דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אפל

כלכלה עולמית / רווחים לפני אנשים: כשהשווי של 'אפל' בשיא, היא ממשיכה לזהם ולפגוע בעובדים

הרווחים העצומים מאפשרים ליצרנית המחשבים והאייפונים להמשיך ללא הפרעה בייצור מוצרים שלא ניתן לתקן, ובפגיעה בעובדי הקבלן שלה | העלייה המטאורית של המנייה מנוגדת לשחיקה בפעילות הריאלית - מה שמעלה את החשש ל'בועת דוטקום נוספת'

אייפון שבור (צילום אילוסטרציה: Martchan / Shutterstock.com)
אייפון שבור (צילום אילוסטרציה: Martchan / Shutterstock.com)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

למרות השחיקה בעסקיה, ערכה של מניית אפל בבורסה נוסק לשווי שיא של 1.4 טריליון דולר תוך הכפלת ערך המניה בשנה אחת בלבד. ההצלחה בשוק ההון מאפשרת לחברה להמשיך להוביל מדיניות שפוגעת בזכויות עובדים, לקוחות ומעבדות תיקונים עצמאיות.

חברת אפל מצליחה להעלות את ערך המניה גם לאחר שחיקה בפעילותה העסקית. ההכנסות בשנת 2018 הסתכמו בסכום שיא של 59 מיליארד דולר, אך ב-2019 הן ירדו ל55 מיליארד. אפל חדלה לפרסם את כמויות האייפונים שנמכרו משום שהן בירידה. את הקפיצה בערך המניה אין להבין מתוך הנתונים העסקיים עצמם, אלא מתוך המצב בשוק ההון בארה"ב. מדיניות קיצוצי המסים לתאגידים של ממשל טראמפ הולידה בחברה תכנית עצומה לרכישת מניות של עצמה בהיקף של 100 מיליארד דולר. הכלכלן סבסטיאן גלי כינה תופעה זו "בועת דוטקום נוספת".

העוצמה של אפל והערך הגבוה של המניה שלה לא משפיעות רק על בורסת הנאסד"ק בה היא נסחרת, אלא גם בעלי משמעות כלפי העולם הממשי. הרבה חברות מנסות לחקות את אפל בתחום המוצרים וכן במדיניות כלפי הלקוחות, וכאן טמונה בעיה הרבה יותר עמוקה, שעלולה להגביר את הנזק לזכויות העובדים, ללקוחות ולכדור הארץ עצמו.

רקורד בעייתי כלפי זכויות עובדים

אפל עצמה משתמשת בשירות של חברות קבלן נצלניות לתיקונים בארה"ב וגם בשירותי פוקסקון הסינית לייצור, שעשרים מעובדיה התאבדו מאז 2007. רשמית, אפל טוענת שהיא מחייבת את הספקים שלה לשמור על זכויות העובדים, אך עצם השיטה של הסתמכות על קבלנים בסין למירב עבודות הייצור, גורמת להורדת הסטנדרטים.

