דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

הועבר לאישור הממשלה: הקמת שתי תחנות כח בגז סמוך לחדרה וכפר סבא

וועדה הארצית לתשתיות לאומיות אישרה להגיש לאישור הממשלה את התכניות להקמת תחנת הכח המזרחית-ריינדיר, בסמוך לכפר סבא ותחנת או.פי.סי | זוהי הפעם השנייה שאישור הקמת התחנות מועבר לממשלה שנמנעה מכך בעבר בשל לחץ מתושבים הסמוכים לתחנות העתידיות

תחנת הכח המייצרת חשמל בגז (צילום ארכיון: יוסי וייס/חברת החשמל)
תחנת הכח המייצרת חשמל בגז (צילום ארכיון: יוסי וייס/חברת החשמל)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

התכניות להקמת שתי תחנות כח מופעלות בגז יוגשו שוב לאישור הממשלה, כך לפי החליטה היום (שני) הוועדה הארצית לתשתיות לאומיות (הות"ל). קידום הקמת תחנת הכח המזרחית-ריינדיר, בסמוך לכפר סבא ותחנת או.פי.סי חדרה התעכב שנים רבות בין קביעת דיון לדיון ולאחר החלטת הממשלה שלא להחליט לגביהן, על רקע התנגדות עיקשת של תושבים סמוכים בחדרה, וליד כפר סבא.

האישור המחודש נעשה בהשפעת עמדת אגף התקציבים באוצר. יונתן פלורסהיים, רכז אנרגיה באגף התקציבים כתב אתמול לחברי הוועדה מכתב ובו הפציר בהם להעניק שוב אישור תכנוני לתחנות הכח. לדבריו, "מיקום תחנות הכוח הוא מיטבי מבחינת משק החשמל, שכן הן קרובות באופן יחסי למוקדי הביקוש לחשמל, ובכך חוסכות עלויות נוספות שנובעות מפרישת רשת חשמל ותפיסת קרקע. ברור כי מי שהוזלת מחירי החשמל והפחתת יוקר המחיה עומדות לנגד עיניו, לא יכול להתנגד לאישור התוכניות הנ"ל. האישור הכרחי לשמירה על הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל, ויביא לתחרות במקטע ייצור החשמל וחיסכון כספי עצום לצרכני החשמל. מדובר באינטרסים ציבורים מהמעלה הראשונה".

הפגנת תושבי השרון כנגד הקמת תחנת 'מפגש השלום', בסמוך לשטח בו התחנה אמורה לקום (תומר אפלבאום)
הפגנת תושבי השרון כנגד הקמת תחנת 'מפגש השלום', בסמוך לשטח בו התחנה אמורה לקום (תומר אפלבאום)

ההחלטה בוועדה איננה סופית, אלא מחזירה בפעם השנייה את אישור תחנות כח אלו לממשלה, שבעבר נמנעה מכך. גם אם הממשלה תחליט לקבל את עמדת הוועדה ולאשר את התכניות של תחנות הכח הללו, אין בכך ודאות כי אלו יקומו, אלא ובעיקר אפשרות לרשות החשמל ליצור הליך תחרותי משמעותי בין 5 יזמים של תחנות כח פרטיות, שיתחרו זה בזה על הפחתת עלות התחנה לציבור, באמצעות תחרות על תשלום מינימלי בגין דמי זמינות, בשעות שאיננה מייצרת חשמל. בשעות הייצור, התעריף ייקבע לפי מנגנון תחרותי אחר – מכרזים חצי שעתיים של חברת נגה לניהול מערכת החשמל, או באמצעות חוזים בין בעלי התחנה ללקוחותיה, ללא חובת פרסום התעריף. גם אז, נתח מהתשלום יופרש לטובת חברת החשמל בגין הולכה ולחברת נגה בגין שירותים מערכתיים.

יו" ר איגוד ערים לאיכות הסביבה וראש מועצה אזורית חוף הכרמל אסיף איזק הגיב להחלטה ואמר כי "הות"ל קיבלה החלטה אשר על פי חוות הדעת המקצועיות תפגע בבריאות ואיכות חיי התושבים, באיכות הסביבה ובטבע. ההחלטה התקבלה במחטף, בדיון סגור- ללא הצגת המידע לרשויות המקומיות והציבור, בעוד ראשי הרשויות המייצגים כמיליון איש הביעו את התנגדותם החד משמעית להקמת תחנת כוח נוספת במרחב בו היקף ייצור האנרגיה- באמצעים מזהמים הינו הגדול במדינה. האיגוד יפעל בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותו לביטול ההחלטה לטובת בריאות ואיכות חיי התושבים ואיכות הסביבה".

