דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה ותשתיות

אפל ממשיכה בפגיעה בצרכנים: גם אייפון 14 פוגע בזכות לתיקון המכשיר באופן עצמאי

סדרת הטלפונים החדשה שהושקה לאחרונה כבר נבדקה על ידי מבקרים וטכנאים, ונמצא כי תקלות רבות נגרמות מהחלפת חלקים פנימיים במכשירים | כך מסכלת החברה תיקוני מעבדה שלא מבוצעים על ידיה, גם כאשר משתמשים בחלקים מקוריים שסיפקה

אירוע השקת אייפון 14 של חברת אפל (צילום: שידור חי, צילום מסך)
אירוע השקת אייפון 14 של חברת אפל (צילום: שידור חי, צילום מסך)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

גם אייפון 14 בנוי כדי לסכל תיקונים שאל דרך אפל. יו ג'פריס, טכנאי אלקרטרוניקה ויוטיובר מאוסטרליה, בחן במשך מספר שעות שני מכשירי אייפון 14 פרו, תוך כדי שהוא מחליף חלקים מקוריים בין שני המכשירים במספר תצורות שונות ומצא שאפל ממשיכה את אותה מסורת של פגיעה ב"זכות לתקן" – מנעולי תוכנה המגבילים את המכשיר, בהבדלים קטנים מממצאיו מהאייפון 13 ומהאייפון 12.  

ג'פריס השתמש בכוונה בחלפים מקוריים מתוצרת אפל, כאשר ההבדל היחיד בהרכבה שלו לעומת מכשיר מקורי הוא השימוש של אפל בתוכנה יעודית לשדך בין לוח האם לחלק מהרכיבים.  

החלפת חלפים ללא נגישות לתוכנה של אפל, תיצור את הפגיעות הבאות בחווית השימוש: 

הודעות מטעות 

החלפת המסך, הסוללה והמצלמות יגרמו להצגת הודעה של UNKNOWN PART, מצד המכשיר. הודעה זו כלל לא מייצגת בדיקה האם מדובר בחלק מקורי או לא, אלא רק מעידה על כך שהוא לא שודך ללוח האם בעזרת תוכנה יעודית של אפל, כך שגם חלקים מקוריים מסומנים כ'בלתי מוכרים'. הודעות מסוג זה צפויות להעלות חשד אצל לקוחות של טכנאים עצמאים כאילו הטכנאי הכניס למכשיר שלהם רכיב מזוייף ולא איכותי, אפילו אם הוא השתמש בחלק מקורי ממכשיר זהה.  

המצלמה הקדמית 

ביטול היכולת לפתוח את הטלפון בצילום (FACE ID), ביטול מצבי פורטרט וסינמטיק לצילום במצלמה הקדמית. גרוע מכך, עדכון מערכת ההפעלה לגרסא 16.01 גרם לכך שאפילו המצלמה שהגיעה עם המכשיר כבר לא זוהתה כהלכה. רק שחזור לגרסא 16 גרם לטלפון לחזור לפעול כרגיל עם המצלמה המקורית.  

המצלמה האחורית 

יכולת הצילום לא נפגעה, למעט הודעת אזהרה על חלק בלתי מוכר 

הסוללה 

סוללה מקורית אחרת גרמה לביטול הפונקציה של הצגת "בריאות הסוללה" 

המסך 

מסך מטלפון זהה גרם לביטול פונקציית TRUETONE וכיוון בהירות אוטומטית 

החלפת לוח האם 

לוח אם חדש יגרום לכל המגבלות גם יחד – הודעות קופצות ופגיעה ביכולת השימוש במכשיר.  

הטלפון הסלולר שהכי קשה לתקן 

לפי ג'פריס מדובר במכשיר הכי קשה לתיקון מכל הטלפונים הסלולריים, אשר רובם המוחלט לא כולל שימוש במנועלי תוכנה. לאפל יש גם תכנית תיקונים עצמית, בה ניתן לקבל חלקי חילוף מקוריים, להתקשר לנציג אפל בטלפון ולבצע בעזרתו שידוך בין המכשיר הישן לחלק החילוף החדש, אלא שיש לה גם מספר חסרונות – אי אפשר להזמין יותר מחלק חילוף אחד, מה שמונע שימוש בה בעלי עסקים קטנים לתיקון טלפונים.  

בנוסף, המחיר של השימוש בה יקר ברוב חלקי החילוף המוצעים מאשר לתקן את המכשיר אצל אפל בעצמה והיא לא כוללת מספר רב של חלקי חילוף. מספר יוצרי רשת שניסו אותה כינו אותה כתכנית לצרכי יחסי ציבור, וכזו שנועדה מראש להיכשל.  

מצב זה מאפשר לאפל לגרוף את הנתח העיקרי של כספי התיקונים ובו זמנית לעודד לקוחות שלא לתקן את המכשיר, אלא לקנות מכשיר חדש. לחברה יש הסכם עם אמזון, שמקטין את היכולת של עסקים קטנים למכור מוצרים משומשים מתוצרתה, וכתוצאה מכך, גם לצמצום ההיצע ועליית מחירי המכשירים המשומשים.  

התוכנית החדשה של אפל, בשלב זה בארצות הברית, בולטת בעקבות המאבק החברתי לעיגון "הזכות לתקן" בחקיקה, שמתקיים גם באיחוד האירופי. המאבק מתמקד בזכות לתקן מכשיר, אך נלווה אליו גם ערך סביבתי של הפחתת הפסולת האלקטרונית וגם אמריה בסוגיית הבעלות – יצירת מנעולי תוכנה משמרים את השליטה במכשיר אצל היצרנית, שכביכול מוכרת מכשיר, אך בצורה נכה.  

המגבלות קיימות גם בישראל 

הסכם פשרה בישראל, גרם למפיצות אפל בישראל – אי-דיגיטל ואייקון גרופ – להסכים לשלם פיצוי מקסימלי של 2.4 מיליון ש״ח (70 ש״ח עד 1,050 ש״ח לכל צרכן) על היעדר יכולת לתקן מכשירי אייפוד ואייפד, לעומת תביעה ייצוגית של 10 מיליון ש״ח במקור. מדובר בהישג של המועצה לצרכנות, אך רק 15 שנה לאחר התלונה הראשונה בנושא.  

התלונות בנושא נאספו משנת 2007 עד 2013, ורק בשנת 2014 הוגשה תביעה, שהגיעה להסכם פשרה רק בשנת 2022. תביעות אחרות נוגעות גם להיעדר אפשרות לתקן אייפונים. לבסוף, הצליחו החברות להגיע להסכם עם מעבדת תיקונים לעמידה בדרישות החוק הישראלי.

נציגות אפל בישראל למעשה מוגבלות בין דרישות החוק, המחייב אספקת חלפים מקוריים בתקופת 12 החודשים הראשונים של האחריות על המכשיר, לבין מדיניותה של אפל, של הימנעות מאספקת חלפים כמעט מכל סוג ובכל טווח זמן, והעדפה להחלפת חלפים במקרה של אייפון והיעדר כל הצעת תיקון למכשירי אייפד, אלא החלפה בלבד. יתרון נוסף לטכנאים עצמאים הוא שברוב המקרים הם יכולים לשמר את המידע הקיים במכשיר, כאשר הנוהל של אפל הוא למחוק אותו ולהביא לאבדן כל מידע שלא מגובה בענן. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!