
"אם לא נפעל עכשיו, בעוד כמה שנים לא יהיה חשמל לתעשייה" כך הזהיר היום (שלישי) נציג התאחדות התעשיינים, גבי ביטון, בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת. בדיון, שעסק בהערכות לאספקת חשמל יציבה למשק, התנהלו חילופי האשמות קשים בין רשות החשמל ויצרני החשמל הפרטיים, מחד, למנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, מאידך.
שפיגלר הסכים עם חששותיהם של התעשיינים, ומתח ביקורת חריפה על הרפורמה במשק החשמל, שמובילה הרשות בעשור האחרון, שעיקרה הפרטת מקטעי הייצור והשיווק של החשמל. לדבריו, הרפורמה פגעה אנושות במשק החשמל, אך הרשות אינה לוקחת אחריות. בין היתר, טען שפיגלר כי עד 2040 אמורות היו לקום כ-13 תחנות כוח חדשות, כדי לענות על העלייה בביקוש. בפועל, לדבריו, אושרו עד כה רק 4.
"רשות החשמל פוגעת באינטרס הציבורי, במשק הישראלי, באינטרס הלאומי והם אף פעם לא נותנים דין וחשבון, רק חברת החשמל" אמר שפיגלר. "גם בהקמת תחנות, גם באנרגיה נקייה וגם באגירה, חברת החשמל צריכה להיות חלק מזה ללא מגבלות, לפי היעילות – אם לא נהייה יעילים שלא ייקחו אותנו". שפיגלר מתייחס בכך להגבלות, שהחילה הרשות על חברת החשמל כחלק מהרפורמה, שמטרתן להגביל את כוחה ואת יכולת התחרות שלה במקטעים של המשק שהופרטו, על מנת לאפשר לחברות אחרות להתחרות מולה.
לדבריו, ההגבלות על חברת החשמל מונעות ממנה לקחת אחריות על הבעיות הבוערות של משק החשמל, ובראשן הפיגור בקצב הקמת התחנות החדשות.
הקמת תחנות הכוח בישראל אכן אינה עומדת בקצב המתוכנן. כך, לדוגמא, על פי מנהל התכנון, עוד ב-2017 החל קידום הקמתן של 4 תחנות כוח פרטיות חדשות – קסם (בצומת קסם), או.פי.סי חדרה, או.פי.סי. מישור רותם, ריינדיר (שתוכננה ליד כפר סבא), ובנוסף, את הרחבת תחנת 'דוראד' באשקלון.
לאחר כמה שנים של דיונים, הוחלט להמליץ לממשלה להקים ארבע תחנות, ומתוכן הוחלט בפועל על קידומן של קסם, ריינדיר, ואו.פי.סי חדרה בלבד. התכנון להרחבת תחנת דוראד נותר כתוכנית גיבוי.
באפריל 2024, החליטה הממשלה, תחת לחץ מצד קבוצות התנגדות של תושבים, להימנע מקידומן של תחנות חדרה וריינדיר. כך נותרה תחנת הכוח קסם, שגם אליה נרשמה התנגדות רבה, כתחנה היחידה מבין ה-5 שקידומה נמשך כמתוכנן.
מנהל אגף תשתיות חלוקה ברשות החשמל, עידו שוואב, התייחס לטענות שפיגלר ואמר כי היחסים שלו ושל יתר עובדי הרשות עם עובדי חברת החשמל הם טובים, כשכולם מבינים שהאינטרס המשותף הוא האינטרס הציבורי. עם זאת, לדבריו יש נקודות של חוסר הסכמה.
לעומתו, טענה יו"ר פורום יצרני החשמל הפרטיים, קרן ברק, כי הרפורמה מצליחה, לדעת כולם מלבד שפיגלר. שפיגלר השיב כי לברק יש אינטרס וברק השיבה כי גם לשפיגלר עצמו יש אינטרס וכי הוא מייצג את חברת החשמל ולא את הציבור. לדבריה, גם פרויקטים של החברה סובלים מעיכובים והיצרנים הפרטיים עושים את העבודה בצורה יעילה יותר מחברת החשמל.
קשה למדוד במדד פשוט את יעילותן של החברות הפרטיות בתחום ההקמה מול זו של חברת החשמל. זאת בשל העובדה שאת תהליכי התכנון והפיקוח מבצעת בשני המקרים רשות החשמל. גם הדיון על מחירי החשמל שהיו ללא הרפורמה הוא דיון מורכב שדורש לבחון מגוון מדדים. עם זאת, בינואר שעבר מתח מבקר המדינה ביקורת חריפה על הפגיעה באיכות השירות לצרכן מאז יישום הרפורמה, כשהוא מונה בין היתר פגיעה בשירות הלקוחות, יותר הפרעות בזרימת החשמל, ויותר תקלות.
האוצר: המתווה מוציא את חברת החשמל מהייצור עם הזמן
יושב ראש ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן, שפתח את הדיון באמירה כי הוא מעונין שנושא הרפורמה יבחן מחדש בתקופה הקרובה, ניסה לצלול באופן ספציפי לבעיית הקמת התחנות. הוא, וחברי הכנסת שלום דנינו וששון גואטה, ביקשו לברר מדוע הרשות מתנגדת לאפשר לחברת החשמל להקים תחנות כוח. על כך השיב שוואב כי זו הנחיית החוק: "החקיקה מתירה לחברת החשמל להקים שתי תחנות בלבד בחדרה וזהו".
נציג אגף התקציבים באוצר, נעם שרלו בריגה, הסביר כי החוק קבע מתווה שמוציא את חברת החשמל לחלוטין מהייצור עם הזמן. הוא ציין כי כך מקובל בעולם, ולכן מוערמים הקשיים על חברת החשמל בהקמת תחנות הכוח שהיא מעוניינת להקים. לדבריו, בימים אלה יושב צוות בין משרדי נרחב שדן בהפקת לקחים מהרפורמה.
היו"ר ביטן וחברי הכנסת דנינו וגואטה הביעו בישיבה תמיכה באפשרות של תיקון החוק כך שיאפשר לחברת החשמל להקים תחנות כוח חדשות ובכך להתחיל להשלים את הפער, חוק שבפועל למעשה יהפוך חלקים מהרפורמה. לקראת סוף הדיון שב והדגיש ביטן כי יש לעשות דיון מעמיק על הרפורמה, וסיכם את הישיבה בכך שיכנס בעוד מספר חודשים דיון מקיף ברפורמה.