דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
20.6°תל אביב
  • 16.5°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 19.0°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.9°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 15.8°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

למרות ההמלצות: הממשלה מנעה הקמת תחנות כוח בדרום השרון ובחדרה

למרות המלצות הדרג המקצועי: הממשלה דחתה שוב את הקמתן של שתי תחנות כוח חדשות | הדיון בהקמת התחנה המזרחית (ריינדיר) בדרום השרון יתקיים שוב בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) והקמת תחנת OPC2 בחדרה בוטלה לצמיתות

ארובות תחנת הכוח אורות רבין בחדרה. ארכיון (צילום: איגוד ערים שרון כרמל)
ארובות תחנת הכוח אורות רבין בחדרה. ארכיון (צילום: איגוד ערים שרון כרמל)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

למרות המלצות הדרג המקצועי: הממשלה דחתה היום (רביעי) שוב את הקמתן של שתי תחנות כוח חדשות, ברוב קטן של 8 מול 6. ביישובים הסמוכים למיקומי התחנות מברכים על המהלך, אך הוא עלול להטיל על הציבור הרחב עלייה בתעריף החשמל בעתיד.  הדיון בהקמת התחנה המזרחית (ריינדיר) בדרום השרון יתקיים שוב בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) והקמת תחנת OPC2 בחדרה בוטלה לצמיתות.

שר האנרגיה אלי כהן ביקש לכנס את הדיון לשם התנגדות לתחנות הללו, ביחד עם שרת התחבורה מירי רגב והשרה להגנת הסביבה עידית סילמן. הליך אישור התחנות כלל חילופי חוות דעת, המלצות והתנגדויות בין הוועדה לתשתיות לאומיות, שאישרה אותן פעמיים, לבין הממשלה, שנמנעה מכך 

לדיון היום הייתה משמעות שונה מאשר בעבר, לאחר שינוי חקיקה בחוק ההסדרים האחרון. אם בעבר אישור תכנית לאומית לתחנת כוח חייב את אישור הממשלה, כיום התכנית מאושרת במוסד התכנוני ומקבלת תוקף אוטומטי בתוך 21 יום, אלא אם הממשלה מתערבת בתקופה זו ומחליטה להימנע מכך.  

אגף התקציבים באוצר תמך נחרצות בהקמת התחנות לאור הגידול המהיר בצריכת החשמל בגוש דן, וכן החשש מפני פגיעה עתידית באחת מתחנות הכוח בישראל במהלך מלחמה. יונתן פלורסהיים, רכז אנרגיה באגף התקציבים כתב בעבר לחברי הוועדה לתשתיות לאומיות מכתב ובו הפציר בהם להעניק שוב אישור תכנוני לתחנות הכוח.

"מיקום תחנות הכוח הוא מיטבי מבחינת משק החשמל, שכן הן קרובות באופן יחסי למוקדי הביקוש לחשמל, ובכך חוסכות עלויות נוספות שנובעות מפרישת רשת חשמל ותפיסת קרקע", כתב פלורסהיים. "בנוסף, אישור מספר תחנות כוח מבחינה תכנונית תאפשר הליך תחרותי משמעותי יותר, שיפחית את דמי הזמינות שישלמו אזרחי ישראל לבעלי התחנות, בעבור השעות בהן התחנה ערוכה לייצר חשמל שלא נדרש בפועל".  

המתקפה האיראנית קנתה זמן לראשי הרשויות

ארז אריאב, פעיל סביבה מחדרה, כתב בפייסבוק כי "נכון ליום ראשון לולא המתקפה האירנית וכמה שידוע לפורום התושבים ייתכן מאוד שהממשלה הייתה מאשרת את התוכנית". המתקפה האיראנית דחתה את ישיבת הממשלה ב-3 ימים, במהלכם פנו ראשי רשויות ואזרחים לשרים בבקשה למנוע את הקמת התחנות. 

גורמים אזרחיים נוספים מברכים על ההחלטות של הממשלה. יו"ר איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון כרמל, עו"ד אלי אבוטבול, אמר כי "אנו מברכים על כך שהתנגדותנו התקבלה ולא תוקם תחנת כוח נוספת, OPC 2, במרחב האיגוד שכבר כיום רווי במזהמים. הקמת  OPC 2 כפי שהצגנו בחוות הדעת המקצועיות שהגשנו לוועדות התכנון הייתה פוגעת בבריאות ואיכות חיי תושבי המרחב ובאיכות הסביבה" 

אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון, אמרה ב"גלובס" בתגובה להחלטה: "כמובן שהייתי מעדיפה שלצמיתות לא יקימו את התחנה הזו, אבל זה שלא אישרו כבר מעודד. ריינדיר זו תחנה שיש בה את כל הבעיות: קרובה לקלקיליה ובעייתית ביטחונית, וגם בעייתית בריאותית לתושבים. יש גם בעיית תחבורה. אם היא חוזרת לות"ל, אני מקווה שבפרוטוקול של ההחלטה יבקשו חוות דעת בתחום הביטחוני וכל הדברים שדורשים בדיקה שמתחשבת. טובות אחרות ליזמים מאשר לציבור נראו לתפיסתנו בעיני הות"ל. זה לא תם ונשלם, ונמשיך במאבק בות"ל". 

בדיון עצמו, התחנה נפסלה בעילות שקשורות לכאורה לסוגיה תכנונית של היעדר תכנון מאושר לקו סולר לגיבוי, ולא בשל לחצי תושבים. בעבר, הבטיח ראש הממשלה נתניהו לראשי רשויות באזור שתחנת ריינדיר לא תקום, אך בפועל, החזרתה לות"ל שומרת על אפשרות תאורטית להקימה בעתיד. 

נתניהו עצמו נדרש לצאת מהדיון בשל ניגוד עניינים שנובע מהעובדה שחברת ריינדיר שכרה לאחרונה את עו"ד עמית חדד לתפקיד יועץ משפטי לחברה, כשהוא מכהן במקביל כפרקליטו של נתניהו במשפט הפלילי שמתנהל בשנים האחרונות.  

המרוויחים מהדחייה: בעלי תחנות הכוח הקיימות

הימנעות מהקמת תחנות כוח חדשות, מסייעת כלכלית לבעלי תחנות כוח קיימות למכור חשמל במחירים גבוהים יותר ומאלצת את משק החשמל להישען על תחנות ישנות יותר, מזהמות יותר ויקרות יותר. מצב זה מגביר את זיהום האוויר ופליטת גזי החממה.

מבחינה כלכלית, יש בכך סיכוי לחסוך כסף בשגרת הייצור, אך כל מצב חירום במשק החשמל בטחוני או על רקע מזג אוויר קיצוני מחדד את הצורך בשחלוף תחנות ישנות באמינות נמוכה לתחנות חדשות אמינות ויעילות יותר.  

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!