דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

משרד הרווחה: מספר מקבלי השירותים על הרצף האוטיסטי גדל ב-41% בתוך שנתיים

30,876 אנשים עם אוטיזם קיבלו שירותים מהמשרד ברבעון הראשון של 2024, לעומת 22,231 בשנת 2021 | בתקציב 2024 קוצצו מתקציב משרד הרווחה 72 מיליון שקלים בטיפול קהילתי באנשים עם מוגבלויות, ו-57 מיליון שקלים בטיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית

הורים לילדים על הרצף האוטיסטי במחאה מול בית ראש הממשלה בירושלים על קיצוץ בתקציבים לילדים עם אוטיזם (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש 90)
הורים לילדים על הרצף האוטיסטי במחאה מול בית ראש הממשלה בירושלים על קיצוץ בתקציבים לילדים עם אוטיזם (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש 90)
הדס יום טוב

לרגל יום המודעות הבינלאומי לאוטיזם, החל היום (שלישי), משרד הרווחה מפרסם כי בשנתיים האחרונות חל גידול אדיר של 41% במספר האנשים על הרצף האוטיסטי המקבלים שירותים מהמשרד. מהנתונים עולה כי ברבעון הראשון של שנת 2024, קיבלו שירותים מהמשרד 30,876 אנשים עם אוטיזם, זאת לעומת 27,105 בשנת 2022 ו-22,231 בשנת 2021.

על פי נתוני עמותת אלו"ט, נכון לשנת 2023 ישנם בישראל לפחות 46 אלף מאובחנים על הרצף האוטיסטי (ילדים ובוגרים), מה שאומר ששיעור מקבלי השירותים מתוכם הוא כ-67%. 

רוב מקבלי השירותים הם ילדים בני 3 עד 14, מתוכם 7,609 בנים ורק 1,961 בנות. מכלל המאובחנים המקבלים שירותים מהרווחה, כחצי גרים בתל אביב והמרכז. לצד העלייה במקבלי השירותים, בתקציב 2024 קוצצו מתקציב המשרד 72 מיליון שקלים בטיפול קהילתי באנשים עם מוגבלויות, ו-57 מיליון שקלים נוספים בטיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית, לצד מחסור חמור נגרר באנשי מקצוע כמו מאבחנים וקלינאי תקשורת. 

נתון זה מתיישר גם עם נתוני מחקר לאומי שנערך באוניברסיטת בן-גוריון בשיתוף קופת החולים שירותי בריאות כללית, משרד הבריאות, אלו"ט ובית החולים סורוקה, ופורסם לפני כחודשיים, שמצביע על הכפלה במאובחנים עם אוטיזם, לצד גידול של פי 4.4 באבחונים בקרב פעוטות, ומתיישר גם עם המגמות המדווחות בעולם. 

על פי משרד הרווחה, מתוך המאובחנים מקבלי השירותים, 8,038 איש חיים בקהילה ומקבלים שירותים במעון יום, מועדוניות ייעודיות, מרכזים קהילתיים, מרכזי תעסוקה ונופשונים. 2,303 מקבלי שירותים עדיין נמצאים במערך השירותים החוץ-ביתיים של משרד הרווחה פנימיות, הוסטלים, מערך הדיור והדיור המוגן ובמשפחות אומנה.

זאת למרות שבשנה שעברה הודיע משרד הרווחה על תוכנית ל'אל-מיסוד' בכל מה שקשור למסגרות דיור לאנשים עם מוגבלות, ועל סגירת כלל המוסדות והעברת כל דיירי המעונות לדירות בקהילה עד לשנת 2028. 

מאז 7 באוקטובר ובמהלך המלחמה, משרד הרווחה פינה כ-600 אנשים על הרצף האוטיסטי מ-14 מסגרות למסגרות חלופיות ברחבי הארץ, או לאתרי המפונים בהנגשה מתאימה. כיום, כחצי שנה מתחילת המלחמה, שבע מסגרות בדרום כבר קיבלו אישור לחזור למקומן, בעוד שבע מסגרות מהצפון עדיין מפונות. 

שר הרווחה והביטחון החברתי יעקב מרגי: "יום המודעות לאוטיזם הינו תזכורת לחשיבות הרבה שיש בטיפול באנשים עם מוגבלות והצורך לשלבם בחברה ובקהילה כשווים בין שווים. הטיפול באוכלוסייה זו נמצא בליבת העשייה של משרד הרווחה. המשרד מעמיד עבור אוכלוסייה זו מגוון רחב של פתרונות דיור ושירותים בקהילה ואנו פועלים כל העת להרחיב זאת. בימים אלה אנו עמלים על יישום 'חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות', שיהפוך את ישראל לאחת המדינות המובילות בשילוב אנשים עם מוגבלות בקהילה ובמתן שירותים וטיפול לאנשים עם מוגבלות". 

מנכ"ל משרד הרווחה והביטחון החברתי, ינון אהרוני: "יש לנו אחריות גדולה לוודא כי אנשים על הרצף האוטיסטי יזכו לטיפול מיטבי, אין זה משנה היכן הם נמצאים. הגידול במספר מקבלי השירותים הנמצאים על הרצף לאורך השנים, מדגיש פעם נוספת את חשיבותו של חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות, שאותו הוביל המשרד, ותכליתו הרחבת השירותים שמאפשרים שילוב מלא בקהילה".  

ראש מנהל מוגבלויות במשרד הרווחה והביטחון החברתי, רקפת בן גיא: "מנהל מוגבלויות פועל ליישום עקרונות חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות ורואה את האדם ומשפחתו במרכז. ערך בסיסי בעבודת המינהל הינו שותפות עם האדם ומשפחתו בעת בניית תוכנית  מענה אישית למקבל השירות ובהתאם לרצונו. המנהל מפתח ומיישם מגוון של תוכניות, שירותים, מענים והכשרות חדשניים כדי לאפשר לאדם ולמשפחתו לממש את זכויותיהם בעת בחירת מענים בהתאם לרצונותיהם וצרכיהם". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!