5 תחנות והליך תכנוני שלא יסתיים בקרוב

לפי הודעת מנהל התכנון, בשנים האחרונות קודמו בות"ל חמש תחנות כח מופעלת בגז בידי יזמים פרטיים שהוסמכו לשם כך על ידי הממשלה, כל זאת כחלק מיעד מימוש של 25,000 מגה ואט הנדרשים לשנת 2040, ובכללם 13,000 מגה ואט באנרגיות מתחדשות, וזאת מעבר לתכניות שכבר אושרו קודם לכן.

ארבעה מבין היזמים – בעלי תחנת הכח המזרחית-ריינדיר, תחנת הכח איי.פי.סי חדרה, תחנת הכח איי.פי.סי מישור רותם והרחבת תחנת הכח דוראד באשקלון הוסמכו על ידי הממשלה ב-2.4.2017 ואילו, החמישי, בעלי תחנת הכח קסם הוסמך בהחלטה נפרדת ב-7.12.2017.

תחנת הכח המזרחית-ריינדיר אושרה על ידי הות"ל והוחלט להגישה לאישור סופי של הממשלה כבר ב-4.11.2019. לאחר אישורה של תכנית זו, הוצגו על ידי משרד האנרגיה נתונים חדשים ולפיהם נדרש לאשר תכניות בהיקף של 4,000 מגה ואט בלבד בגז טבעי, וגם זאת כיתירות במלאי תכנוני, כאשר בפועל נדרשים רק 1,400 מגה ואט בטווח הקרוב. לאור זאת, קבעה המועצה הארצית לתכנון ובנייה, ב-10.11.2020, עקרונות תכנוניים לבחינה ואישור של תחנות כח. על סמך עקרונות אלה, החליטה הות"ל ב-30.11.2020 לתת הזדמנות שווה לארבע תחנות הכח שטרם אושרו באותה עת, ולדון בכולן יחד.

דיון זה התקיים ב-27.12.2021, ובסופו החליטה הות"ל להגיש לאישור הממשלה את הקמת תחנת הכח קסם, הרחבת תחנת הכח איי.פי. סי חדרה והרחבת תחנה הכח דוראד, אולם לגבי האחרונה האישור הותנה בכך שהתכנית תקבל תוקף רק אם במועד הגשת הבקשה להיתר של שתי התכניות האחרות אחת מהן לא תהיה בתוקף.

לאחר עיכובים רבים, דנה הממשלה בתכניות אלה ב-28.5.2023. בדיון זה טען שר האנרגיה כי "בעת הזאת לא נדרש מבחינת משק החשמל להקים ארבע תחנות אך קיים הכרח להקים באופן מידי שתי תחנות כח …" ובעקבות זאת, אישרה הממשלה את הקמת תחנת הכח הקסם ואת הרחבת תחנת הכח דוראד. הות"ל התבקשה לשוב ולדון בתכניות לתחנות כח מופעלות בגז, תחנות הכח המזרחית-ריינדיר ותחנת או.פי.סי חדרה.

בדיון שהתקיים בנובמבר 2023 החליטה הוועדה, בשל היעדרותם של נציגי משרד האנרגיה בדיון, לפנות לנגה-חברת ניהול המערכת ולרשות החשמל בבקשה להעביר לה בכתב תוך 30 יום מסמכים המפרטים את צורכי ייצור החשמל לעשור הבא, טרם קבלת החלטה בתכניות. דיון ההמשך נדחה כמה פעמים לבקשת מנכ"ל משרד האנרגיה ולבסוף התקיים היום.

למרות פניות של מנכ"לי משרד האנרגיה, התחבורה והבטיחות בדרכים והגנת הסביבה לדחותו שוב, הוועדה קיימה את הדיון בתכניות והחליטה כי לאור הנתונים שהוצגו לה לה על ידי נציגי מינהל התכנון, לפיהם יש צורך בתוספת ייצור קונוונציונלי של כ-5,400-9,000 מגה ואט עד לשנת 2040, ואף לשנת 2030, יש להגיש מחדש את שתי התכניות לאישור הממשלה. הערכות משרד האנרגיה לגבי היקף ההספק הנדרש במועדים שונים ידע עליות וירידות משמעותיות, גם בהשפעת עליית יעדי שילוב ייצור החשמל הסולארי, וכן בשל הערכות שונות לגבי משך הזמן הדרוש כדי להקים תחנה בפועל.

הוועדה ציינה בהחלטתה שהיא סבורה כי לא יהיה נכון לקדם הסמכות להקמת יחידות ייצור חדשות טרם אישורן של תחנות אלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!