אפל מקשה על תיקוני מכשירים

חברת אפל נקטה בצעד מחוכם של השקת תכנית מוגבלת לאספקת חלפים לתיקונים שלא נעשים אצל אפל עצמה. הטכנאי העצמאי והוידאו בלוגר לואיס רוסמן מניו יורק ניסה להירשם לתכנית, מה שהפך להיות הליך בירוקרטי שנמשך 4 חודשים בו נשלחו 22 מיילים, הסכמים ואישורים שונים. בתכנית נקבע הליך תיקון מסורבל שנועד להקשות על השימוש בתכנית. כך למשל, העלות של הסוללה החלופית לאייפון היא 25 דולר, אך התכנית מחייבת את שליחת הסוללה השחוקה בחזרה לאפל. אם הסתבר שהיא אינה מקורית, עלות הסוללה החדשה קופצת ל 101.25 דולר. כדי להימנע מהפסדים הטכנאי חייב לפתוח את המכשיר, רק כדי לשלוח את המספר הסידורי של הסוללה, ואז להמתין למשלוח סוללה חלופית במשך שבוע או שבועיים. אין לטכנאים אפשרות לאגור מלאי של סוללות חלופיות בתכנית. לואיס מכנה את התכנית "תרגיל ביחסי ציבור" ולא תכנית לאספקת חלפים. למרות שהתכנית לא רלוונטית כמעט לאיש, היא עדיין יכולה לשמש את אפל כטיעון במאבק הפוליטי כנגד הצעות חוק שיחייבו אותה לאפשר תיקונים נגישים במחיר סביר לכל אחד. אפל משתתפת בארגוני הלובי של היצרנים, המתנגדים לזכות לתקן וממשיכה למכור מחשבים עם מקלדות פגומות בשל הנדסה לקויה. חקירת שנפתחה בקונגרס זכתה לתשובות מטעות מטעם אפל, כולל הטיעון לפיו "אפל מפסידה כסף על תיקונים", תוך שהיא גובה מחירי תיקון גבוהים מאוד לעומת מתקנים עצמאיים, ולא מפרטת תחשיב כלכלי. היא מטעה את הלקוחות כשהיא מסתירה את העובדה שאפשר לשחזר מידע אישי ממכשיר מקולקל, רק לא אצל אפל עצמה, אלא אצל טכנאים עצמאיים.

יש גם נקודות אור במודל העסקי

בשונה ממערכות הפעלה דוגמת אנדרואיד של גוגל וחלונות של מיקרוסופט, אפל אחראית גם להנדס החומרה וגם להנדסת התוכנה במוצריה. מודל עסקי זה מאפשר לה לחסוך בעלויות, לאפשר לתוכנה לנצל טוב יותר את יכולות החומרה, לגרום לפחות תקלות בזמן השימוש ולקישוריות נוחה ואמינה יותר בין המכשירים מתוצרתה. בתאגיד המחשוב IBM טוענים לחיסכון כספי משמעותי מאז שהתירו למאות אלפי העובדים בחירה חופשית בין מחשבי אפל למחשבים אחרים לשימושם העסקי. למרות עלויות רכש גבוהות יותר, העובדים שבוחרים במחשבי אפל חוסכים לIBM  כסף באפיקים אחרים. מדובר בעיקר בהפחתת הצורך בשירותי תמיכה טכנית לעומת משתמשי חלונות של מיקרוסופט ובערך מכירה גבוה יותר של מכשירים משומשים לאחר מספר שנות שימוש.

גם יוצרים ועורכים בתחום הוידאו מעדיפים את מחשבי אפל לעריכה, מפני שאמינות המכשיר שווה להם הרבה יותר מעלות רכש ראשונית גבוהה יותר. מכשיר המק-פרו החדש והיקר עד מאוד, איננו יקר במיוחד בהשוואה למחירי מחשבים סופר מקצועיים של לנובו או דל, בפלח שוק ייחודי של אולפני הפקה לוידאו וסאונד. בשונה מהדגם הקודם משנת 2013, הדגם העדכני זה ניתן לשדרוגים ותיקונים בקלות יחסית. דגמי מק-פרו משנת 2010, הונדסו גם הם להיות קלים לשדרוג והם יכולים כיום "להביס" בביצועים את רוב דגמי המחשבים של אפל בשנת 2018 בעלות נמוכה יותר.

גם מכשירי אייפון, אם הם נשמרים כראוי, זוכים לעדכונים ותמיכה במשך 5 שנים ויותר. למעט סוני, אפל היא החברה היחידה שממשיכה לשווק מכשירי טלפון בעלי מסך קטן יחסית – פלח שוק שכמעט כל שאר החברות מתעלמות ממנו. שיעור ההתקנות של מערכת הפעלה עדכנית מתוצרת אפל הוא 87%, לעומת כ10% בקרב בעלי מכשירי אנדרואיד. מצב זה משמר את המכשירים של אפל ברמת אבטחה גבוהה יותר, אם כי הוא גם נוטה להכביד על רמת הביצועים במכשירים ישנים.

