לאחר שקיבלו סמכויות אכיפה – פקחי עיריית תל אביב-יפו יוכלו מעתה לקנוס רוכבי כלים חשמליים שרוכבים ללא לוחית זיהוי.
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה בחודש שעבר צו שמסמיך פקחים עירוניים ברשויות המקומיות לאכוף רישום והתקנת לוחית זיהוי על קורקינטים ואופניים חשמליים. זאת, כחלק ממהלך רחב יותר, שכלל גם את חיובם של כלל בעלי הקורקינטים החשמליים והאופניים החשמליים, החל מ-1 לאוגוסט, להנפיק לוחית זיהוי.
הקנס עומד על 100 ש"ח, אך הוא צפוי לעלות ל-500 ש"ח בספטמבר 2025, ושוב ל-750 ש"ח בספטמבר 2026.
עד עתה משטרת ישראל הייתה הגוף היחידי שהוסמך לאכוף את התקנות החדשות, אולם החל מאתמול (ראשון) הורחבו סמכויות האכיפה גם לפקחים עירוניים. בכך, מקווים בכנסת ובעיריית תל אביב-יפו, יוכל לרדת היקף הנפגעים מתאונות דרכים בקרב הולכי רגל, וכן בקרב רוכבי הקורקינטים והאופניים החשמליים, לקראת סיומה של שנה שבה מספרי ההרוגים שוברים שיאים.
ראש אגף התנועה במשטרת ישראל, ניצב יהודה בן עטר, אמר בדיון בכנסת ביולי שלמשטרה חסרים כ-80 שוטרי תנועה כדי לקיים אכיפה הולמת. כפי שנחשף ב'דבר' לפני מספר שבועות, מחצית מההרוגים בתאונות אופנוע ב-2024 נהגו בלי רישיון מתאים, או ללא רישיון.
לוחית הזיהוי מונפקות כחלק ממערכת שהקים משרד התחבורה, המאפשרת רישום כלי תחבורה קלים ממונעים תקניים (אופניים וקורקינט חשמליים). במהלך דצמבר יוקמו עמדות ברחבי העיר שבהן תהיה אפשרות לאסוף את לוחיות הזיהוי שהוזמנו מהספקים (לפחות 24 שעות לפני המועד המבוקש), ולהתקין אותם על גבי הכלי.
לוחיות הזיהוי נועדו לאפשר אכיפה יעילה יותר נגד עברייני תנועה. האכיפה תתבצע, בין היתר, באמצעות עשרות מצלמות שפזורות ברחבי העיר, לצד עשרות נוספות שמותקנות בימים אלו. עיריית תל אביב כבר קידמה השנה צעד של שימוש בפרישת מצלמות למען הגברת האכיפה בדרכים: מוקדם יותר השנה החלה העירייה לקנוס נהגים שצופרים שלא לצורך, באמצעות מערכת חדישה שמתחברת למצלמות ורמקולים הפזורים בה.
עיריית תל אביב-יפו פועלת מזה שנים להסדרת נושא האכיפה של רכבים דו גלגליים חשמליים, כך שלכל רכב כזה יהיה מספר זיהוי, ויהיה ניתן לאכוף זאת. העיסוק של העירייה בנושא מגיע בין היתר בשל הריכוז הגבוה מאוד של שליחים ברחובותיה, וכן בשל מספר חברות להשכרת קורקינטים ואופניים חשמליים הפזורות בגוש דן. מספר הנסיעות הגבוה, וכן שיטת התשלום לפי משלוח בחלק מהחברות, גורמת לכך שהמרחב העירוני, כולל המדרכות, הופך מסוכן יותר. מתחילת השנה הוגשו ע"י העירייה כ-36,000 דו"חות בגין עבירות על "חוק האופניים", והוחרמו כ-1,100 כלים.
התקווה היא כי רשויות נוספות יפעילו את האכיפה העירונית כעת גם הן, וניתן לשער שרבות מכן יעשו כן בזמן הקרוב. עם זאת, רשויות שונות נבדלות מאוד בהיקף ובאיכות האכיפה העירונית שלהן.
סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי: "בוועדה בכנסת אמרתי ליו"ר ועדת הכלכלה שאני מקווה שהמדרג שנקבע ליישום הצו, בנוגע לעלות הכספית של הקנס והאכיפה שתחל ע"י פקחים עירוניים, תאפשר לנו להטמיע את חובת ההתקנה של לוחית הזיהוי בהדרגה, ועם הזמן להדק את האכיפה באמצעים אלקטרוניים. לוחית הזיהוי מאפשרת לנו להתייחס לכלים הדו גלגליים כאל כלי רכב לכל דבר. זה עתיד לצמצם את ההפרה של חוקי התעבורה, ויעניק יותר ביטחון להולכי הרגל והרוכבים".