרכישה – דבר שעומד בדרישות החוק הישראלי אך מנוגד למדיניות אפל העולמית ובעקיפין עלול לגרום להגברת היקף האשפה של מוצרי האלקטרוניקה, גם כשהם ניתנים לתיקון.

בעולם אפל נוהגת לתבוע חברות שחרגו ממדיניותה, שמחייבת במצבים מסויימים גריסת מכשירים ישנים, ולא תיקון שלהם. בעבר נהגה אפל לייצר מוצרים קלים לתיקון, ובעלי עמידות גבוהה שחסכו לאורך השנים כסף רב לארגונים וליחידים שהשתמשו במכשיריה. מדיניותה לגבי מכשירי אייפוד, אייפון, אייפד ומחשבי מק מהשנים האחרונות שונה מקצה לקצה.

לאייפדים אין חלקי חילוף עד היום

בדיקה "דבר" מהיום בשירות הלקוחות של חברת אייקון גרופ העלתה כי אין שירות תיקונים לאייפדים בישראל, אפילו בבעיות פשוטות יחסות כמו החלפת שקע טעינה, ושהדבר נובע ממדיניות אפל העולמית. בניגוד לאפל, יש טכנאים שיכולים לתקן ואפילו לשחזר מידע אישי, כאשר תיקון אצל אפל בעצמה כרוך במחיקת המידע מהמכשיר במקרה של תיקון, וקל חומר במקרה של החלפה. בעבור מי שזקוק לתמונות ומידע אישי אחר מהמכשיר, זה יכול להיות משמעותי מאוד, אם לא גיבה אותם כהלכה.

תנועת הזכות לתקן מתחילה להשפיע

כנגד המדיניות של אפל וחברות אלקטרוניקה אחרות, קמה תנועת מחאה בשם "הזכות לתקן", שמטרתה לחייב יצרנים למדיניות תיקונים הוגנת, אספקה של חלפים לכל דורש, כולל לטכנאים עצמאים ואספקה במחיר הוגן  של מכשירי דיאגנוזה ותוכנות אשר נדרשות לצורך תיקוני מכשירים מתוצרתה שלא באמצעותה.

במדינת ניו יורק צפוי אישור של חוק במתכונת דומה בקרוב וגם הפרלמנט האירופי הצביע בעד הצעת חוק שיכולה לחייב את אפל להשתמש בתקן סטנדרטי כמו USB C, במקום השימוש הנוכחי בתקן LIGHTNING, כך שאותם מטענים יוכלו לפעול מול מספר מכשירי אלקטרוניקה, האשפה האלקטרונית תופחת ועלות המכשירים תרד במעט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!