אפל נגד הפלנטה

את היתרונות של המודל העסקי אפל מקריבה לטובת השאת רווח מקסימלי בטווח קצר. עלויות התיקונים אצל החברה בנויות כך שהרבה פעמים עדיף לרכוש מכשיר חדש. כמו אצל שאר היצרניות, אפל מתפשרת בהנדסת רוב מוצריה על עמידותם, בעבור היכולת למזער אותם. לעתים היא מלחימה במחשבי המק מתוצרתה רכיבים ייחודיים במקום רכיבים סטנדרטיים. כך, תקלה ברכיב אחד משביתה את המכשיר כולו. למדיניות זו יש השפעה קשה על כמויות האשפה האלקטרונית. מכשירים אלקטרוניים כוללים כמויות זעירות של מתכנות רעילות בכל מכשיר והשלכתם לאשפה מגבירה את זיהום הקרקע והאוויר. מדיניות המכירות האגרסיבית של מכשירים חדשים, מגבירה את אפקט החממה, אשר מחולל את משבר האקלים וגורם לנזקים עקיפים אדירים, אך ה"חשבון" בגינם לא מוגש לתאגידים אלא קודם כל לחלק היותר עני באזרחי עולם, שגם מתגורר באיזורים היותר רגישים לשינוי אקלים.

בישראל ובעולם ישנם כללי רגולציה מחייבים בנושא מתן אחריות על מוצרים, איסוף מוצרים ישנים למחזור ואספקת חלפים, אבל אין שום כללים מחייבים לגבי סטנדרטים להנסדת המכשירים עצמם, כך שיהיו עמידים או חובת דאגה לכך שעובדים לא ינוצלו בשרשרת הייצור והפקת חומרי הגלם שלהם.

כדאי לרכוש מוצרים עמידים והוגנים

החלופות הספורות שקיימות לסטיה מהמגמה המסחרית של אפל הן ברמה הצרכנית. חברת FAIRPHONE  השיקה בספטמבר את הדגם השלישי שלה במחיר 450 יורו באירופה. הטלפון פועל על מערכת אנדרואיד ובמקביל מאפשר לרכוש במחיר סביר חלפים לטובת תיקון עצמאי ומייוצר תוך הקפדה על עקרונות אקולוגיים ויחס הוגן לעובדים בשרשרת הייצור שלו. בתחום המחשבים אין כמעט חברות יעודיות לנושא. חברת IAMECO משווקת מחשבים שהליך הייצור שלהם אקולוגי יחסית והונדסו כקלים לתיקון.

לשתי החברות אין משווק ישראלי, אך עדיין ניתן לבחור לרכוש מחשבים רגילים מסדרות ייצור עמידות יותר, דוגמת THINKPAD של לנובו. בנוסף, ניתן לחדש מחשבים משומשים כך שהם יפעלו במהירות דומה או אף משופרת מזו של המכשיר כשהיה חדש. מחשבים כאלו נמכרים בישראל בהוזלה משמעותית לעומתם מחשבים חדשים גם בלוחות מוצרי יד שניה וגם אצל בתי עסק המתמחים במחשבים מחודשים.

לעומתם שוק המחשבים, כמעט כל הסמארטפונים מהונדסים כך שאי אפשר למחזר מהם כמעט כלום, אלא רק לתרום אותם לחלפים במעבדות תיקונים.

כאשר רוכשים מכשיר "לבן" חדש – דוגמת מקרר, מדיח כלים או מזגן – ניתן לדרוש מהמובילים לפנות מהבית את המכשיר הישן בחינם, או תמורת תשלום, במידה והפירוק שלו מצריך עבודה מיוחדת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!