דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההפקרות נמשכת

עבודה מסוכנת / מנופאי נוסף פוטר אחרי שסירב לעבוד בניגוד לכללי הבטיחות

המנופאי נשלח לביתו אחרי שהתריע בפני מנהל העבודה במקום כי הרוחות העזות מסכנות את חייו ואת חיי העוברים והשבים במקום. זאת למרות שעל פי הוראות משרד העבודה והרווחה, בסמכותו של המנופאי להחליט שעבודה היא מסוכנת ולעצור אותה

עגורן ברוח (צילום: יונתן זינדל  פלאש 90)
עגורן ברוח (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מקרה נוסף של מנופאי שפוטר אחרי שהתריע על סכנת חיים ולא הסכים לעבוד בניגוד לכללי הבטיחות, נחשף אתמול (רביעי) בקול ישראל.

בהקלטה של שיחה בין המנופאי למנהל עבודה באתר בנייה בחדרה, המנוהל על ידי חברת שי חי יזמות, שפורסמה בתכניתה של קרן נויבך ברשת ב',  נשמע המנופאי מתריע כי אין ביכולתו לעבוד בשל הרוחות העזות שנשבו במקום. בתגובה, אמר לו מנהל העבודה:  "אם אתה לא רוצה לעבוד תרד למטה אל תבוא אלי לאתרים יותר. רד מהמנוף מיד, אם אתה לא תוך דקה למטה אני מזמין משטרה".

בסרטון שהגיע לידי דבר ראשון, ניתן לראות כיצד הלוחות הכבדים, שמשקלם למעלה ממאה קילוגרמים, מתנדנדים ברוח החזקה, וזאת בשעה שעוברים ושבים צועדים ונוסעים ברחוב מתחת למנוף.

"מקללים אותך, מאיימים עלייך. זה עובר כל גבול" אמר המנופאי, שהתראיין לקול ישראל בעילום שם, "אני מנסה להביא פרנסה הביתה, אבל דואג לשמור על הבטיחות של הפועלים למטה, ובסוף מוצא את עצמי בבית".

לדבריו, הוא ממתין כעת שחברת כוח האדם בה הוא מועסק תמצא לו אתר עבודה חדש. על פי הוראות מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, בסמכותו של המנופאי להחליט שעבודה היא מסוכנת ולעצור אותה, ואסור למנהליו להתערב בשיקול דעתו.

עוד הוסיף, כי על מנוף באתר בחדרה, כמו על מנופים רבים אחרים, לא הותקן מד רוחות. הצעת חוק שהגיש ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני), שתחייב התקנת מד רוחות על עגורני צריח נדחתה לפני כשבועיים בוועדת השרים לחקיקה.

"לאור העובדה ששום דבר לא משתנה במערכות האכיפה שאמורות להגן על תנאי העסקתו, זכויותיו וביטחונו של המנופאי, אין פלא שהמקרה הזה חוזר על עצמו שוב ושוב", אמר לדבר ראשון רועי ויינשטיין דובר ארגון מפעילי עגורן צריח. ויינשטיין מתח ביקורת חריפה על מינהל ההסדרה והאכיפה שבמשרד העבודה והרווחה, . לדבריו ישנם כיום "170 חוקרים שתפקידם לאכוף את הביצוע של 23 חוקי עבודה, ביניהם פיטורים לא חוקיים. מבחינת מינהל הבטיחות, המנופאי הגן על הבטיחות והוא בסדר. אבל עכשיו מגיע הקטע של לשמור על הפרנסה שלו – ושם אומרים 'חכה שנה, שנה וחצי, נחזור אלייך".

במקרה דומה, שנחשף בדבר ראשון בחודש אוגוסט, פוטר המנופאי אחמד חמאיסה בעקבות ליקויי בטיחות עליהם התריע בפני האחראים עליו. בפברואר 2016 התפרסם סיפורה של המנופאית קטי קרקולוב מאשקלון, שפוטרה לאחר שסירבה לעבוד ברוחות חזקות.

לאחרונה הגישה משפחתו של המנופאי סמיון חודוש ז"ל תביעה בסך 2.5 מיליון ש"ח, כנגד החברה בה עבד בשעה שנפל אל מותו באוקטובר 2015, וכן כנגד משטרת ישראל, מינהל הבטיחות בעבודה ומשרד העבודה והרווחה בטענה שהפיקוח הלקוי בענף הבנייה בכלל, ובנושא העגורנים בפרט מוביל לריבוי התאונות בענף. כמו כן נטען כי חקירת תאונות העבודה לקויה באופן הפוגע ביכולת המשפחות לתבוע פיצויים ולהעמיד תשתית ראייתית ראויה לתביעותיהם.

בחברת שי חי יזמות טענו בפני רשת ב' כי המדובר הוא בעובד בעייתי. מנהל העבודה אמר כי באותו היום כלל לא היו רוחות חזקות, וניתן לבדוק זאת גם בשירות המטאורולוגי.

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה כי "המשרד פרסם נוהל למפעילי מנופים במידה והם מפעילים עגורן שלדעתם מסוכן, עליהם לשלוח הודעה למשרד, והמשרד יוציא צו בטיחות שיאסור את הפעלת העגורן. בנוסף העברנו לקבלנים הנחיה שבסמכותם של העגורנאים לקבוע זאת ואין להתערב בשיקול דעתם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!